Turnips sin akvariedagbok (side 21)

Jepp, han passer fint på kjøkkenet. Karet egner seg i alle fall fint til karantene, så får vi se om han ikke får flytte over til 80-literen etter hvert. Enn så lenge ser han fornøyd ut.

Han bodde i en todelt fødekasse da jeg kjøpte ham, en annen hann bodde i andre delen, så begge var ganske stressa. Nå ser han betydelig mer relaxed ut
I dag fikk jeg meg jammen litt av en overraskelse! Foret med røde mygglarver i 180-literen, og hva fikk jeg øye på? Jo, en halvvoksen Apistogramma som smøg seg rundt on nappet til seg godbiter!

Da jeg var på storauksjonen her i Bergen den 8.11 hentet samtidig en gruppe Corydoras weitzmani. I posen med disse fant jeg et knøttlite yngel, og siden jeg ikke ante hva jeg skull gjøre med det dumpet jeg det i 180-literen der jeg tenkte det hadde størst sjanse for å klare seg.

Siden jeg ikke så det igjen etter det var jeg sikker på at tassen hadde strøket med for lenge siden, men i stedet han den altså gjemt seg godt og vokst i superfart!

Hvis jeg husker riktig er det en Apistogramma sp. blue. Nå må jeg bare se og finne et nytt hjem til den før den begynner å ta for seg av reker og andre yngel i karet. Jeg har ikke ciklider lenger nettopp fordi de liker å jakte på andre i karet, så lar jeg den bli vil den garantert utrydde en del andre ønskede innbyggere.

Morsomt at den har klart seg er det i alle fall, jeg hadde for lengst gitt opp å kikke etter den. Helt utrolig at jeg ikke har sett den igjen i det hele tatt før i dag!



Fikk knipset et par bilder til av den hissige lille kokken i kjøkkenkroken vår
Han er bare SÅ flott!

Dessverre er det så mange riper i frontglasset at det er vanskelig å unngå at bildene er fulle av de.

Det ser ut som om han koser seg, når vi ikke er i nærheten flagrer han rundt og utforsker hva som er i og bak mosen. Jeg mistenker at han jakter på mexicanske tanglopper, jeg har nemlig noen i dette karet.

Når vi er i rommet er han utrolig nysgjerrig på hva vi holder på med, og når vi lager mat på benken følger han med. Kommer vi for nære brysker han seg som her på bildene.

For en utrolig flott kampfisk du har fått deg!
Noe liv?
Er det fortsatt liv i karene dine? Ikke noen oppdateringer i denne tråden så langt i år jo:P
Heisan Mufcy, bra du minnet meg på tråden min Her er det fortsatt liv ja, litf for mye liv i blant kan man nesten si, det har blitt lite tid til å følge opp tråden og profilen min her inne i det siste.

Men siden du minnet meg på det har jeg nå vært inne og oppdatert karene mine også, for jeg har da fått litt nytt i hus i det siste.

Blant annet en stim med 6 nydelige Corydoras sodalis. Skulle egentlig ha en stim trillineatus, men så så jeg denne stimen med laidbacke sodaliser i butikken of ombestemte meg helt. De er så langt veldig synlige i karet, ligger på den åpne sanden foran hele dagen, noe jeg liker godt

Så har jeg fått meg en gruppe med schwartzi (!) Skjedde ved en tilfeldighet da jeg overtok 3 DIGRE eksemplarer. Skulle egentlig ikke beholde de, men de var så flotte at jeg endte opp med å kjøpe 5 stk til. Å slå de to gruppene sammen har vært veldig underholdende. De fem unge (ca 1/3 av størrelsen på de store) drar stadig gamlingene med seg på masse krumspring, så jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen om å beholde disse.

For å få plass måtte weitzmaniene ut. Iblant når man ønsker seg noe lenge of tilslutt får det viser det seg at det ikke var det man ønsket seg allikevel, litt sånn var det med meg og weitzmaniene.

Så har jeg begynt å klekke pandaer i rekekaret, veldig enkel og effektiv metode! Finner jeg noen egg slenger jeg de i en håv i luken på rekekaret, og når eggene klekker slipper jeg yngelen ut. Alle 15 har klart seg fint til nå.

PCen vår døde dessverre for noen uker siden. Alle bildene mine ligger på en ekstern harddisk som denne utrolig gamle pcen jeg bruker nå ikke klarer å kommunisere med. Så bildeoppdateringer blir det også lite av for tiden.

Legger ved noen bilder av de digre schwartziene.
Noen flere bilder:

1. En av gamle-schwartziene er blitt helt blek i forskrekkelsen over å møte 5 nye venner.

2. To sp.black har funnet hver sin gyngende seng.

3. To av de ny sodalisene.
Spennende med ny fisk, selv har jeg startet opp med Malawi Får vel kikke på profilen din og de nye oppdateringene jeg da
Satser selv på å få kjøpt ett nytt kar jeg kan ha sør amerikanere i
Har du kvittet deg med weitzmaniene uten å prate med meg først...?
Sukk, jaja, jeg får prøve å finne dem i butikkene

Du er ikke helt glad i sky fisk du

Fine bilder forresten.
Å nei og nei Ane, her gikk det litt for fort i svingene for meg ja, jeg visste jo egentlig det! Og så så du ikke annonsen min en gang, den som lå ganske lenge ute og alt...

Heldigivs finnes det en del av weitzmaniene i Bergen nå, så jeg får håpe du får tak på flere et annet sted i alle fall.

...Og meg og fisk som ikke synes, nei det er visst ingen god kombinasjon...
Endelig husket jeg å knipse et bilde av 160-literen mens det var mørkt nok til å unngå ørten refleksjoner i glasset... Har ordnet en liten oppdatering i karet i påsken, er ikke helt ferdig enda, skal skjule pumpe og slanger i hjørnene før jeg er fornøyd, men ellers en definitiv forbedring synes nå jeg
Kjempebra Maren,likte den roten der
Takk Sølvi - og enig med deg, denne roten er kjempefin!
Endelig en fredelig formiddag med kaffekopp, laptop, to hunder, turnips og meg i sofaen Er stadig vekk kjappe små turer inneom akvaforum, men med trykk på "korte" - det har ikke blitt mye tid til å skrive kreative innlegg...

Det har skjedd en del småtteri i karene mine, men synes jeg er inne i en periode der det meste humper og går som jeg vil, og det er jo fint!

Har flyttet pygme coryene midlertidig til det lille karet på kjøkkenet (kampfisken er flyttet til 80-literen og stortrives i sitt nye kongedømme). Var litt bekymret for pygmeene siden jeg aldri så de, men nå har jeg overvåket de på kjøkkenet i en ukes tid, og de ser ut til å være i fin form, tror de setter pris på å ha karet for seg selv også.

Neste store prosjekt nå blir å klargjøre dammen så koien kan flytte ut. Ikke noen særlig morsom oppgave, men desto mer morro når alt er klart og fiskene kan flyttes. Siden det er strålende sol ute i dag er kanskje dette dagen å gjøre jobben på?
Hva skjer? Dammen var jo klar for utsetting av koi, og så skjer dette? Blir det aldri vår?
Husket endelig på å få med hjem noe nytt frossenfor i dag - og fiskene ble veldig fornøyde Siden de røde mygglarvene ble servert har det vært mye vrimling blant schwartziene, -hele gjengen, både de tre kjempene og resten virrer opp og ned glasset i det ene hjørnet.

Benyttet sjansen til å ta et par bilder.
Tusen takk for fine reker! Og for hyggelig bikkje- og akvarieprat! Du har to herlige hunder! Jeg, Kaisa og rekene er vel hjemme. På fergeleiet i Bruravik ble jeg spurt om jeg var alene i bilen, og jeg måtte humre inni meg selv: Jeg var ikke akkurat ensom der nei. Heldigvis koster det ikke ekstra på ferga med hunde- og rekepassasjerer.
Ja det var så koselig at du fikk tid til å stikke innom en tur på hjemveien
Og hundene setter alltid pris på å få hundekompiser på besøk så de kan herje litt i hagen. Tror nok de syntes Kajsa var en meget pen hundedame!
(Det syntes jeg også, selvfølgelig!)

Var jammen bra du ikke måtte betale pr. levende vesen på ferjen ja, det kunne blitt en dyr affære
Dammen vår

Nå har vi ryddet og ordnet og den er klar for fisk, men så var det den millionen med gule blomster som må falle av først, da... For at de ikke skal falle i vannet har vi lagt over en gjennomsiktig presenning.Den får ligge og fange opp visne blomster til alle har falt av.

Plantene rundt har endelig begynt å spire litt også. Gleder meg til det dukker opp flere blomster!
Fant tilfeldigvis et par bilder jeg tok av 180-literen for en liten stund siden, posten et av de her. Dette er tatt like før jeg fikk utvidet stimen min med eques - de Inger Anne var så utrolig snill å ta med hele veien fra Mona O og over fjellet til meg

Best av alt, -nå STIMER equesene -de jeg hadde fra før var for få til å gjøre det. Nå har jeg 23, tror jeg, en flott liten stim.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap