Turnips sin akvariedagbok (side 9)

Hm, tror du kan ha et poeng der, ja. Det er nemlig godt mulig de har lagt egg før jeg flyttet de over i det nye karet, også. De hadde samme adferden i sin gamle bolig som nå, men der hadde jeg ikke muligheten til å kikke inn i hulene de brukte for å sjekke om det ble egg av det. Så i alle fall aldri yngel...

Nå ser det ut til at hunnen foretrekker små huler under en rot helt bakerst i karet, så da er det bare for meg å lette litt på pappen jeg bruker som bakgrunn og ta en sniktitt -(karet står nemlig kun med kortsiden inntil veggen).

Forsøkte du deg på å ta ut og klekke eggene, Sølvi? Jeg foretrekker jo absolutt at foreldrene klarer å ordne dette selv, -både fordi det er fasinerende å observere, og fordi jeg er lat, -men om det viser seg at de spiser de gang på gang kan det jo hende jeg prøver meg.
Gjorde nok ikke det ,var litt lat jeg og pluss at jeg ikke hadde ledig kar på det tidspunktet . Men hadde egentlig veldig lyst da
Nå har jeg utført en liten sikkerhetsmodifisering på to av toppene til akvariene mine. Etter tips fra Anen, som hadde en liten nestenulykke da skruene som holder lyset fast i plasttoppene på disse karene løsnet, tenkte jeg å følge hennes oppskrift for å sikre mine.

Jeg har merket med at skruene "siger" ned gjennom plasten, og det så ut til å være fare for at mine også til slutt ville løsne fra toppen, med det resultat at lysrør med oppheng ville falle ned i akvariet -som IKKE ville vært særlig hyggelig.

Det ene karet er relativt nytt, og her la jeg små metallskiver jeg hadde sprayet sorte under skruene, (også etter oppskrift fra den kreative og løsningsfokuserte Anen). SÅ godt som usynlig, og ikke minst, sikring mot fremtidig ulykke.

Så var det det andre karet, som er noen år gammelt -det er dette bildene er av. Jeg løftet av toppen, som jeg har gjort 1000 ganger før, og tror du ikke den ene skruen forsvant gjennom plastlokket! Snakker om å ordne opp i siste liten!

Her er de siste bildene jeg tok. Skruen med plastbiten fra lokket som fulgte med gjennom, og skruen etter den er sikret med metallskiven.

Håper bildene er til inspirasjon for dere som har liknende lokk på karet! Jeg så skruene på mitt kar sige lenger og lenger gjennom plasten, men var faktisk hjernedød nok til ikke å gjøre noe med det før Anen fortalte meg sin nesten-ulykke-historie.

Like bra å sikre de først som sist er mitt råd!
I dag har vært en skikkelig akvariedag!

Første halvdelen av dagen brukte jeg på å fange 6 C.sterbai og 3 C.melinier som Anen skulle hente senere på dagen. Hadde helt glemt hvor ekstremt umilig det er å fange sterbaier, -særlig når akvariet de skal ut av inneholder en stor rot som er silikonert fast i akvariet! PUH! Fikk da tak på de til slutt, etter å ha tatt ut alt annet som fantes i karet.

Fant også gabonreken jeg kjøpte for en stund tiden, den hadde skiftet ham, så først trodde jeg jeg fant den død, særlig siden jeg ikke har sett den siden dagen jeg kjøpte den. Men så lurte den meg, hadde altså skiftet ham, og det var den jeg fant!

Reken dukket opp litt senere, og jeg ga den streng formaning om at den må vise seg litt oftere, i alle fall en gang i blant så jeg vet at den fortsatt er i live!

Fant også ut at det bor en hel gjeng kirsebærreker inni mosen i dette karet, som jeg heller aldri ser noe til...

Fanget også inn reker, fisk, snegler og planter som skulle hentes av en kjøper senere på dagen.

Så var det å pusle sammen 80-literen igjen. Neste gang ting skal flyttes på er det de små levendeføderne som har gått i 380-literen i sommer som skal flyttes hit. H. formosaene har blitt veldig mange i sommer, mens Quintanaene har krympet i antall, så nå er det om å gjøre å få noen kull med disse før jeg ikke har flere igjen.

Fikk 12 fantastisk sjarmerende C.pygmaeus an Anen i bytte for sterbaiene, de går nå i 90-literen med kanontannkarpene. Skikkelig liv i karet nå, jeg er kjempefornøyd!

Jammen på tide med en liten oppdatering her!

For et par dager siden kjøpte jeg meg ny utvendig pumpe til 80-literen. Et AM-top filter beregnet på akvarier fra 300-350 l, som det står på pakken. Jammen glad jeg ikke kjøpte det til et større kar, for det passer perfekt til 80-liter. Dama i butikken lo av meg da jeg sa jeg skulle ha det i 80-literen og sa: "Utvendig filter i en 80-liter, er du gal? -Lykke til" -Hun skulle bare visst

Foreløpig er det bare "dumpet" oppi karet, det trenger litt tilpassing for å bli mest mulig usynlig. Har tredd en grovmasket strømpebukse over innsuget seiden jeg har masse reker oppi her, og rekene er konstant parkert der. Det er visst på innsuget alle godbitene befinner seg!

I kjelleren har jeg fått paleatus-yngel som har klart å vokse opp i karet med de andre fiskene! Kjempemorro! Jeg fant de første ynglene samme dag som jeg hadde tenkt å selge leksgruppen (foreldrene) -da hadde jeg ikke hjerte til å splitte storfamilien og selge de allikevel.

Nå ser jeg i alle fall en yngel ved hver foring, aner jo ikke om det er den samme hver gang da. De(n) nærmer seg i alle fall 1 cm i størrelse. Hver gang jeg løfter på ting oppi der finner jeg mindre yngel.

Har ikke tatt noe særlig bilder i det siste, men knipset noen av kirsebærrekene da jeg skulle selge noen. Det gikk fort, og det var bare dette ene bildet som ble nesten i fokus, men reken er jo fin, da!

Er veldig fasinert av alle de nydelige fargevariantene som finnes på reker, allikvel er de få som kan konkurrere mot et kar fullt av mørkerøde kirsebærreker!
Jammen har det blitt tid til litt akvariedilling i dag også

I dag røyk den store rota ut av 80-literen igjen

Den var skikkelig flott oppi der, men jeg har lenge mistenkt at den har bidratt til ikke-optimale vannverdier i karet. Den er jo selvfunnet, så det var en sjanse å ta å putte den oppi karet, men siden den var så flott ville jeg se hvordan det gikk.

Her er et bilde fra jeg akkurat hadde festet roten i karet og satt opp moseveggen. -En flott rot, skulle ønske den kunne bli, men moseveggen beholder jeg i allefall, den er blitt flott og tykk. Så får jeg finne på noen annet kreativt på bunnen av karet...

Har knapt rukket å flytte Heterandia formsaene hit før de tydeligvis bestemte seg for å trykke på yngel-knappen igjen -trodde de få hunnene med litt størrelse på fortsatt var for små til å yngle -men den gang ei -i alle fall et tegn på at vannverdiene ikke kan ha vært så alt for gale til tross for den store rota.
Hopper bare inn her jeg, og håper det går greit.

Utrolig fine kar du har! Ble inspirert av å lese tråden din :o)

Jeg tenkte bare jeg skulle legge inn en liten link her, siden så mange ble inspirerte til å lage seg kjøkken-hjørne-akvarium av å se på ditt eksempel. Fant et hjørne kar som vel er dobbelt så stort som ditt, men jeg tenkte kanskje andre var interesserte. Kom på tråden din så fort jeg fikk øye på dem ser du :o)

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=974

Mvh
Rufsetufs

Takk for at du stakk innom, Rufsetufs Veldig koselig å lese at andre tar seg tid til å lese tråden min!

Karet du linket til var jo veldig fint, og mye rimeligere (halv pris ca tror jeg) av de jeg så på før jeg fikk mitt.
I dag har jeg fått hjem C.pygmaeus nr.12 (tror jeg det er), en liten luring som hadde gjemt seg så godt i karet til Anen at den ikke ble med da resten flyttet. Han skal nok bli glad for å se gjengen igjen når han slipper ut av posen!

Og så har jeg etter mye frem og tilbake bestemt meg for å kvitte meg med min nydelige blåøyde ancistrus sp. og den lille albinovennen. Etter at jeg fikk albinoen og så hvor pen den var i karet (overraskende nok, på bilder synes jeg egentlig ikke de er særlig pene, men i karet lyser de virkelig opp) -har jeg helt forelsket meg i L-144-mallen.

Jeg er ikke så glad i de røde øynene, så dermed liker jeg L-144 bedre enn albino-ancistrusen, og bestemte med tilslutt for å bytte ut disse to mallene med en gruppe små L-144 jeg har bestilt. Litt trist, for jeg liker min blåøyde ancistrus veldig godt, men må vel bare innse at jeg har ikke plass til alt jeg ønsker meg, selv med 6 akvarier...

Har lagt ut en annonse på mallene, og er de ikke solgt til storauksjonen 12.okt. tar jeg de nok med dit. Har rydder litt i flere kar for å ha ledig plass til den dagen. En 60-liter står nå tom, og kirsebærrekene og eplesneglene på kjøkkenet skal flytte sammen med de andre kirsebærrekene i 80-literen, så dette karet også er tomt før den store dagen
den blåøyde kan være antennemalle
Det er nok ingen antennemalle, nei. Har lagt ut et par bilder av den her: http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=29730
På høy tid med noen nye bilder

Gabonreka, som jeg ikke så i det hele tatt de to første månedene den bodde her, og som jeg til slutt trodde var død, (men viste seg at den levde i beste velgående) er blitt ganske så sosial etter at det nye utvendige filteret kom påplass i karet. Han sitter stortsett lett synlig i nærheten av innsuget. Her er noen bilder av raringen.
Min lille egenproduserte paleatus ble overlykkelig da han omsider fikk selskap av andre coryer på noenlunde samme størrelse! Her er de akkurat ankommet, og er litt sjenerte -12 nyydelige Corydoras adolfoi! Lille paleatus har allerede plassert seg strategisk midt i stimen som man ser litt av her.
Litt ymse bilder til:

En av mine 5 små L-144, kirsebærreke med egg med heterandia formosa snikende mellom mosen i bakgrunnen og et til av knallrød kirsebærreke.
Må nesten få med noen bilder av de flotte blue tiger-rekene mine også, selv om bildene ikke ble av særlig god kvalitet. Har 5 av disse i en 63-liter sammen med 2 L-144 -de er veldig aktive og synlige, og jeg håper de trives og blir flere etter hvert! Bildene er av en av de litt lysere, jeg har to som er skikkelig mørkeblå, men de var ikke interessert i å bli tatt bilder av i dag.
Heisann. Flotte bilder du har tatt i dag! Det ser ut til at det sorte prinse paret har funnet seg godt til rette. Men de jakter vilt på rekene, så jeg tror kanskje ikke jeg får flere rekebabyer oppi der
Nei, rekebabyer er vel snacks for de fleste Her er i alle fall noen reker som lever trygt sammen med små L-144!

Et bilde til av en blue tiger-reke også, har ikke fått til noen skikkelig gode bilder av de enda, men jeg ligger i trening.
Så fint at det går bra med tigerrekene! Jeg har alltid vært litt engstelig siden de liksom skal være så vanskelige... Mine røde krystallreker kom i går og noen av de er skikkelig masse hvitt på! Jeg er veldig fornøyd med kjøpet

Jeg ryddet sikkelig i går også så nå er det kun 10 voksne adolfoier igjen og det likte de! Jeg såg to forskjellige hunner svinse rundt holdende på egg som de ville klistre fra seg Til helgen så setter jeg inn endel flere planter og da skal det ikke rotes noe mere oppi der på lenge. Selvfølgelig vannbytte og algespraping, men nå må de få fred stakkart, det har vært mye styr for de med fanging av 45 yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap