Flytte plaget hunnguppy

Hei,

Jeg har ei hunnguppy som blir forfulgt av 4 hanner!
(jeg har flere hunner enn hanner)

Det ser ut som den er skikkelig plaget!
Er det lurt av meg å ta ut denne hunnguppyen å sette den i et mindre kar (25 ltr.) sammen med drøssevis av mellomstore yngel?

Ynglen er jeg ikke redd for, men jeg lurte på om den voksne hunnguppyen tåler en sånn overgang+at den blir den eneste voksne?

Bør jeg bare la den være der den er nå, eller er det bedre om jeg flytter den?

På forhånd takk for svar
Jeg tror du kan avhjelpe situasjonen litt om du skaffer deg en del mere planter (særlig flyteplanter), og kanskje helle minsker inn på antall hanner? Det er jo hannene som er problemet, ikke hunnen(-e).
Mulig den plagede hunnen kan få hvile litt i den lille tanken, men hun kan jo ikke være der for evig, og problemet vil bare gjenoppstå når du setter henne tilbake i hovedakvariet... Så min mening er at det er bedre å gjøre noe med situasjonen på permanent basis, istedenfor å drive med midlertidige løsninger som ikke løser noe.

Hei og takk for svar!

Ja, hun får ihvertfall nå i første omgang vilt seg litt, men som du sier så er jo ikke dette noen permanent løsning.

Skaffe noen flyteplanter er jo en ide, eller fjerne (gi bort) noen hanner!

Har du noen ide om hvorfor denne ene fisken blir så ekstremt forfulgt?
Dem andre hunnene er hannene mere "normale" mot!
Hun er vel kjønnsmoden og ubefruktet da ? Hannene snuser fort opp potensielle hunner de kan befrukte, så dermed peiser de alle etter denne ene. Alle vil vel "være først til grøten", forståelig nok. Det gjelder jo å få spredd genene sine mest mulig

Et eller annet ved lukten hennes kanskje lokker hannene.
Takk for svar,

Ja, det er nok helt sikkert grunnen - stakkars hunnfisk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap