Luftpumpe og luftestein.
Har kjøpt Eheim 100 luftpumpe og en luftestein.
Var meininga å ha den til kampfisken 28l kar. Har igjen knurregurami der no da. Prøvde denne pumpa igår, og sjølv på laveste stille vart det nesten som storm. Så kutta ut det forsøket. ( Har ei micropumpe der) Mykje bedre.
Spørsmål - Kan eg bruke denne pumpa og steinen i 120l,eren??
Og kva er de godt for med luftestein?? Blir vatnet bedre el.??
Har eg kjøpt noke heilt bortkasta??
Postet 14.12.07 kl 09:26
Inaktiv bruker
Ja,den kan du bruke i 120 literen
poenget med luftestein er jo og få godt med oxygen i hele vannet
men vitsen faller jo bort ,hvis du har god nok vann bevegelse fra før
f,eks-fra ett godt utvendig filter-det er viktig med god bevegelse i vannet
men ikke alle fisker liker,,full storm,,noen arter er jo fra steder der de lever i stille vann,andre liker god bevegelse
i mine kar kjører jeg på veldig god bevegelse i vannet,fiskene mine trives i det
en kampfisk derimot tåler nok litt bevegelse,men den skal jo bygge skumm rede og trenger ett sted i akvariet der det ikke er fullt så med bevegelse
poenget med luftestein er jo og få godt med oxygen i hele vannet
men vitsen faller jo bort ,hvis du har god nok vann bevegelse fra før
f,eks-fra ett godt utvendig filter-det er viktig med god bevegelse i vannet
men ikke alle fisker liker,,full storm,,noen arter er jo fra steder der de lever i stille vann,andre liker god bevegelse
i mine kar kjører jeg på veldig god bevegelse i vannet,fiskene mine trives i det
en kampfisk derimot tåler nok litt bevegelse,men den skal jo bygge skumm rede og trenger ett sted i akvariet der det ikke er fullt så med bevegelse
Postet 14.12.07 kl 09:49
Det skal være helt uproblematisk å bruke denne lille luftepumpen til ett kar på denne størrelsen. Selv bruker jeg 200-modellen i ett 11L kar, med luftdrevet svampefilter. Her er det alt annet enn storm
Om du bruker den originale Eheim-bruse-saken, kan du justere denne til å gi større bobler om ønskelig, eller bitte, bitte små bobler. Du kan med andre ord justere i begge ender
Det eneste en luftepumpe, enten den er koblet til en vanlig luftestein, eller den originale eheim-dingsen gjør, er å øke innholdet av gass i vannet. En får altså ingen filtrering, og dermed ingen nedbryting av avfall med en slik pumpe. Da må den kobles til ett luftdrevet filter.
Om du bruker den originale Eheim-bruse-saken, kan du justere denne til å gi større bobler om ønskelig, eller bitte, bitte små bobler. Du kan med andre ord justere i begge ender
Det eneste en luftepumpe, enten den er koblet til en vanlig luftestein, eller den originale eheim-dingsen gjør, er å øke innholdet av gass i vannet. En får altså ingen filtrering, og dermed ingen nedbryting av avfall med en slik pumpe. Da må den kobles til ett luftdrevet filter.
Postet 14.12.07 kl 18:57
Postet 14.12.07 kl 19:12
Postet 14.12.07 kl 19:50
Postet 14.12.07 kl 20:01
Salt vil kunne hjelpe fiskene dersom de utsettes for langvarig N02-forgiftning. Men det beste er jo å unngå at No2-en kommer på nivåer som er skadelige, enten med å avvente introduksjon av fisk til en er over No2-toppen, eller med å sørge for å tynne ut gifta med daglige vannbytter om dette problemet skulle oppstå.
Trøst deg med at du er langt fra alene om å ha gått i fella
Trøst deg med at du er langt fra alene om å ha gått i fella
Postet 14.12.07 kl 22:50