Har fått yngel.

Såg en yngel no når eg bytta vatn. Veldig, veldig liten.
Den er i problemkaret med nitrit. (0,2) idag. Trur kanskje det er Guppy eller Pansermalle. Kva mat skal den ha?? Bør eg hive dei andre over i 120l som er under innkjøring??
De står nok trygt der de er enda - kjenner godt til problemene i dette karet - så du burde fortsette med å fore beskjedent.

Når tid kjem nitriten i nystarta kar? Målte no ( 0,0) Den utvendige har gått i 8 daga og den lille innvendige som var innkjørt har gått der i 14 daga.
Merkbart etter 15 - 20 dager om du har foret. Er mulig at du kan ta yngelet dit - men da må du teste og passe på nitritet. Men det er ammoniakk er også en alvolig trussel den første tiden - så det må sjekkes også.

OK. Takk for svar.
Kan det hjelpe på innkjøringa med å skylle et brukt filter nedi karet.?
En anna ting - Lurer på om nitritproblemet kan ha med at eg slamsuger kvar gong eg skifta vatn. ( Altså daglig og anna kvar dag.)
Og har igjen 2 Otoa som er i kampfiskkvarie - Er det fare med å ha dei over til dei andre, med tanke på smitte av et. el. anna?? Ser dei er ikkje i form.
ligg mesta urørlig i dagesvis. Trur dei er død, men når eg skal ta dei ut er det liv.
A ta filgtergørr fra ei innkjørt pumpe inn i den i problemkaret er en fordel. Det hjelper til å få opp bakteriefloran i filteret. Slamsuginga kan du trygt roe ned - det er noe jeg gjør 3 - 4 ganger i året.

Jeg kan ikke anbefale deg å flytte fisk som kan være syke - det må du vurdere selv - men er de friske så går det greit. de vil trives bedre i et større kar. Otto er en fisk som liker å være i grupper da, det beste er å ha minst 5 sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap