Bresslein-armatur i juwel-kar (evt. andre dimbare armatur)

Har et Juwel 240. Mitt første kar og er hittil storfornøyd.

Jeg kunne etterhvert tenkt meg å ha muligheten til å gi fiskene en litt mer naturlig start og slutt på dagen enn det blir med et vanlig armatur og lurer derfor på om det lar seg gjøre å sette inn et annet, dimbart armatur?

Ser ikke ut som Juwel fører dette selv, men har kommet over et fra Bresslein og lurer da kort på om dette vil passe i mitt kar. Karet mitt er 120 langt. Jeg klarer heller ikke skjønne hvorvidt dette armaturet er t5 eller t8?

Om dette ikke passer, er det evt. andre dimbare armatur som passer til et juwel 240? Helst t5.
Armaturet er med T5-rør, det ser en av W styrken.
Armaturet har disse målene (i mm)1230x65x160, og da skulle du vel kunne måle for å se om dette passer nedi karet.
Målene er med vingene i enden, og kan derfor gjøres litt kortere om en er ørlitt handy.
[External Image]
Bildet viser sidemålene, om dette er av betydning.
Jeg tror det skal gå fint å sette inn dette armaturet dersom en jukser litt med festebrakettene Om jeg husker rett, kan en hente inn 3cm på dette, og karet ditt er vel 121 langt, så da bør det gå bærre lækkert

Husk at du øker W-mengden betraktelig med å sette inn 2*54W kontra 2*38W (er vel det som er i originalt), og derfor bør du vurdere ett Co2-system på sikt (om du er lysten på flottere planter)
Dette var jo supert! Takk for målene.
En kontrollmåling nå viser at karet er 120,5 cm utvendig og armaturet er én cm kortere; 119,5 altså. Dette bør vel kunne la seg mekke på plass? I verste fall vil "vingene" stikke litt utenfor selve rammen. Det skal jeg kunne leve med...

Karet mitt ble levert med 2x54w t5, faktisk. Jeg har og et par reflektorer i bestilling hos webzoo, så når de kommer på plass tror jeg at lysmengden skal være god. Jeg overlever også å måtte kjøpe utelukkende juwel-lysrør, selv om jeg syntes det er litt teit at de for å grabbe til seg enda mer penger velger å lage sin egen løsning. Men er forsåvidt fornøyd med armaturet - eneste er at det ikke lar seg dimme (i likhet med de aller fleste armatur?) og jeg er ganske så overbevist over at fiskene i det lange løp vil sette stor pris på mer naturlige lysforhold og ønsker derfor å undersøke muligheten for å bytte ut til et dimbart armatur som kan kobles til en slik sunriser eller liknende slik at de slipper å bli bråvekt av det relativt kraftige lyset. Jeg kan bare forestille meg selv om jeg hadde fått fullt dagslys rett i ansiktet når jeg skulle stå opp - hadde ikke blitt mindre mårragretten, akkurat.

Kunne tenkt meg å høre litt mer om det du sier i siste setning om at når jeg øker w-mengden (noe jeg ikke gjør, men det er ikke poenget) bør jeg vurdere et co2 system. Dette blir vel noe off-topic, men kort - mener du at med mye watt er behovet for ekstra co2 større enn med mindre lysstyrke? Eller har jeg misforstått deg?

Co2-system er forøvrig på blokka, sammen med lyset. Nok å bruke penga på fremover...

Gjør det enkelt, og svarer ja på alle dine antakelser

Ved høy lysintensitet vil en i mange tilfeller få for mye lys i forhold til de to øvrige "næringsgruppene" plantene nyttegjør seg (Co2 og mikro\makronæring). Dette vil da oftest vise seg i form av at algene vokser mer enn plantene.

Selv opplever jeg dette ikke som noe problem, har på det meste 1,4W pr liter vann, uten tilførsel av Co2. Minimalt med alger, det lille som vokser eter rekene i huj og hast.
Gjødsler riktignok med skikkelige saker, men dette skulle i teorien bare forverre algeveksten, siden mangelen på Co2 er ennå større da :p

Selv har jeg ikke sansen for DIY-sats til dette formålet, syntes dette er noe som er vanskelig å kontrollere, og vil derfor etterhvert stort sett kun bruke trykkbasserte systemer. Desverre er ikke VISA`n med på den leken...
Frank Angell
Gjør det enkelt, og svarer ja på alle dine antakelser ;)

Enkle svar er jeg stor tilhenger av.

Frank Angell
Ved høy lysintensitet vil en i mange tilfeller få for mye lys i forhold til de to øvrige "næringsgruppene" plantene nyttegjør seg (Co2 og mikro\makronæring). Dette vil da oftest vise seg i form av at algene vokser mer enn plantene.


Denne berømte Balansen igjen - altså. Blir bare mer og mer fascinert over hvordan ting henger sammen jo mer jeg lærer om dette. Ting må stå i forhold til hverandre, er ingen vidunderkur. Tålmodighet og kunnskap... Fascinerende hobby dette her.

Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap