Tropheus

Kan man ha Tropheus Red og Tropheus Moori i samme kar? Og hvor stort må dette karet evt. være? Spiser de den samme maten? Håper noen har svar på spørsmålene mine =)
Akasha
Kan man ha Tropheus Red og Tropheus Moori i samme kar? Og hvor stort må dette karet evt. være? Spiser de den samme maten? Håper noen har svar på spørsmålene mine =)

Noen kjappe svar;

Du kan ha dem sammen, men de kommer til og krysse seg med hverandre.
Kryssninger er selvfølgelig ikke noe man vil ha..

Skal du ha to forskjellig tropheus arter ville jeg minimum gått for en 540l..
Alle tropheus "underarter" er mer eller mindre samme fisken.. Noen(fks sp.mpimbwe msalba) blir større, men andre (fks sp.black kiriza) blir litt mindre.. Noen hissigere enn andre.., Men det er marginale forskjeller.. Fargene er den største forskjellen mellom tropheus "underartene"..
Takk for svar =) kan man ha forskjellige Tropheus Red i samme kar? F.eks Lupota og Chimba? eller blir det uønskede krysninger da også?
skal du ha tropheus så lønner det seg å ha de i eget kar med kun en gruppe tropheus, dvs feks bare lupota, litt med harmoni osv men ikke bland red og red de vil krysse seg, leste på en engelsk side her at faren for kryssning mellom arten er størst ved underkategorier som i feks sp red dvs at alle under sp red kan krysse seg,
anbefaler å holde bare en gruppe i vært kar min 300 liter kar. lengde 150 cm på karet. de liker og svømme. tropheus er veldig ømfintelig for fôr og skal kun ha spirulina for. derfor er det vanskelig og holde tropheus i vanlig kar pga maten at de bare skal ha grønt fôr
En subdominant lupota ligner på en chimba,. tror ikke du hadde blitt så fornøyd hvis du blander disse.. Krysninger blir det som sagt garantert. Som Erik sier er red variantene kjent for og være de værste innen kryssninger..

Hva med fks sp.mpimbwe msalba "redcheek" og lupota.. Redcheeken har mye av det samme fargene som chimbaen, men er alikevel forskjellig nok til at du ser forskjell Disse kommer nok ikke til og krysse seg..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap