Luftpumpe og luftestein.


Har kjøpt Eheim 100 luftpumpe og en luftestein.
Var meininga å ha den til kampfisken 28l kar. Har igjen knurregurami der no da. Prøvde denne pumpa igår, og sjølv på laveste stille vart det nesten som storm. Så kutta ut det forsøket. ( Har ei micropumpe der) Mykje bedre.
Spørsmål - Kan eg bruke denne pumpa og steinen i 120l,eren??
Og kva er de godt for med luftestein?? Blir vatnet bedre el.??
Har eg kjøpt noke heilt bortkasta??
Inaktiv bruker
Ja,den kan du bruke i 120 literen
poenget med luftestein er jo og få godt med oxygen i hele vannet
men vitsen faller jo bort ,hvis du har god nok vann bevegelse fra før
f,eks-fra ett godt utvendig filter-det er viktig med god bevegelse i vannet
men ikke alle fisker liker,,full storm,,noen arter er jo fra steder der de lever i stille vann,andre liker god bevegelse
i mine kar kjører jeg på veldig god bevegelse i vannet,fiskene mine trives i det
en kampfisk derimot tåler nok litt bevegelse,men den skal jo bygge skumm rede og trenger ett sted i akvariet der det ikke er fullt så med bevegelse
Det skal være helt uproblematisk å bruke denne lille luftepumpen til ett kar på denne størrelsen. Selv bruker jeg 200-modellen i ett 11L kar, med luftdrevet svampefilter. Her er det alt annet enn storm

Om du bruker den originale Eheim-bruse-saken, kan du justere denne til å gi større bobler om ønskelig, eller bitte, bitte små bobler. Du kan med andre ord justere i begge ender

Det eneste en luftepumpe, enten den er koblet til en vanlig luftestein, eller den originale eheim-dingsen gjør, er å øke innholdet av gass i vannet. En får altså ingen filtrering, og dermed ingen nedbryting av avfall med en slik pumpe. Da må den kobles til ett luftdrevet filter.

Det kan vel vere en fordel vel med meir gass i vatnet?
Tenkte å bruke den i 120l,en.
Har lagt nedi akvaria salttabletta. Dyrebutikken sa det måtte eg ha. ER det rett????????? En fordel??
Det trenger slett ikke være en fordel å øke mengden gass i vannet. Er det farlig lite O2 i vannet, ja, men ellers vil jeg si at det har større skadevirkning enn effekt (på plantene, som ikke får sin sårt tiltrengte dose Co2).

Salttabletter trenger du ikke i ett ferskvannsakvaire.

Med andre ord - bortkasta penger. Skal selge den på salg.
Og salttabletta, humbug som så mangt en får opplyst i zoobutikk.
Skulle beskytte fisken mot nitrit sa ho. Og eg gikk rett i fella. da blir det ingen jul.
Salt vil kunne hjelpe fiskene dersom de utsettes for langvarig N02-forgiftning. Men det beste er jo å unngå at No2-en kommer på nivåer som er skadelige, enten med å avvente introduksjon av fisk til en er over No2-toppen, eller med å sørge for å tynne ut gifta med daglige vannbytter om dette problemet skulle oppstå.

Trøst deg med at du er langt fra alene om å ha gått i fella
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap