Nyoppsatt akvarium- gamle problem

Vårt 520-liter har stått brakk i flere år fordi vil fikk slim i akvariet. Til slutt gav vi opp. Nå har vi fått det opp igjen, med full vask av sand og innhold. Og ny pumpe er kjøpt. Det har stått i 2 uker med vann og pumpe. I dag blir det kjøpt fisk. Men...
Hva er det som er på mangroverota? Det ser slimete ut for meg, hvordan blir jeg kvitt dette. Vi kjører med kull i filteret for sikkerhets skyld.
Kan noen hjelpe meg?

Det ser ut som sopp, noe som vanligvis dukker opp hvis trerøttene er for ferske. Dvs de inneholder "plantesaft" eller kvae. Dette resulterer i et slikt hvitt belegg.

Det lar seg fjerne ved å spyle trerøttene vanligvis. Men inntil trerøttene er ferdige å skille ut denne "kvaen" så vil det komme tilbake. Soppen lever av det.

Har aldri hatt slikt på mangroverøtter før, og jeg bruker mye røtter i mine akvarier. Du har kjøpt denne i butikk, er det så?

Den formen for sopp har jeg hatt på en helt annen type røtter, som kalles Redmoor røtter.
Røttene har lagt i boden i ca. 6 år, så de er ikke ferske. Kanskje soppen overlever tørke?
Jeg hadde også ett slikt problem på både mangrove og red moor røtter i ett nystartet 210 liters kar.
Etter å ha lest litt rundt satte jeg inn 4 ancistrus og 4 black molly i dette karet.
Det så ut som å komme til himmelen for dem, for de spiste det meste av dette belegget på 2 dager.
Nå finnes det ikke antydning til noe belegg på noen av røttene og fiskene lever i beste velgående.
Takk for svar!
Jeg vurderer å ta opp rota, skrubbe den og koke den. Kommer dette tilbake blir det innkjøp av flere maller.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap