54leren treng avlastning.

120l,eren har gått i 14 daga, nitrit 0,0
Kan eg ha oppi 3-4 av fiskane som er i 54leren for å avlaste den for der er kronisk nitrit. Kanskje 3 Platy eller 4 Guppy.? Kan eg ta den sjansen?
Har 4 corydoras og. 5 Otto og 2 Ancictrushanner.
Er det 120 literen du har hatt oppi filtergørr fra innkjørt akvarium fra?

ja. Og lurer på når nitriten kjem og.
Det er ikke sikkert det blir noen nitritt da, det var jo derfor du tømte oppi filtergørr (som inneholder mengder av filterbakterier som forhindrer nitritt) fra det innkjørte filteret.
Hadde du ikke tømt oppi filtergørr, ville nitritten dukket opp etter ganske nøyaktig fjorten dager.

Men du skrev noe annet, at du har nitritt i 54 literen også? Er det pga overbelastning akkurat nå, eller har det vært sånn lenge?

Har vore et problem i laaang, lang tid. Bytter vatn så godt som daglig, har gjort det i vekesvik Kanskje bortimot 1,5 mnd. Og det har gått sida august.
Blir uansett ikkje kvitt nitrit. Trur ikkje det er overbelastning. Endel har dødd da. Har kun dei fiskane eg skreiv, men det kan vel vere litt mykje ??
La meg se om jeg har forstått deg riktig....:

Du har skviset filtergørr fra dette filteret i problem-54 literen, over i den nye 120 literen din for å kickstarte det....?

PS!
Hvor gammel er du?

Ja, akkurat det er gjort. Meiner eg spurte om det tidligere men fekk ikkje svar. Var litt skeptisk p.g.a. nitrit. Så no meiner du eg har overført nitrit i det nye??
donna
Ja, akkurat det er gjort. Meiner eg spurte om det tidligere men fekk ikkje svar. Var litt skeptisk p.g.a. nitrit. Så no meiner du eg har overført nitrit i det nye??

Neida, men hele vitsen med å skvise filtergørr i et splitter nytt filter fra et gammelt, er jo å overføre de nitrittspisende bakteriene. Men du skriver jo at du har nitritt i det gamle karet også, og da er det jo åpenbart at du ikke har noen fungerende bakteriekultur der.... så hva du egentlig overførte er usikkert. Møkk bare, kanskje

Har du noen idè om hva som kan være årsaken til nitritt i 54 literen så lenge...? Jeg så fiskene du ramset opp, men jeg har hatt mange fisk i en 54/63 liter selv jeg, uten å få nitritt av den grunn.
Du ramser opp 18 fisk og det har jeg hatt i perioder også (Corydoras) i en 63 liter, som bare er 5 cm høyere enn ditt kar. Hadde ikke noen problemer med nitritt.

Hvordan har du behandlet filteret ditt? Hva gjør du når du mater, og hvor ofte? Har du faste rutiner på bytte av vann og hvor mye bytter du hver gang?

Bytter 30% daglig. ( 18l ) Hopper over en og anna dag, men skjeldent.
Forer mykje mindre enn før. 1 til 2 ganger daglig. Skyller filteret når det blir tett i ei bøtte av akvarievatnet.
Har og hurtigveksende planter. Plantene ser fine ut. vatnet klart.
Har overhode ikkje peiling kva som er problemet. Ingenting av inventar er farlig. Kanskje Fluvalfilteret ikkje gjer jobben sin.?
Målte nitrit no i 120leren. 0,0 - dag 15 idag.
Når 120leren er klar for fisk skal alle få kome over dit etter kvart, så det andre får stå tomt til nitriten kjem vekk, vis den i det heile kjem vekk.
Da jeg starta opp nytt akvarie. bytta jeg 20% vann - en gang pr uke - de to første ukene. Og venta hvertfall 30 dager før jeg putta i fisk.

(brukte sef akva safe/akvalife ved vannbytte og i starten. samt gav vannet litt fiske mat for bakterie kulturen sin skyld.

Dersom en fisk dør eller jeg får for mye av noe i vannet så foretar jeg umiddelbart ett større vannbytte på ca 50%.

Utstyr som har vært i bruk tidligere - f.eks i andre kar - pleier jeg å rengjøre/rense med egnet utstyr.

Du kan jo prøve å putte i fisk nå. men jeg ville selv ha venta så lenge som mulig.
hvordan filter har di i 54 literen, og hva måler du vannet med?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap