Reker vs corydoras??

Hei.
Finnes sikkert ikke noe fasitsvar på dette, men kanskje noen der ute har erfaring med dette...
Vi har et 63 l kar med et antall røde kirsebærreker oppi. De har for tiden kun selskap av to små ancistrus. Vi har en gruppe på 10 stk cory som vi kunne tenkt oss å plassere sammen med dem, siden dette er et fredelig kar uten andre fisk. Er bare litt usikker på kombinasjonen.....Karet inneholder en masse planter, røtter, javamose og finkornet sand....Hva tror dere??
Inaktiv bruker
jeg husker en tråd som mona o startet og den "handlet" om tabber. Der var det en som sa han hadde hatt cory kirsebærkar og at det ble et helvete men jeg har egentlig ingen anelse
Hvilken type cory er det snakk om? Jeg har C. pygmaeus i en 43-liter med kirsebærreker uten problemer, og Mona O har x antall artskar med coryer (feks C. panda) og kirsebærreker som renholdsarbeidere.
Jeg har kirsebærreker i alle Corydoras-akvariene mine, og de formerer seg som uvær. Ikke noe problem i det hele tatt. Corydoras greier ikke få tak i reker.

Har også Røde krystallreker, en hel koloni, i en 85 liter sammen med ca 20 Corydoras metae. Ikke noe problem der heller. Den reke-arten går for å være litt skjørere enn Kirsebærreker, men samboerskapet med C. metae har gått uten problemer. Jeg ser alt fra ørsmå nyklekte rekeyngel, mellomstore og til store voksne, og alle vokser og trives.

Merk; jeg finner vanvittig mange reker i filterne dersom jeg ikke setter en svampbit tredd over innsuget på filteret. Ved filter-rens av de utvendige EHeim tønnefilterne ca en gang i halvåret, tømmer jeg ut mellom 70-100 kirsebærreker.... (sikkert mer også, men en full håv er ikke uvanlig
Så om antallet skulle minske, skyld ikke på fiskene før du har sjekket filteret

I karet med Røde Krystallreker har jeg tredd på en bit svamp over innsuget, så de ikke skal havne i filteret + i et par andre kar men jeg orker ikke gjøre det med alle

Min erfaring er altså at Corydoras ikke rører rekene. De greier ikke ta dem rett og slett, rekene er for kjappe, og holder gjerne til på andre nivåer i karet enn Coryene.

Faktisk ville jeg si at Corydoras og reker er den perfekte kombinasjonRekene tar små matpartikler og rester, samt at de holder karet algefritt (om rekekolonien er stor nok).
Ok, det er her snakk om paleatus. Da satser vi på at det går bra. Takk for alle svar
Vil rekene spise på eggene til Coryene?

Har noen Aeneus gold stripe som jeg lurer på å sette sammen med kirsebærreker/blåreker.

Hvordan vil overlevelsesprosenten bli om jeg ikke plukker ut eggene, men har god beplantning med javamose?
JonH
Vil rekene spise på eggene til Coryene? Har noen Aeneus gold stripe som jeg lurer på å sette sammen med kirsebærreker/blåreker. Hvordan vil overlevelsesprosenten bli om jeg ikke plukker ut eggene, men har god beplantning med javamose?

Mange Corydoras-entusiaster holder faktisk reker med vilje i klekketanker med Corydoras-egg, har jeg hørt rykter om. Det er visst slik at rekene piller av partikler og rusk på eggene, men de skader ikke selve egget. Tvertimot, det sies at rekenes nitidige finpussing og forsiktige pilling, motvirker mugg og sopp på Corydoras-eggene! Jeg vet ikke om dette stemmer, har ikke tenkt over det selv, men det er jo en viss logikk i det.. Rekene pusser vekk ting som er så smått at øyet ikke kan se det, INKLUDERT begynnende sopp- og muggsporer.

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk aldri sett at Corydoras-egg som blir hengende i akvariene der de er lagt (som det også er reker i), får mugg eller sopp....! Hmmm... dette var interessant Dette slo meg først nå, det kunne jo vært et spennende prosjekt å teste ut i egne klekke-tanker (for Corydoraseggene).

Uansett, jeg lar ofte eggene henge, og det er nok ikke rekene som tar dem. De lar dem være, bare pusser dem litt.

Overlevelsesprosenten på yngel i kar med voksne er ofte forsvinnende lav. Jeg tør egentlig ikke si noe tall, men skal jeg tippe så er overlevelsesprosenten pr kull ikke mer enn et par prosent (gjetning, basert på hva jeg har inntrykk av med egne akvarier)
Men over tid så vil det leve opp en og annen fra hvert kull. Har man svært mye javamose, helst bredd godt utover bunnen så yngelen virkelig kan gjemme seg (og eggene er litt utenfor jafse-rekkevidde...) så kan nok prosenten øke en del.

I mitt kar med Corydoras panda, som ble startet opp for 1½ år siden, har jeg nå så skrekkelig mange ungfisk som har levd opp at det er proppfullt der. Bare min latskap har hindret meg i å renske ut alt overskuddet enda Men til høsten skal de til pers... det blir spennende å se hvor mange det er blitt egentlig.
Men det går bare til en viss grense, selvsagt, for små halvstore yngel vil også kunne spise sine mye mindre kamerater etterhvert. Så mange ungfisk fører jo bare til flere sultne munner som egg og yngel kan bli slukt av.

Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap