- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Slåsskamp, eller...
Slåsskamp, eller...
Ok, jeg er 95 % sikker på at dette er en helt normal slåsskamp. Men så var det de siste 5 % da... Jeg har nemlig nettopp vært vitne til en spektakulær oppvisning fra mine L-177.
Jeg vet jo at GN er svært territorielle, og det er derfor jeg er temmelig sikker på at det var en normal styrkeprøve. Jeg har to Rio Iriri GN (L-177) i 325-literen. De er temmelig sky, så de gidder ikke å vise seg fram så veldig ofte. Det er ikke det at jeg ikke ser dem, for de har sine faste oppholdssteder, men de kommer liksom aldri helt åpent fram. I dag stod de plutselig sugd fast på ruta (det hender de tar en tur ut på ruta, når de tror jeg ikke ser - men aldri samtidig), tett inntil hverandre. Slik hang de en stund, og de ristet innimellom på kroppen. Plutselig begynte de å svømme helt side ved side, bortover hele glasset, og ristet på kroppen innimellom. Så langt var det ingen kroppskontakt mellom dem. Da de til sist ga opp denne denne synkronsvømminga, begynte det som lignet atskillig mer på en real slåsskamp. Og denne slåsskampen holdt de på med lenge. Uvanlig lenge! Noen ganger med kroppen inntil hverandre (gjerne buk mot buk), og etterhvert også ansikt mot ansikt. Det var utrolig spennende å se på. Og du verden for en fart det kan være i disse små kroppene. Det så skikkelig hissig ut, og det var ganske langvarig.
Har jeg rett i at dette bare var en skikkelig styrkeprøve, eller burde jeg se å anskaffe noen huler til dem å kose seg i?
Jeg vet jo at GN er svært territorielle, og det er derfor jeg er temmelig sikker på at det var en normal styrkeprøve. Jeg har to Rio Iriri GN (L-177) i 325-literen. De er temmelig sky, så de gidder ikke å vise seg fram så veldig ofte. Det er ikke det at jeg ikke ser dem, for de har sine faste oppholdssteder, men de kommer liksom aldri helt åpent fram. I dag stod de plutselig sugd fast på ruta (det hender de tar en tur ut på ruta, når de tror jeg ikke ser - men aldri samtidig), tett inntil hverandre. Slik hang de en stund, og de ristet innimellom på kroppen. Plutselig begynte de å svømme helt side ved side, bortover hele glasset, og ristet på kroppen innimellom. Så langt var det ingen kroppskontakt mellom dem. Da de til sist ga opp denne denne synkronsvømminga, begynte det som lignet atskillig mer på en real slåsskamp. Og denne slåsskampen holdt de på med lenge. Uvanlig lenge! Noen ganger med kroppen inntil hverandre (gjerne buk mot buk), og etterhvert også ansikt mot ansikt. Det var utrolig spennende å se på. Og du verden for en fart det kan være i disse små kroppene. Det så skikkelig hissig ut, og det var ganske langvarig.
Har jeg rett i at dette bare var en skikkelig styrkeprøve, eller burde jeg se å anskaffe noen huler til dem å kose seg i?
Postet 18.12.07 kl 19:24
Postet 03.01.08 kl 21:46
Postet 04.01.08 kl 19:21
De foretrekker å alltid ligge på den samme rota, på hver sin side, 10 cm fra hverandre. Jeg har forsøkt å bygge opp en hule av skifer, og har bestilt en hule til dem. Til tross for at jeg har gitt dem et skiferalternativ, foretrekker de fortsett å ligge sugd fast til den samme rota, begge to. Jeg tror de bare har bestemt seg for at de begge har den samme favorittrota.
Postet 04.01.08 kl 20:15
Postet 11.01.08 kl 17:48
Det er to røtter i akvariet, en skiferinstallasjon (som faktisk brukes av og til - men dessverre har en sjokolademalle lagt beslag på herligheten), en kokosnøtthule og i dag har jeg lagt ned et lite kjeramikkrør også. Det er litt for lite gjemmesteder, jeg er enig i det. Det kommer litt etterhvert. Særlig håper jeg at planteveksten snart tar av skikkelig, slik at de også dekker litt bedre.
Postet 11.01.08 kl 18:38
Mener å ha lest i en artikkel på Planetcatfish.com at GN'er ikke akkurat er overlykkelige for å se hverandre.. Mer sånn at de til tider absolutt hater synet av hverandre.
Har 2 stk selv, og hvis det er noen trøst så har jeg sett oppførselen du beskriver flere ganger i mitt kar. Men, aldri mot noen andre av mine L-maller(har 5 stk L-maller). Og det til tross for at det er nok av hjemmesteder i form av masse røtter og en god del huler av stein.
Men av og til er det jo uungåelig at de møtes. Noen ganger går det greit for seg uten tull og fanteri, andre ganger ikke...
Har skaffet meg noe vanlig akvariesalt(hørte at det skulle forhindre infeksjoner og slikt?) som jeg hiver i under vannbytter. Noen små-skrammer(mest i "splittelser" på halefinnen) forekommer, men det har alltid leget seg her.
Vet ikke om dette hjalp så mye, men du er i alle fall ikke alene om å bevitne oppførselen
Ja, en ting til.. Mine 2 er jevnstore. Regner med at dine også er det? Regner med at tingenes tilstand hadde vært litt annerledes hvis det var en vesentlig forskjell i størrelse på de 2?
Mvh Ole
Har 2 stk selv, og hvis det er noen trøst så har jeg sett oppførselen du beskriver flere ganger i mitt kar. Men, aldri mot noen andre av mine L-maller(har 5 stk L-maller). Og det til tross for at det er nok av hjemmesteder i form av masse røtter og en god del huler av stein.
Men av og til er det jo uungåelig at de møtes. Noen ganger går det greit for seg uten tull og fanteri, andre ganger ikke...
Har skaffet meg noe vanlig akvariesalt(hørte at det skulle forhindre infeksjoner og slikt?) som jeg hiver i under vannbytter. Noen små-skrammer(mest i "splittelser" på halefinnen) forekommer, men det har alltid leget seg her.
Vet ikke om dette hjalp så mye, men du er i alle fall ikke alene om å bevitne oppførselen
Ja, en ting til.. Mine 2 er jevnstore. Regner med at dine også er det? Regner med at tingenes tilstand hadde vært litt annerledes hvis det var en vesentlig forskjell i størrelse på de 2?
Mvh Ole
Postet 11.01.08 kl 19:41
Endret: 11.01.08 kl 19:43
Postet 11.01.08 kl 21:20
Postet 12.01.08 kl 01:54
Endret: 12.01.08 kl 01:55
Det også, etterhvert. Men først risting og parallellsvømming langs glasset (utrolig morsomt å se på ), og så ble det etterhvert mer klassisk slåsskampbevegelser. Men de hadde også denne "kyssingen", ja. Jeg har ikke sett det siden, men mistenker at de nok slåss litt innimellom fortsatt. Det hender at en av dem har litt oppfliset hale sånn innimellom. Men sånn går det når begge har samme yndlingssted
Heldigvis ser begge to ut til å være i fin form. Jeg får innimellom tatt en titt på magen deres, og den ser fin ut. Det er ikke alltid en selvfølge når det gjelder GN. Jeg tror nesten de trives med å kunne kives litt innimellom
Heldigvis ser begge to ut til å være i fin form. Jeg får innimellom tatt en titt på magen deres, og den ser fin ut. Det er ikke alltid en selvfølge når det gjelder GN. Jeg tror nesten de trives med å kunne kives litt innimellom
Postet 12.01.08 kl 02:03
DyrehagenDe er jevnstore, ja. Jeg vet at GN er svært territorielle, og det er derfor jeg er temmelig sikker på at det er en slåsskamp. Men oppførselen var virkelig snodig, og utrolig fascinerende å se på. PS: Salt og sugemaller er en dårlig blanding. Salt vil forøvrig ikke hjelpe på skader.
Jaja, det er bra at jeg har brukt veldig lite salt da. Og kun i forbindelse med vannbytter slik at det har blitt skikkelig spredd i akvariet. Men, blir herved kuttet ut!
Det som virkelig er facinerende her, er hvis de krangler i nærheten av hulen til sjefen. Sjefen er en ca 17 cm stor L114. Da blir det fort slutt på kranglingen Han kommer rasende ut av hulen sin og kjeppjager begge 2 Sånn "her finnes det bare en sjef - få dere en hobby" oppførsel. Eller, det er i alle fall noe jeg innbiller meg..
Ole
Postet 12.01.08 kl 13:21