kirsebærreker

Jeg er en ganske så nybegynner med akvarie.
Kjøpte for 2 mnd siden ca. 15 kirsebærreker, noen små og noen store. Satte de i et nytt akvarie på 54 l. med nytt utstyr og sand i bunnen. Akvarie hadde stått med vann en 3-4 dager.
Etter noen dager begynte rekene å dø. Det ble født noen nye, men rekene fortsatte å dø .Nå er det 2 igjen og de har begge egg på ryggen.
Jeg har også en grønn reke, som jeg har hatt i et annet akvarie i ca 1/2 år. Den har nå vært i sammen med kirsebærrekene den siste måneden.Den ser ikke ut til å ha noen problemer. Kirsebærrekene har hele tiden hatt noe støv eller lo på beina som de sliter med. Lurer på om det er noen sykdom.
Har ikke noe utstyr til å måle vannkvaliteten.
Du bør ta en titt på artikkelen om oppstart av akvarium. Det har seg slik at når akvariet er en 3-5uker så vil det være veldig mye nitritt i akvariet. Og reker er veldig sensitive for dårlig vannkvalitet så sannsynligvis har de dødd av nitrtitt forgiftning.
Reker er ofte mer sensitive for problemene i nystartede kar, enn hva fisk er. Dette kan være grunnen til at de legger seg på rygg å leker døde

Jeg er ingen ekspert på sykdommer på reker, men kan ikke si at jeg har opplevd noe slikt som det du beskriver. Jeg kan derfor ikke utelukke at du har en eller annen sykdom som går på rekene i karet.

Jeg må nesten avsluttningsvis spørre: Bruker du noe salt i vannet, enten akvariesalt, bordsalt eller GH-Salt?
Eg tenkte, at eg har lest liknande symptomer på et tysk rekeforum Og riktig, etter noen minutter fant eg stedet og det var også kirsebærreker (som kalles forresten "Red Fire Garnelen" på "god tysk" :O)

Det er mest sannsynlig en infeksjon med sopp (Saprolegnia, Achlya) forårsaket av dårlig vannkvalitet. Dårlig vannkvalitet blir definert med for lite vannskift, for intens foring osv. Eg tror akvariet ditt er for lite innkjørt og ustabil. Der er faren for sopp- eller bakterieinfeksjon større.

Eg vil IKKE anbefale å behandle her med fungizid som de har gjort på det tyske forum fordi du skader helt sikker miljøet i akvariet og spørsmål er hvis rekene tåler sånn behandling.

Hvis "worst case" blir realiteten og alle rekene dør, da kan du vente 8 veke,kjører akvariet skikkelig inn og prøver igjen med rekene. Sjansene er bra da.

Er altså enig med Frank her.

kirsebærreker.
Tusen takk for alle svar. Nitritt i vannet har jeg nå testet, og det var bra. Jeg har også tatt regelmessig delvis vannskifte.For vel et halt år siden startet med ett ca. 100 l. akvarie. Hadde vel omtrent samme prosedyre den gang, Kjøpte noen fisk + en grønn reke.Den grønne lever i beste velgående nå også etter å ha blitt flytt sammen med de røde. Den grønne svømmer omkring, mens de røde stort sett har holdt seg i ro. Ser også litt sånn ut at de dør når det nærmer seg at nye reker skal bli født. Det er de store som dør først.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap