- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kan eg tømme over akvarievatn i nystarta kar??
Kan eg tømme over akvarievatn i nystarta kar??
Postet 16.12.07 kl 21:48
Nei, det hjelper nok ikke noe med vann. Det er filtergørr som hjelper.
Akvarievann inneholder mikroskopiske mengder av de bakteriene som trengs, hvis de inneholder noe i det hele tatt. Bakteriene som trengs i nitrifikasjonsprosessen, trenger nemlig fast underlag å slå seg ned på og kolonisere (det er derfor vi tilbyr dem filtermateriale av ulike slag, faste ting de kan "bo på".) De flyter ikke rundt i vannet, altså.
Akvarievann inneholder mikroskopiske mengder av de bakteriene som trengs, hvis de inneholder noe i det hele tatt. Bakteriene som trengs i nitrifikasjonsprosessen, trenger nemlig fast underlag å slå seg ned på og kolonisere (det er derfor vi tilbyr dem filtermateriale av ulike slag, faste ting de kan "bo på".) De flyter ikke rundt i vannet, altså.
Postet 16.12.07 kl 22:26
Endret: 16.12.07 kl 22:26
Postet 16.12.07 kl 22:30
Jeg ser dere begge to i innlegg 1 & 2. Men, må innrømme tanken har slått meg også. Se på det slik, bakteriekulturene trenger føde for å slå grobunn. Dette kommer jo sakte men sikkert i ett "rent" akvarie. At det ikke er noe betydlig mengder bakterieflora i "brukt" vann ja, men enn gir jo da bakteriene dekket bord da det allerede er masse næring til dem i vannet, vil de etablere seg raskere eller er dette en ren invitasjon til alger? Bare en tanke...
Postet 16.12.07 kl 22:45
Endret: 16.12.07 kl 22:50
Postet 16.12.07 kl 22:54
Postet 16.12.07 kl 23:03
Det må da spare karet for noen dager om man tar en stein fra et annet kar eller noe også? Det er jo ufattelig lite bakterier i kar når det starter opp og bakteriebestanden vokser jo eksponensielt så det som kan virke lite i et innkjørt akvarium(en stein) Vil jeg tro kan spare et nytt kar for noen dager/uker. Uten at jeg har foretatt noen tester på dette, eller har noen som helst konkret info om det :P
Postet 16.12.07 kl 23:19
Se på dette slik:
ammonium/ammoniakk => Nitritt => Nitrat => Vannbytte for å redusere nitrat.
Ammonium/ammoniakk brytes ned av => Nitrosomonasbakterier, disse er avhengig av ammonium/ammoniakk samt O2 for å utvikle seg. Rest etter denne prosessen er nitritt
Nitritt brytes ned av =>nitrobakterier, disse er avhengige av nitritt og O2 for å formere seg. Her kommer også et annet forhold inn og det er at de er forhindret i å formere seg under forhold der det befinner seg Ammonium/Ammoniakk i vannet.
Ved å sette inn vann fra et annet kar der man har et fungerene filter vil hjelpe litt, men ikke mye da det er i filteret eller på steder der de kan feste seg bakteriene finnes.
Ved å sirkulere filteret i et eksisterende kar vil begge bakterietypene utvikle seg og man kan overføre dette til et nytt kar. Ved å være forsiktig i starten så har man karret opp på kort tid.
Hva så med filtergugge, jo dette kan fungere, men er det ammonium eller ammoniakk i karret så vil kun nitrosomonasbakteriene utvikle seg og nitrobakteriene går i dvale og venter på bedre tider.
Det tar forøvrig åtte timer for disse bakteriene fordoble seg.
Postet 16.12.07 kl 23:36
Postet 17.12.07 kl 00:12
Postet 17.12.07 kl 08:47
Jeg pleier å tømme filtergørra fra et innkjørt filter rett opp i filtermaterialet på det nye filteret. Liker ikke å tømme det rett i akvariet...urgh! Da blir det bare liggende en del i karet også. Jeg synes man bør satse på å få mest mulig av den dyrebare filterbakteriegørra oppi der man vil ha den; i filteret.
Du får velge hvilken metode du vil bruke, donna. Men det beste hadde vært om du stanset filteret og tømte gørra rett oppi. Før eller siden må du jo åpne det så det er kanskje greit å lære seg med en gang?
Men om du ikke orker det akkurat nå, så kan du gjøre som du foreslo; skvise filtergørr rett i innsuget på filteret så det suges opp med en gang.
Du får velge hvilken metode du vil bruke, donna. Men det beste hadde vært om du stanset filteret og tømte gørra rett oppi. Før eller siden må du jo åpne det så det er kanskje greit å lære seg med en gang?
Men om du ikke orker det akkurat nå, så kan du gjøre som du foreslo; skvise filtergørr rett i innsuget på filteret så det suges opp med en gang.
Postet 17.12.07 kl 12:40
Endret: 17.12.07 kl 12:40
Postet 17.12.07 kl 14:51
Postet 17.12.07 kl 14:52
Postet 17.12.07 kl 15:05
Postet 17.12.07 kl 15:19
donnaHerre gud gløymer alt. - Vil vatnet renne ut når eg opner filteret.??
Ja, hvis du ikke benytter deg av slangesperrene som er på slike utv. filtere
De sperrer for vannstrømmen i slangene. Etter at avsperrings-spakene er dratt til, kan du ta ut stikk-kontakten og deretter åpne filteret.
Først må jeg spørre; hvilket filter og modell har du? Er det Eheim og i så fall; hvilken modell?
På de mindre modellene er det to spaker, på de større er det en.
De sitter på toppen av pumpelokket og er grå.
Postet 17.12.07 kl 16:34
Endret: 17.12.07 kl 16:34
Postet 17.12.07 kl 18:04
OK, da er det èn bred spak midt mellom der slangene går ned i pumpelokket. Ser du den grå, brede spaken? Dra den helt tilbake, og vannstrømmen stenges. Vannet blir da stående i spenn i slangene, og du slipper oppstartstrøbbel. Først etter å ha stengt vannet inne i slangene, kan du dra ut stikk-kontakten.
Viktig å huske å dra ut den før du åpner lokket, men etter at avstegningsspaken er dratt i!
Jeg har ikke brukt Eheim 2026 på lenge nå, og sliter litt med å huske detaljer på den... men andre får forte seg å komme med korrigerende info om jeg husker feil
Etter at du har stengt for vannet og dratt ut kontakten, kan du åpne filtertønnen ved å løsne de fire "hengslene" på hvert hjørne. Ha et håndkle liggende kveilet rundt filtertønna, det vil dryppe litt. Og et håndkle til, som du skal legge filterets lokk/pumpehus på (det drypper litt av det vannet som befinner seg inni lokket da du kuttet vannstrømmen).
Lokket skal altså fremdeles ha slangene på, du bare løfter litt side selve filterhuset med slangene på, og legger det på et håndkle. Nå er tønna åpen foran deg, bare løft opp øverste kurv, spre halvparten av den innkjørte filtergørra du har over den blå matten under der, og så sett den øverste kurven ned igjen. Løft på den hvite filtervatten, og spre den siste halvparten av filtergørra du har blant Efisubstrat-kulene.
Ferdig.
Sett på lokket, spenn fast klemmene, slikt at lokket er forsvarlig lukket. Så kan du plugge i stikk-kontakten igjen, og så åpne spaken som slipper vannet gjennom. Gjør det helst i den rekkefølgen, for at ikke spennet i slangene skal slippe før motoren går.
Jeg ville avventet et bekreftende svar fra andre at dette er riktig metode for modell 2026, ettersom jeg kun bruker Eheim 2224 og Eheim 2222 nå Dette er samme opplegget, men med to avstegningsspaker for vannet. Jeg gjør det akkurat som beskrevet ovenfor med disse.
Viktig å huske å dra ut den før du åpner lokket, men etter at avstegningsspaken er dratt i!
Jeg har ikke brukt Eheim 2026 på lenge nå, og sliter litt med å huske detaljer på den... men andre får forte seg å komme med korrigerende info om jeg husker feil
Etter at du har stengt for vannet og dratt ut kontakten, kan du åpne filtertønnen ved å løsne de fire "hengslene" på hvert hjørne. Ha et håndkle liggende kveilet rundt filtertønna, det vil dryppe litt. Og et håndkle til, som du skal legge filterets lokk/pumpehus på (det drypper litt av det vannet som befinner seg inni lokket da du kuttet vannstrømmen).
Lokket skal altså fremdeles ha slangene på, du bare løfter litt side selve filterhuset med slangene på, og legger det på et håndkle. Nå er tønna åpen foran deg, bare løft opp øverste kurv, spre halvparten av den innkjørte filtergørra du har over den blå matten under der, og så sett den øverste kurven ned igjen. Løft på den hvite filtervatten, og spre den siste halvparten av filtergørra du har blant Efisubstrat-kulene.
Ferdig.
Sett på lokket, spenn fast klemmene, slikt at lokket er forsvarlig lukket. Så kan du plugge i stikk-kontakten igjen, og så åpne spaken som slipper vannet gjennom. Gjør det helst i den rekkefølgen, for at ikke spennet i slangene skal slippe før motoren går.
Jeg ville avventet et bekreftende svar fra andre at dette er riktig metode for modell 2026, ettersom jeg kun bruker Eheim 2224 og Eheim 2222 nå Dette er samme opplegget, men med to avstegningsspaker for vannet. Jeg gjør det akkurat som beskrevet ovenfor med disse.
Postet 17.12.07 kl 18:23
Endret: 17.12.07 kl 18:24
Inaktiv bruker
mona, du kan virkelig skrive
Postet 17.12.07 kl 18:33
Har alt gjennomført dette. Berre at eg løfta av adapteret som slangane er festa til. Rann litt vatn. Så opna eg lokket. Eg skylde filteret i det øverste rommet på kulene under den kvite filten. var så mykje vatn i.
Blir det mindre effekt da når eg ikkje fordelte gørra?? For eg las selfølgelig innlegget ditt etterpå. sukk!
Men tusen takk for hjelp.
Postet 17.12.07 kl 19:18