Hjelp til lys. (side 2)

Kenbb
[QUOTE=Tante Astrid]Tennere byttes samtidig som du bytter lysrør.


hva kan skje om man ikke bytter tennerne da? jeg bytta lysrør idag, men ikke rennerne..

Det som kan skje er at lysrøret etterhvert kan få problem med å tenne. Det vil stå å blafre sånn halveis uten å slå seg skikkelig på eller la være å slå seg på i det hele tatt.

Grunnen til at man rutinemessig skifter tennere samtidig som lysrør er rett og slett for å unngå at dette skjer. Disse koster jo ikke stort og det er derfor greit å gjøre dette samtidig med lysrørskifte siden de ofte er plassert slik at lysrøret må fjernes for å få skiftet dem.

Om gamle eller dårlige tennere påvirker lysrørene i negativ retning vet jeg faktisk ikke. Mulig slik blafring kan gå ut over levetiden. Tennere kan godt vare lenger enn lysrørene. Mange er jo ikke klar over at de bør skiftes heller.

Er absolutt ingen ekspert på dette så hvis jeg er helt på viddene så får noen korrigere meg. Det var ihvertfall dette jeg fikk fortalt da jeg hadde hovedansvaret for å skifte lyspærer og lysrør i en stor forretning jeg jobbet i for mange år siden.
MaGunz
Er det 1 standar størrelse på tennere fexs den ene de har på tropefrisk? hvilken skal jeg kjøpe til mitt armatur, og trenger jeg 1 eller 2?:P
Med 25W rør, er det trolig separate tennere. Men som Tante Astrid sier, du ser dette fort når du kastet ett øye opp i armaturet

Selv har jeg erstattet tennerne med noen som er "evigvarende (10millioner tenninger er mer enn hva jeg kommer til å makte :p)", rett å slett da jeg trixer & mixer så mye med lysene, at jeg aldri i verden kom til å huske å bytte tenner når tiden var inne

Husk at røret svekkes en del når det må blinke ørtenhundreogderomkring mange ganger for å tennes.
Det er derfor god rør-økonomi å spandere en tenner til 5-10 kroner på aramaturet når en først er under der å plundrer
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap