Cory står rolig og puster fort

I går kjøpte jeg en gjeng corydoras (tror det er Schwartzi - bilder kommer). Kjøpte dem pga. jeg syntes såå synd i dem i de karene de var, mange døde fiske etc etc. (nylig innkommet vistnok). Regnet nok kanskje med at alle ikke ville klare seg, men det jeg ser nå er ett par stykker som ikke er med de andre og svinser rundt, men står rolig på bunnen og "puster" noe innmari fort - noe jeg bør gjøre?
Hvis det var en del døde, nyankomne fisk i akvariet, så er det sannsynligvis lite du kan gjøre. Det er dessverre slik at fisk pakkes altfor tett i posene fra grossistene, og i blant blir de utsatt for ammoniakkforgiftning pga fisketettheten.

Har lest litt om dette på utenlandske forum, de kaller det for "ammonia burned gills", altså at gjellene er "brent" på en måte av ammoniakken. Da sliter fiskene med å ta opp nok oksygen pga gjellenes evne til å ta opp oksygenet er skadet.

Alt du kan gjøre er å bytte vann, sørge for at det er rent og fint og ellers gi dem ro til å hente seg inn igjen. Om de overlever eller ikke, er litt "touch and go". Bare tiden vil vise.
Takker for svar, de skal i hvertfall få det bedre her enn det det så ut til at de hadde det i butikken. Det ser ut til at 4 av 6 har har begynt å tilpasse seg, ved å svømme litt rundt og undersøke.

Legger ved ett bilde, har sett i basen og syns de ligner på Corydoras Schwartzi - stemmer dette?
Ser ut som C. schwartzi for meg også En vanlig art i handelen.
Jepps, var nok det jeg fant ut selv også
Har foret i dag, og 5 av 6 "durer" nå rundt sammen i leting etter mat, mens en står og sturer for seg selv. Denne er også mye blekere i fargen en resten av gjengen.
....og der var den død. Kom hjem etter jobb nå i natt og tok et kjapt blikk i karet og fant denne coryen død. Håper nå endelig det går bra med resterende
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap