Turnips sin akvariedagbok (side 2)

Sånn Ane, nå kan du sjekke hvilke fisk jeg har i 180-literen. Ordnet litt rundt på de andre akvariene også, men har ikke alt på stell enda... Får ta meg en runde til en annen dag, og se om jeg får lagt inn litt nye bilder også!

Slenger med et bilde av en av rekene som viser seg frem fra tid til annet i det største akvariet. Hun satt helt inne ved bakveggen, så var ikke så lett å ta bilde av noe så smått på så lang avstand, men synes bildet var stilig allikevel, -og det minnet meg på at jeg glemte å få med at jeg har ca 15 reker oppi der da jeg rettet på profilen min... så da er den ikke oppdatert allikevel...sukk!
Anen
Jooo, man har alltid plass til en liten gruppe Pandaer ;-)

Med den sist ankomne gruppen coryer boende i vannstampen, i påvente av reparering av et knust akvarium, og en gruppe brochis multiradiatus underveis også, så tror jeg ikke det, nei... Det er mildt sagt overfylt her!
turnips
Sånn Ane, nå kan du sjekke hvilke fisk jeg har i 180-literen. Ordnet litt rundt på de andre akvariene også, men har ikke alt på stell enda... Får ta meg en runde til en annen dag, og se om jeg får lagt inn litt nye bilder også! Slenger med et bilde av en av rekene som viser seg frem fra tid til annet i det største akvariet. Hun satt helt inne ved bakveggen, så var ikke så lett å ta bilde av noe så smått på så lang avstand, men synes bildet var stilig allikevel, -og det minnet meg på at jeg glemte å få med at jeg har ca 15 reker oppi der da jeg rettet på profilen min... så da er den ikke oppdatert allikevel...sukk!


Tuuuusen takk! Det var ikke meningen å lage styr for deg, men synes nå det er litt spennende å følge med på andre sine akvarier også. Og du er jo så flink med utseende på karene dine. Jeg blir liksom ikke helt fornøyd med mine, men siden alt som går i 112 literen nå skal over i 400 literen så blir det en fin anledning til å ha en total "makeover"
Dyrehagen
[QUOTE=Anen] Jooo, man har alltid plass til en liten gruppe Pandaer ;-)

Med den sist ankomne gruppen coryer boende i vannstampen, i påvente av reparering av et knust akvarium, og en gruppe brochis multiradiatus underveis også, så tror jeg ikke det, nei... Det er mildt sagt overfylt her!

Oj... ja da må du kanskje holde litt igjen... lykke til med fiksingen av karet


Tuuuusen takk! Det var ikke meningen å lage styr for deg, men synes nå det er litt spennende å følge med på andre sine akvarier også. Og du er jo så flink med utseende på karene dine. Jeg blir liksom ikke helt fornøyd med mine, men siden alt som går i 112 literen nå skal over i 400 literen så blir det en fin anledning til å ha en total "makeover"

No worries! Er bare jeg som er treg
Heldiggrisen deg som får innrede 400 liter, da! Tar som regel lang tid og masse forandringer før jeg også blir fornøyd. De tre minste karene har jeg vel slått meg til ro med at jeg liker utseendet på, men eksprimenterer stadig her og der.

Når jeg kikker på kar for inspirasjon, som her: tenker jeg at jeg skal ha det enkelt og stilrent, rene linjer, få komponenter etc, men når jeg prøver dette selv får jeg det aldri til. Tror jeg trives bedre med "urskogslooken" som jeg kaller den

Slenger med et bilde av en av de små pandaene mine, som jeg har hatt en stund. Den var totalt uten barter da jeg fikk den, nå begynner de heldigvis å vokse ut igjen. Vannet var litt tåkete da bildet bla tatt, for jeg har kjempet med det utvendige pumpen for å få den til å holde kjeft, blir gal når den ikke er stille, men tror endelig vi har kommet til et kompromiss, -jeg ga meg med å torturere den da den begynte å lage en lav suselyd i stedet for "plopping" ...
Jippi!

Lek hos pandaene!

Kikk godt på bildet, det går an å se egget mellom finnene på hunnen

Har ikke tid til å skrive mer, må kikke på dette!
Tenker det er deilig for damen(e) å få kvittet seg med litt egg. Som kommentert tidligere, så så den ene dama ganske eggtung ut
Jeg synes nesten det så ut som han har vært utsatt for et lite slamsuger-slange uhell tidligere i sin ungdom... Slamsuging uten slamsugerklokke på altså, kun slangen (slik jeg gjør det). Kanskje han ble sugd halvveis inn, bråstopp ved den stive ryggfinna, og så dratt ut igjen med et saftig skrubbsår, halvt sammenklemt...(eller den kan ha blitt skadet i en hel rekke situasjoner, der den har blitt sittende fast)

Måtte selv "operere ut" en Corydoras kanei fra en slange en gang, den kom litt for nær da jeg holdt på med vannbytter...*schwupp* sa det, og inn føk den... men bare noen få cm. Der ble den sittende dønn fast, og kom hverken forover eller bakover. Så ut måtte den med hjelp av kniv og saks. Den overlevde fint.

Ved et annet tilfelle føk en liten Corydoras adolfoi inn, men bare hodet fikk plass. Kroppen ble hengende utenfor. Det tok meg noen smertefulle sekunder pga sjokket å komme på at for å stoppe hevertsuget, så måtte jeg løfte slangen over vann igjen. Og den stakkaren fikk en lettere deformert nakke og hoderegion Men det var alt, den oppførte seg helt normalt og svømte ikke en gang merkelig etterpå og levde videre... men med et litt pussig utseende da.

Det er altså ikke garantert at din har en medfødt defekt, det kan være en skade.

turnips
Legger ved et bilde av den ene pandaen, forresten. Han er litt av en raring! Både snuten og toppen av hodet ser misformet ut, og sjekk ryggfinnen! Nå er han minst like stor og aktiv som de andre, men for en snål fyr! -Har vel et lite dilemma her, for han bør vel ikke få spredd genene sine videre...
Jeg har faktisk en c. sterbai som har samme skade, og den tror jeg er medfødt. Det er en sterbai jeg fikk fra noen som hadde solgt unna alle sine sterbaier, men hvor det litt senere dukket opp en bitteliten en, som trolig var egg eller yngel da resten av flokken ble solgt. Den har forblitt en liten pingle hos meg, og har denne merkelige formen på hodet. Den er så liten at den neppe har greid å sette seg fast i noen slange tidligere. Og hos meg har det ikke skjedd - det kan jeg si med sikkerhet. Siden den er så liten, har jeg vært inne på tanken at det kan være noe underernæring/feilernæring inne i bildet. Eller så er det noe medfødt. Jeg har faktisk en sterbai i et annet akvarium, som er født etter at denne kom i huset, og den er faktisk større enn denne pingla nå. Men, det er en stor forskjell på dem: yngelen som nå er større er en F1-yngel - altså barn av viltfangede fisker. Den lille pingla kan være et resultat av innavl, eller noe sånt. Jeg aner nemlig ikke om den kommer fra oppdrettsfisk eller viltfanget, men jeg gjetter på oppdrettsfisk.
Takker for interessante inspill, Mona O og Dyrehagen Fasongen hans kan nok komme av så mangt, mest av alt ser han ut som om han har satt fast hodet, og at noen har forsøkt å dra ham ut etter halen, så kroppen har blitt fryktelig lang!

-Men tror nok ikke dette er tilfellet...

Siden ryggfinnen er så liten og langt bak på kroppen ser han også litt ut som mange menn gjør når de kommer litt opp i årene og hårlinjen begynner å trekke seg tilbake, så for meg er han nok blitt gamlefar i karet!

Pandaene lekte forresten helt frem til jeg la meg i går. Enda jeg fulgte hunnen(e) med øynene mens hun lette etter et passerlig gjemmested for hvert egg klarte jeg aldri å se hvor hun plasserte de, plutselig var det bare gjort, og hun kom seilende ned igjen på sanden rett foran den nysgjerrige nesa mi for å vente på en ny beiler eller to.

Så nå tror jeg jeg må lete frem alle mulige artikler om cory-oppdrett, for det hadde jo vært morro å få frem noen søte små
Tenkte jeg bare skulle si takk for en hyggelig tur forrige helg. Kjekt å se at alle passasjerene kom vel frem, og har funnet seg til rette i sine nye hjem!
annema
Tenkte jeg bare skulle si takk for en hyggelig tur forrige helg. Kjekt å se at alle passasjerene kom vel frem, og har funnet seg til rette i sine nye hjem!


Ja det var en fin tur, kjempekoselig at jeg fikk bli med
Alle fiskene jeg hadde med hjem virker i god form, og når jeg kikker bort på akvariet nå ser jeg jammen at apistogrammahunnen er leksgul også! Her går det fort i svingene
turnips
Alle fiskene jeg hadde med hjem virker i god form, og når jeg kikker bort på akvariet nå ser jeg jammen at apistogrammahunnen er leksgul også! Her går det fort i svingene :)


*Sukk* det eneste som leker i mitt hus er meg som søler med vann... Men nå har jeg kjøpt enda en dame til dvergcikliden min og to kokosnøtthuler, så nåååå (må jeg sikkert vente et år likevel).... Sånn er det når man kjøper unge fisker
"det eneste som leker i mitt hus er meg som søler med vann" Hehe, er nok den typen lek det tross alt er mest av her i huset også

Er det borrelliiene du venter på lek på? Har hatt stor suksess med lek på div. apistoer når jeg senker ph og gh litt ekstra, dessuten kan nok dessverre dine slite litt med å få frem yngel hvis de er sammen med både ancistrus og coryer, de synes egg er lørdagsgodis

Ja, men det de jeg har forhåpninger for, men jeg vet de trenger et eget kar for å få det til... Må bare overbevise min kjære at det er ytterst viktig at disse 3 bittesmå fiskene må ha 70-80 liter vann helt for seg selv og at "ja, du må nok sette opp enda en stikkontakt til meg"... Tror du jeg lykkes med det? Det blir bedre når jeg har flyttet masse fisker til det store karet, men hun kunne nå blitt gul i det minste
Første pandaeggfangst!
Har ikke alt tilrettelagt for å prøve å ale opp pandayngel enda, men kunne ikke dy meg fra å plukke disse to eggene da jeg ENDELIG klarte å se hvor en av pandafruene la fra seg et par egg!

Det har vært jevnlig lek i karet til alle døgnets tider i noen dager nå, jeg sitter og kikker på men de klarer jammen å gjemme eggene godt når de først legger de fra seg!

De to eggene på bildet er et par timer gamle. Det som er litt morsomt er at det er en av de små coryene jeg allerede hadde i hus før jeg kjøpte leksgruppen som er "faren". Så ut til at hunnen foretrakk denne lille hannen fremfor alle de andre beilerne, i alle fall i dag
turnips
Har ikke alt tilrettelagt for å prøve å ale opp pandayngel enda, men kunne ikke dy meg fra å plukke disse to eggene da jeg ENDELIG klarte å se hvor en av pandafruene la fra seg et par egg!

Isbokser med luftestein funker strålende! Jeg har forsåvidt satt opp yngelakvarium, men det er ikke noen yngel der ennå. Jeg lar dem vokse seg litt større i isboksene, før jeg slipper dem ut til livet i et akvarium. Og det fungerer veldig bra. Av det jeg anslår til å være ca. 150 småttiser, har jeg kun mistet 2 så langt!
Dyrehagen
[QUOTE=turnips]Har ikke alt tilrettelagt for å prøve å ale opp pandayngel enda, men kunne ikke dy meg fra å plukke disse to eggene da jeg ENDELIG klarte å se hvor en av pandafruene la fra seg et par egg!

Isbokser med luftestein funker strålende! Jeg har forsåvidt satt opp yngelakvarium, men det er ikke noen yngel der ennå. Jeg lar dem vokse seg litt større i isboksene, før jeg slipper dem ut til livet i et akvarium. Og det fungerer veldig bra. Av det jeg anslår til å være ca. 150 småttiser, har jeg kun mistet 2 så langt!

Tenkte å gjøre noe av det samme som deg,jeg! Har et velfungerende akvarium med bittesmå levendefødere der jeg forer ofte og hvor alle små får gå i fred. Tenkte at hvis jeg klarer å klekke pandaene kan de flytte dit etter hvert. Ellers holder jeg på å tømme et kar jeg tenkte jeg skulle bruke til lekskar for bla. pandaene, da håper jeg jeg klarer å finne flere av eggene, og høyne innsatsen litt for å få de til å vokse opp.

Akkurat nå orker jeg ikke å styre med å klekke artemia, så jeg håpet å klare å fore de opp på avskallet artemia... Har bestilt fra en webbutikk, men det tar visst litt tid før pakken kommer...

Har ikke bestemt meg helt for hvordan jeg skal gjøre det enda... Har bare en luftpumpe for øyebilkket, og tror ikke koiene i kjelleren blir så glade hvis jeg tar den fra de. Så foreløpig har jeg eggene i et nett i akvariet de ble lagt i... Mens jeg vurderer hvor mye energi jeg skal legge i dette denne gangen...
Da har jeg tenkt litt... på hvordan jeg skal forsøke å klekke eggene fremover.

Eneste rommet i huset med stabil temperatur er badet, så det er der jeg bør plastboksene til klekkingen (har noen sånne 6-liters plastakvarier med lokk).

Problemet var at på badet har vi ingen ledige stikk jeg kunne plugge en luftpumpe i, og det ville vært uaktuelt med en skøyteledning. Men så fant jeg denne: -en batteridrevet luftpumpe. Bestilte en av disse, så får jeg håpe den gjør nytten. Er jo ikke så nøye om den lager lyd heller, når den skal være på badet.

Ønsker som sagt bare å ha yngelen her for å klekke den og la den bli stor nok til å tåle en flytting til yngelkaret mitt.

-Det var planen så langt
Utrolig stilig luftpumpe da Tror det vil fungere veldig bra.

Mitt enslige egg ble spist opp, ikke at det var så overraskende. Kan være jeg styrer mer senere når (hvis) jeg får bedre tid. Jeg fikk utrolig lyst på B.roseni hunnene dine, men aller en gang sliter jeg litt med å finne plass til en slik fisk... Ikke har jeg avskallet artemia heller

Jeg skal ta å smøre meg med tålmodighet og vente på at dvergtannkarpene dine blir mange/gamle nok til å kjøpe en liten gjeng i stedenfor
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap