Turnips sin akvariedagbok (side 3)

Ja håper det skal funke! Nå håper jeg bare jeg får pumpen i posten før pandaene blir lei av å legge egg!

B.roseniene er knallfine, og facinerende fisker å observere, de virker veldig tøffe og bestemte. Men siden omtrent alt annet jeg har av fisk driver og yngler er jeg nødt til å brukte 80-literen de går i. Hadde jeg bare hatt et liiiite kar til skulle de fått bli...
Vel, det er ikke like lett å få plass til all fisken en kunne tenke seg
...og vips! En slamsuging var det som skulle til, så var jeg blitt pandabestemor Jammen noen effektive små rakkarer jeg har fått i hus!

Den ser ut som om den allerede er et par dager gammel. Kameraet er ute på tur med samboeren, men skal ta noen bilder når han kommer hjem.
Grattis Turnips! Er de ikke søte når de er så små? (da også ;-D)
Jo, kjempesøte

Her er rakkaren. Når man tenker over at han her ligger i en finmasket håv er han jo ikke store karen, men da jeg fant ham i akvariet var jeg allikevel overrasket over størrelsen!

Noen som kan anslå hvor gammel den er? (Jeg ser ingen plommesekk)

Ikke lett å ta bilde av noe så smått...

Nå sitter jeg og kikker på at den ene Equador-guppyen min føder. Hun tar seg god tid, og jeg konkurrerer med eunotus-hannen om å få fatt i yngelen. Det er helt tydelig at han synes guppyyngel var en skikkelig lekkerbisken!

Har håvet opp 3 små så langt, og hun plopper ut nye jevnt og trutt. Utnyttet hennes tilstand og benyttet sjansen til å ta bilde av henne nå som hun faktisk står litt stille.

Knipset enda et bilde av den merkelige kroppsformen til den ene pandaen også.

Lurer på hvor mange små det er plass til inni guppymor denne gangen?
Nå må jeg si jeg føler at jeg og fru guppy har utviklet et serdeles godt samarbeid her!

Av latskap, og for ikke å forstyrre fiskene mer enn nødvendig, lot jeg håven ligge i akvariet mellom hver gang jeg fisket ut yngel. For at den ikke skulle falle ned på bunnen lot jeg den hvile på en rot.

Guppyen synes visst dette er et flott sted å føde, for hun svømmer konsekvent bort dit og slipper yngelen rett i håven! 5 på rad nå

Tok et bilde av fenomenet, litt dårlig kvalitet, men ville ikke forstyrre henne for mye. Guppyhannen står bak henne og følger med. Venter vel bare på at hun har født ferdig og er klar til å produsere et nytt kull, kjenner jeg ham rett!
Hvordan går det med panda babyen(e)? Er det noe sprell?
Hehe, småtten lever fortsatt, har ikke sett ham spise, så jeg prøver å ikke tenke for mye på ham i tilfelle han stryker med... Kan jo hende at han spiser bare at jeg ikke får det med meg, da, for ellers virker ham sprek og fin i formen.

De to eggene mugnet, men pandaene har lagt en hel haug til siden sist. Virker som om de mister en del av de ned i sanden, men, for jeg har flere ganger sett på at hunnen har lagt fra seg egget under et blad, og når jeg snur bladet sekundet etter: NO EGG?

Jeg lar bere eggene være i karet nå uansett, til jeg har mer egnede forhold å tilby de, så foreløpig er det bare fint at de gjemmer de godt
turnips
Virker som om de mister en del av de ned i sanden, men, for jeg har flere ganger sett på at hunnen har lagt fra seg egget under et blad, og når jeg snur bladet sekundet etter: NO EGG?

Det hender coryer later som om de legger eggene et sted, men trolig har ombestemt seg underveis. Jeg har sett det mange ganger hos sterbaiene. Hun gjør som hun gjør når hun klistrer egg fast til ett eller annet, men etterpå har hun fortsatt eggene sine i pungen, og hun fortsetter å lete etter et bedre sted å legge dem. Jeg lurer på hva som foregår i en corydames hode når de fyker rundt for å legge eggene sine. Jeg tror de er på jakt etter spesielle ting, som f.eks. vannstrøm, for de har en tendens til å legge eggene i samme område i akvariet gang på gang. Det har jeg sett både hos sterbai og hos aeneus/schultzei.
Mm, jeg vet. Derfor har jeg nistirret på fisken helt til den har åpnet finnene den hoder egget med. Da vet jeg jo at den har lagt det fra seg et eller annet sted.

Særlig den ene hunnen skal absolutt legge eggene under bladene på en plante, jeg ser hun sjekker ut bladet, svømmer opp ned under og prøver å feste egget, og når hun kommer ut frem igjen har hun lagt det fra seg. Men når jeg sjekker under bladet er det ikke alltid der.

Dermed regner jeg med at en del av de faller ned i sanden...
Hmmm...jeg har aldri opplevd det med sterbaiene mine. Men eggene deres er skikkelige klebrige når de legges. Hvordan det er/var med aeneusene mine, vet jeg ikke, for de har lekt mens jeg har ligget i min dypeste skjønnhetssøvn.
Du har ikke oversett egget da? Panda-egg er temmelig små, og som helt nylagte og ferske er de nesten fargeløse og ikke lette å få øye på.
turnips
Mm, jeg vet. Derfor har jeg nistirret på fisken helt til den har åpnet finnene den hoder egget med. Da vet jeg jo at den har lagt det fra seg et eller annet sted. Særlig den ene hunnen skal absolutt legge eggene under bladene på en plante, jeg ser hun sjekker ut bladet, svømmer opp ned under og prøver å feste egget, og når hun kommer ut frem igjen har hun lagt det fra seg. Men når jeg sjekker under bladet er det ikke alltid der. Dermed regner jeg med at en del av de faller ned i sanden...
Tror nok ikke jeg har oversett de, nei, men vet jo aldri? Før jeg sluttet å lete etter de (begynner ikke å samle inn egg før jeg har fått avskallede artemiaegg som jeg har bestilt) var det egg der en del ganger når jeg kikket under bladet jeg mente hun hadde lagt de under, men ikke alltid.

Det er de små bladene på den lysegrønne planten i midten på bildet de (hun) liker å legge eggene under. (Den står litt annerledes plassert nå, der det er litt mere strøm).

Men bladet er jo bittelite, og fisken stor, tjukk og oppned, så det ser ikke så lett ut! Kan godt forstå det om hun misser et par av gangene

Den lille pandayngelen jeg fant i akvariet har forresten endelig vist meg at den spiser, og det var microorm som gjorde susen! Jeg har sluppet ham ut i karet med små levendefødere, så får vi se om jeg ser ham igjen om et par uker, forhåpentligvis stor og tykk!

-Og jeg som trodde jeg ikke ville se igjen den lille pandayngelen på lenge nå etter at jeg slapp den ut i karet med små levendefødere, men neida, den er stadig ute og svinser når jeg forer med microorm. Ser at den momser i seg ormen

jammen bra den har snille samboere, for når du er 6 mm lang bør du vel strengt tatt ligge i skjul og vente på å bli større, ikke frese rundt på sandbunnen som om du var akvariets konge, hehe.
Hehe, kjekt at den lille har det bra.

Men hva ER det du har gitt meg... Jeg har fått haier i hus! De jakter på kirsebærrekene mine og da mener jeg ikke snapper litt etter de de kan finne, men skikkelig jakt. Den ene lusker på den ene siden av javamosen, mens den andre angriper og så fyker de etter rekene etterhvert som de spretter ut av mosen. Jeg har gjort et lite redde forsøk, men tror ikke det blir noe særlig futt i den rekestammen der nei

Har prøvd meg på den bøtte tingen som elisabeth hadde til de, men tror ikke jeg har fått det helt til. Husker du nøyaktig hvordan det skulle foregår med den greien?
Ups, hadde jeg visst det var reker i karet ditt skulle jeg advart deg mot det også! Dette er skikkelige rovfisk ja, forkledd som en pen levendeføder. Ulv i fåreklær.

Om ikke annet så ender nå rekene opp som næringsrikt for så yngelen blir født stor og fin!

Tror hun hadde en to-treliters plastbøtte der hun hadde byttet ut bunnen med en grov plastnettingsbunn. Så yngelen faller gjennom og ut i karet når hun føder. Det jeg tenkte litt på er om man kan ha begge fiskene oppi der, eller om de da vil begynne å krangle? Da må man val ha to bøtter? -en til hver fisk.Litt av et prosjekt!
Hehe, de går greit jeg har mengder av reker. Det var utrolig fasinerende å se, men ikke helt planlagt. Blir nok nødt til å styre med to bøtter ja... Hm, må finne på noe innen rimelig kort tid tror jeg, men en utfordring må man ha
I går gjorde jeg noe kjempemorsomt. Jeg skar ut bunnen på to 5 liters plastbøtter og limte fast to dørslag i plastikk Jeg er litt redd de kommer til å ha masse oppdrift i karet, men nå er den ene hunnen så feit at det hastet litt. Hele prosjektet kostet meg 50 kr så det blir ikke ruiner om det ikke virker
Anen
I går gjorde jeg noe kjempemorsomt. Jeg skar ut bunnen på to 5 liters plastbøtter og limte fast to dørslag i plastikk :-D Jeg er litt redd de kommer til å ha masse oppdrift i karet, men nå er den ene hunnen så feit at det hastet litt. Hele prosjektet kostet meg 50 kr så det blir ikke ruiner om det ikke virker ;-)


Synes "fødedørslagene" ble kjempefine! Funker ikke de så vet ikke jeg! Så er det bare å smøre seg med tålmodighet, -max tre uker vil jeg tro, så må de vel ha presset ut noen nye små-rosenier. Blir sikkert kjempefint når de små vokser seg litt til, og du kan ha en hel stim med de!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap