Turnips sin akvariedagbok (side 8)

Erlend mente de skulle komme inn til fredag, men jeg har ikke tid da. Jeg skal uansett til byn å gjøre litt ting så jeg tenkte jeg skulle svinge innom og se. Håper de ikke bare har fått hanner denne gangen også. Jeg sender deg en mld så avtaler vi nærmere Mye gøyere å handle sammen med noen!
Vel hjemme etter kjempekoselig bysleng med fisketema sammen med Anen!

Jeg kjøpte meg en flott blå gabonreke Den bor nå i 80-literen, gikk og gjemte seg da den slapp ut, men kommer den frem skal jeg garantert prøve å knipse et bilde eller to av den.

Målet med turen for både meg og Anen var jo egentlig å finne hunner til hongsloi-hannene våre. På Galleriet hadde de fått inn 4 hongsloier, som skulle være to par. Anen tok sjansen og kjøpte et par, mens jeg var feig, syntes de såkalte hunnene liknet veldig på unge hanner, og ville ikke ta sjansen på å ende opp med tre hanner og 0 hunner...

Så da får jeg bare satse på at fiskene Anen kjøpte var et par, og at de snart yngler masse små hunnyngel så hannen min også kan få seg en frue

Så fikk jeg endelig kjøpt meg et par timere også, som skal brukes på de karene jeg har som ikke har lysbryter (forstår ikke hvordan det er mulig å lage lystopper uten bryter!?!).

Veldig vellykket tur! -Og som vanlig; nye innkjøp setter alltid i gang masse nye ideer, så nå får jeg nok å gjøre i ferien!

turnips
Så fikk jeg endelig kjøpt meg et par timere også, som skal brukes på de karene jeg har som ikke har lysbryter (forstår ikke hvordan det er mulig å lage lystopper uten bryter!?!).

Er det mulig? Kan jeg spørre om hvilket merke det er snakk om?
Jeg vet faktisk ikke hva slags merke det er, det er en 80-liter som ble kjøpt for et par år siden. En av de pakkeløsningene der du får kar med heldekkende topp, og en sånn sort boks inni karet med pumpe og varmekolbe. Kan ikke se at det står noe merke på karet, og esken det kom i er for lengst kastet... (Den enorme sorte boksen som fylte halve karet er også for lengst kastet).

Det var for øvrig et godt kjøp! -Men jeg hadde nå regnet med at en lysbryter var en naturlig ingrediens i pakkeløsningen
Det har ikke skjedd mye i denne tråden i sommer, selv om det har skjedd en del i akvariene mine. Etter en liten opprydning i det ene karet i går tenkte jeg det kunne være en god anledning til å skrive noen ord her, og poste et bilde av resultatet. Hadde bare et bilde av dette karet liggende ute fra før, og en del har skjedd siden den tid. Er veldig fornøyd med hvordan det har grodd til oppi her, og samboeren mener dette er stuens fineste kar for øyeblikket!

Nå gjenstår det bare å kjøpe et bedre lysrør, og så kan jeg ikke la være å komme innom tanken på at kanskje neon -eller kardinaler hadde gjort seg enda bedre her enn de flotte sorte neontetraene?

Men de sorte neontetraene stimer kjempefint og samlet! Bortsett fra disse bor det bare en A.norberti her for øyeblikket, den som ble herset med av de to andre. Den har så vidt fått med seg at de to bøllene er borte, og tør å stikke nesa frem igjen, etter å ha vært usynlig i flere måneder, stakkars!

Paret er flyttet til et eget kar der jeg håper å få frem yngel.

Rart hvordan ting forandrer seg, -for noen måneder siden var jeg så misfornøyd med dette karet at jeg hadde lyst til å legge det ned. Men så, etter luking og justering av utblåset på pumpa, er jeg kjempefornøyd igjen
Apistogramma norberti
Fikk knipset noen bilder av dette fasinerende paret i dag. De er opptatt med det jeg vil kalle "rolig flørt med hyppig innlagte spisepauser" for tiden -i sitt nye kar som jeg forresten må huske å få lagt inn egen profil på.
Du må sende inn bildene til fiskebasen også, der trengs desperat flere bilder av norbertiene!

En liten jippi fra min side, Hongsloi "hunnen" er knallgul! Så jeg tror det er en hunn. Dama henger rundt kokosnøtten, mens gutta brisker seg i flotte farger. Aldri i verden at noen yngel kan vokse opp i stuekaret mitt, men det er nå kjekt å se på
turnips
Fikk knipset noen bilder av dette fasinerende paret i dag. De er opptatt med det jeg vil kalle "rolig flørt med hyppig innlagte spisepauser" for tiden -i sitt nye kar som jeg forresten må huske å få lagt inn egen profil på.


I alle dager.... finnes det virkelig svart-spettede Apistogramma? Jeg har aldri sett på maken Det må vel være en oppdretts-variant? Det er hannen som har spettene?
Anen
Du må sende inn bildene til fiskebasen også, der trengs desperat flere bilder av norbertiene! En liten jippi fra min side, Hongsloi "hunnen" er knallgul! Så jeg tror det er en hunn. Dama henger rundt kokosnøtten, mens gutta brisker seg i flotte farger. Aldri i verden at noen yngel kan vokse opp i stuekaret mitt, men det er nå kjekt å se på :-)


Har allerede sendt de til fiskebasen Men om de oppfyller kravene som skal til for å få de godkjent er en annen sak... Jeg er ikke særlig tenknisk av meg på redigeringsfronten...

Så spennende med hongsloiene, da! Ender det ikke opp med å bli yngel har du i alle fall et spennende trekantdrama å følge med på!
mona o
[QUOTE=turnips]Fikk knipset noen bilder av dette fasinerende paret i dag. De er opptatt med det jeg vil kalle "rolig flørt med hyppig innlagte spisepauser" for tiden -i sitt nye kar som jeg forresten må huske å få lagt inn egen profil på.


I alle dager.... finnes det virkelig svart-spettede Apistogramma? Jeg har aldri sett på maken Det må vel være en oppdretts-variant? Det er hannen som har spettene?

Ante ikke at dette fantes jeg heller... før jeg fikk disse, da. Det er hannen som har spettene, men når hunnen ikke er leksgul har hun de hun også. Hunnen på bildet er konstant gul, men jeg har en annen hunn (hun som havnet nederst på rangstigen da de bodde tre sammen) -hun er mere fargeløs med sorte spetter. Er spent på om fargen hennes endrer seg nå som hun bor alene...

Tror disse ble annonsert som VF ? -Anen, hjelp meg her, husker du om det stemmer? (Men at de annonseres som VF betyr jo heller ikke at de nødvendigvis er det)...

Ellers, når jeg har tatt et googlesøk nå og kikket på litt forskjellige bilder, ser jeg jo at mine ser temmelig annerledes ut enn alle andre jeg finner bilder av, som denne:



og



Fasinerende er de i alle fall! Er det noen som vet noe mer om disse apistoene så del gjerne vitenen med dere her!

turnips
Tror disse ble annonsert som VF ? -Anen, hjelp meg her, husker du om det stemmer? (Men at de annonseres som VF betyr jo heller ikke at de nødvendigvis er det)...


Jeg kjøpte de som VF ja. Hunnen stemmer jo med Googel (og siden googel er vår venn, orakel og til tider gud) så vi tror på det. Det finnes sikkert vareanter der også.
Fant noen bilder til jeg hadde knipset for en stund siden, i dårlig lys, men sjarmerende uansett!

Dette må jo være en gammel bestemor på tur med barnebarnet , gamlemor har jo til og med algevekst på sneglehuset
mona o
.....I alle dager.... finnes det virkelig svart-spettede Apistogramma? Jeg har aldri sett på maken :-) Det må vel være en oppdretts-variant? Det er hannen som har spettene?

De sorte pigmentflekkene skyldes et patogen, vanligvis er ikke dette skadelig for fisken.
Noen mener dette skyldes et virus, andre at det er en parasitt.
Uansett hva det er vil fiskene ha disse flekkene resten av livet. De kan også øke i antall og utbredelse på fisken, men vanligvis overføres dette ikke til neste generasjon (selv om det er rapportert at det har forekommet).
Forekommer både på viltfanget og oppdrettet fisk, og også på tetra og andre cichlider enn Apistogramma.
En vanlig Apistogramma norberti ser [URL=http://tomc.no/resizeimage.aspx?image=1346.jpg&width=500&Sign=Tom C]slik[/URL] ut.
Takk for oppklaringen, Tom C! Jeg må si at er dette et virus, så er det definitivt det peneste viruset jeg noen gang har sett

Når jeg sammenlikner hannen min med bilder av andre hanner er han allikevel litt annerledes -grunnfargen hans er en slags stålblå, han har ikke striper eller annet mønster annet enn de sorte flekkene. Og så er han veldig stor og "firkanta" i formen, men det kan jo være fordi han er godt voksen. Han er mye større enn de 4 cm det sår at de blir i fiskebasen, i alle fall!
Eksperimenterte litt med instillingene på kameraet mitt i går kveld, og det førte til mange rare bilder...

Noen med veldig dårlig opløsning, og noen med merkelige farger. Her kommer noen av de som ble presentable:

Først ut er nøkkelhullciklidene med rød lotus som bakgrunn. Nøkkelhullene hadde egentlig lagt seg for kvelden da jeg begynte å knipse, så de var ikke særlig fornøyde, stakkars.
Poeciliopsis gracilis -Kanonporttannkarper:

Disse små levendeføderne var de som var minst villige til å la seg fotografere, de er i konstant bevegelse , så jeg forstår godt hvorfor de ikke er avbildet i fiskebasen.

Med en gang jeg nærmer meg karet tror de det er mat på gang, og går helt bananas under foringshullet! Må nok være veldig tålmodig om jeg skal klare å ta noen ok bilder av de.

Mine er bare halvvoksne, og hannene er akkurat gamle nok til at de har begynt å briske seg for hunnene.
For et par dager siden tok jeg et vannbytte i det store karet i kjelleren, og morgenen etter var det plastret med paleatus-egg! Jeg talte over 100, i tillegg var mosen full, så dette var jammen ikke små mengder!

Har ikke sett noe tegn på at det var yngel som overlevde etter forrige egglegging. Allikevel lar jeg disse også bli i karet. Det er i alle fall ingen som spiser eggene, så da er det vel opp til meg å finne en måte å fore på som i alle fall gir de sjansen til å klare seg på egenhånd.

Fant en pose artemiaegg jeg ikke ante jeg hadde, så det kan hende jeg prøver meg på klekking. Ellers får det bare stå til. Begynner i ny jobb på mandag eller tirsdag, så det er ikke helt rette tiden for et stort klekkeprosjekt, men morro er det at de er så produktive på eggfronten!

Siden de fleste eggene henger på frontglasset har jeg god utsikt inn i eggene så jeg kan holde øye med utviklingen også
Tenkte jeg måtte notere det før jeg glemmer det: For 4 dager siden la A.norbertiene egg! Hunnen voktet hulen og hannen holdt seg rolig i nærheten. Når jeg foret kom hunnen ut en kjapp tur og spiste litt, før hun for tilbake til eggene. Kunne såvidt se noen av eggene, og de så ut til å være befruktet, i alle fall ikke mugne, allikevel forsvant de etter et par dager, så jeg mistenker at fiskene spiste de til slutt. Allikevel morro, og de er allerede på gang igjen med ny flørt!
Sånn holdt mine Norbertier på og ,de ble alltid spist
Så hvis du vil ha oppdrett på de så tror jeg du må ta eggene utav.
Men selvfølgelig ,det kan jo hende du får de til selv om ikke jeg gjorde det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap