Turnips sin akvariedagbok (side 6)

Så fint at norbertiene finner seg til rette. Det var helt klart hannen og den ene hunnen jeg så oftest. Bare veldig glad hun ikke sto opp-ned i et hjørne lenger Jeg pleide å mate med avskallet artemiaegg rett for lyset slukket og så sitte heeeelt stille utenfor karet og da kom de fram. Du skal se de blir stolte foreldre en dag (men ikke noe press):-p

Synd med sneglene, men nå vet du det en gang for alle. Du kan i alle fall være glad du ikke har pest snegler :-S

Borelliiene da? Funnet kokosnøtthulen sin og livet er bra? Og mini ancistrusene?
I går plukket jeg ut eplesneglene, og mens jeg gjorde det la jeg merke til at fiskene i karet var veldig nærgående og nysgjerrige på sneglene. Puttet sneglene i en liten kopp med litt vann, og jammen begynte de å farte rundt med en gang!

Så jeg slapp de oppi det tomme akvariet på kjøkkenet, og ingen døde snegler der, nei! De begynte å krype rundt med en gang. Har gitt de en agurkbit i dag som de sitter og knasker på, og de ser friske og fine ut

Så jeg tror jammen det var fiskene i karet som plaget de så de ikke ville ut av husene sine. Følehornene likner jo på microorm som jeg forer mye med i dette karet.

Nå får jeg bare vente og se hva som skjer... Skal i alle fall ikke forhåndsdømme de igjen

Bildene er tatt i går kveld rett etter at de flyttet inn i det nye karet, og begynte å bevege seg for første gang på tre dager.
Hehe, jeg har vist gitt deg noen pyser.
Her kommer de første bildene av mine nye fasinerende Apistoer. Ikke beste kvaliteten på bildene dessverre, jeg ville ikke forstyrre fiskene for mye nå som de endelig var ute og kosete seg. Les: flørtet villt!
SÅ GØY! Jeg viste de ville få det flott hos deg!!
Må bare takke igjen Ane, jeg er så FANTASTISK fornøyd med at du ville la de flytte hit!

Planen var å prøve å holde seg til det ble mørkt før jeg tok flere bilder, så jeg slapp å prøve å unngå gjenskinnet i glasset. Men jeg er så fasinert av norbertiene at jeg klarte ikke holde meg...

Hannen har funnet plassen sin på utstilling midt i karet, hunnene har hver sin hule i hver sin ende av karet. Den ene ser jeg ikke så mye til, men den andre er knallgul og henger etter hannen. (Hunnen på bilde 2).

Håper jeg får tatt noen flere bilder av hannen når han brisker seg, han ser fantastisk ut når han strekker ut finnene, åpner munnen på vidt gap, spiler ut gjellene og rister foran hunnen!

Fargen på hannen er virkelig uvanlig, og flott, minner meg om harlequin-fargevarianten på hunder:



Skal fortsette å ta bilder av denne hannen til jeg får et blinkskudd
*Klapper begeistret i hendene*

Den andre hunnen vil vel ikke blande seg inn i flørtingen, ikke kjekt å være den "andre kvinnen" vettu.
Selv om det har vært strålende sommervær her i det siste, har det skjedd litt på akvariefronten også. Først og fremst; endelig har koiene våre fått flytte ut i dammen sin igjen, noe de tydelig satte stor pris på!

Dermed ble 380-literen de har gått i i kjelleren ledig, og siden jeg allikevel skal la pumpen gå i dette karet gjennom sommeren har jeg likesågodt flyttet litt fisk dit.

Facinerende å se 6 små paleatuser rote rundt på bunnen av et så stort kar!

Har gjort litt justeringer i karene inne i huset også.

Paret med A.borellii har flyttet inn i 80-literen sammen med de coryene som er igjen der. Hunnen er så treg og vimsete ved matfatet at jeg følte de måtte bo et roligere sted enn 180-literen så jeg var sikker på at hun fikk i seg mat. Hun spiser godt nå, men er ganske tynn og puslete, så jeg håper jeg får feitet henne opp. Ikke så lett når hun oppfører seg som en skikkelig blondine ved matfatet, ikke mye matvett i den skrotten, nei!

Flere av plantene mine i 180-literen har funnet ut at de skal blomstre, så nå stikker flere stilker med nydelige hvite blomster opp av karet. Bildet er av blomstene til denne flotte echinodorus-varianten:

Den har begynt å få flere fine avleggere på stengelen nå.

Det andre bildet er enda et av hongsloi-hannen min, som fortsatt håper på dameselskap. Inntil det evt. måtte skje får han bo i 180-literen, der han ser ut til å trives godt!
Du skal se fru borellii tar til vett om en stund, hvis ikke så dukker de opp i butikk litt av og til.

Lillebror-hongsloi ser også ut til å kose seg som alene apisto i stuekaret, han blir mørk i fargen og blåser seg noe veldig opp når det er fôring og vil selvfølgelig ikke bo i kokosnøtthulen jeg har satt ned til den, men ellers svømmer han rundt med verdens største ro.

Avleggere? Takktakk?
Nå er det visst lek på gang her hos pandaene hver kveld når jeg ser den siste fotballkampen langt på natt! Første kvelden jeg la merke til det var klokken nærmere to, og det fristet ikke å begynne å lete etter coryegg. Satt heller og kikket på leken.

I går natt satte de i gang igjen, og jeg klarte å finne 3 egg. De la mange flere, men er veldig gode til å gjemme de. Noen av hunnene kan svømme rundt med egget i flere minutter før de finner rett sted å plassere det på.

Ikke snakk om egg som er praktisk klistret på ruten her, nei! De plasserer de gjerne langt inni javamosen. Men det virker som favoritten er under runde, forholdsvis små blader som er litt bøyd nedover i kantene.

Nå er det bare å krysse fingrene og håpe på småtasser
En liten hilsen fra kjøkkenkaret der denne killien er kongen!

Han er flott å se på, men ganske liten av vekst, siden det tok meg mye slit å svette og litt for lang tid å få ham til å akseptere dødt for. Han ville bare ha microorm, men det klarte han ikke å vokse seg stor på...

En fin fyr er han i alle fall, og godt selskap på kjøkkenbenken!
Så nydelige farger ! Koselig med selskap på kjøkkenet, ja. Kunne godt tenkt meg det selv
juvel
Så nydelige farger ! Koselig med selskap på kjøkkenet, ja. Kunne godt tenkt meg det selv :-)


Ja, jeg er veldig fornøyd med dette karet. Da jeg først tenkte på å plassere et kar på kjøkkenet tenkte jeg det var litt i overkant å skulle fylle til og med kjøkkenbenken med fisk...

Man så har vi et mørkt hjørne innerst på benken under overskapene som aldri blir brukt til noe uansett. Og da jeg var så heldig å få et lite hjørnekar fant jeg ut at det ville fylle dette mørke triste hjørnet perfekt!

Jeg er fremdeles såååå misunnelig på dette karet ditt altså! Jeg har et latterlig lite håp om at når vi har pusset opp kjøkkenet og fått bedre plass der at jeg kan grine til meg et slikt hjørnekar. Så kan dvergtannkarpene går der og kanskje noen glasstannkarper hvis jeg klarer å overbevise deg om at du vil gi meg noen

Jeg har bestemt meg for å flytte dvergene til et eget kar sammen med cauca-mollyene uansett og øke GH i det karet betraktelig og se om de har lyst til å yngle da...
Er det en hjemmelaget bakgrunn du har i det kjøkkenhjørnet? Det var et veldig pent og trivelig kar, det er helt sikkert.

Og *host* kjøkkenbenken din så virkelig mye ryddigere ut enn vår... Hos oss flyter det over av ting & tang. Jeg måtte pælma ut vannkokeren og brødristeren og gubbens samling av vinflasker om jeg skulle brukt samme hjørnet til et kar her.
Hehe, jeg har ca halve kjøkkenet mitt stående på benken også, derfor må vi ha pusset opp først! Vi ønsker egentlig å gjøre mange endringer på kjøkkenet, det er litt upraktisk lagt opp og vi hadde nok gjort endel andre valg. Men man må nå slå ett sjøslag i slengen og nå er det gjesterommet og gangen sin tur... og hagen, uff og huff, hagen...
mona o
Er det en hjemmelaget bakgrunn du har i det kjøkkenhjørnet? Det var et veldig pent og trivelig kar, det er helt sikkert. Og *host* kjøkkenbenken din så virkelig mye ryddigere ut enn vår...:-) Hos oss flyter det over av ting & tang. Jeg måtte pælma ut vannkokeren og brødristeren og gubbens samling av vinflasker om jeg skulle brukt samme hjørnet til et kar her.


Hehe, jeg sørget for å knipse et par bilder like etter et skippertak

Ja jeg har eksperimentert litt med dette karet, satt inn en hjemmelaget bakrunn som veldig hendig bare kan "klipses" på plass. Om jeg skulle ha behov for å rense hele karet skikkelig kan jeg dermed lett ta den ut. Har festet en del stein i bakgrunnen, og den er veldig ujevn i overflaten, så det er lett å feks feste mose rett på bakgrunnen. Dette er vel egentlig det karet jeg har som er mest selvgående for tiden.

Syntes å huske at jeg hadde lagt ut noen bilder av oppussingen av dette karet tidligere i tråden; og jeg fant de på en av de første sidene:

-i innegg nr. 5.

Ellers vet jeg at Anen er i besittelse av noen veldig avslørende bilder fra kjøkkenet mitt som viser at kjøkkenbenken kan se helt annerledes ut enn da jeg tok disse bildene... Hun måtte brøyte seg gjennom middagsrestene for å få tatt bilder av karet, stakkar, det skimtes nok bare så vidt mellom rester av tacoskjell, mais og salatboller!

Aner meg at utseende på kjøkkenbenken da bildet ble tatt kan ha hatt innvirkning på samboerens lite positive innstilling til kjøkkenkar? Kanskje det hadde vært en ide å vise bilder av ryddige kjøkkenbenker med kar på for å få til en slags positiv forsterkningsprosess?
Hehe, jeg har cropet det blidet slik at det ble riktig så pent

Men han har jo rett da (irriterende egentlig) at vi bør vente til vi har byttet ut benkeplaten og det skjer jo ikke før kjøkkenet blir tatt, men man vet jo aldri. Kanskje det ikke blir så lenge til
I dag da jeg skulle ta en opprydning i 180-literen fikk jeg øye på denne sjarmerende karen som brukte bartene som støttejul! H*n hadde selvfølgelig parkert i det hjørnet med mest alger på glasset, men jeg syntes allikevel bildet fortjente å vises frem- skikkelig trønderbart, jo
Knipset noen bilder av A.norbertiene også, endelig var alle tre fremme på en gang. Hannen har nemlig lagt sin elsk på den ene hunnen, så den andre holder seg litt i bakgrunnen, og det er ikke så ofte jeg ser henne.

Her er i alle fall alle sammen, i rekkefølge; 1.Hannen 2.Favoritthunnen 3.Hunn nr. to.

Disse fiskene er virkelig flotte, og spennende å sitte og observere de! Ser ut til at så godt som all spising skjer ved at de siler sand gjennom gjellene. Ser nesten ikke ut til at de ser etter mat, de bare siler til de treffer på noe godt Og mat som flyter gjennom vannmassene ser det ikke ut til at de gjenkjenner som mat. Så dette er nok en type apisto som er helt avhengig av sandbunn.

Morsomt at de er så selskaplige av seg også. "Paret" henger som oftest ut midt i karet der de leter etter mat eller flørter med hverandre. Ellers er de konstant inn og ut av hulene, gravd og styrt har de også, men jeg har dessverre ikke sett noe til yngel enda...

(Jeg har dempet belysning og mye eikeløv i dette karet, og dermed blir bildene dessverre litt gule i fargen. Tror jeg må rigge opp ordentlig med lys en dag før jeg tar bilder, så den nydelig metallicblåfargen til hannen kommer frem på bildene).
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap