Ørret og gyting !

Hvor gammel må en ørret være for å gyte ?
Det kommer helt an på hvor ørreten befinner seg. Men sånn generelt kan man si at en ørret blir kjønnsmoden i fra 1 til 9 års alderen.
Ørreter i vann som er overbefolket blir gjerne fortere kjønnsmoden enn ørreter som eks. går i mjøsa. Mjøsørreten lever sine 2-3 første år i elva den blir født for deretter å slippe seg til mjøsa for å vokse seg stor. Etter en sesong eller to i mjøsa, går den på gytevandring opp i elva den er født. Da gjerne som 3-5 åring (kan variere litt).
Men hvis man har ørret i akvarie er jeg usikker på kjønnsmodningen, den foretrekker også rennende vann for egglegging, men det er kjent at ørret også kan gyte i stillestående vann (tjern uten naturlig innsig eller utsig).
Hunnfisken ligger også noe etter når det gjelder kjønnsmodning, hannen blir kjønnsmoden før hunnen. Håper dette ga deg noe svar.
Takk, takk, ja dette ga svar (:
Ikke at jeg har no peil, gamlenabo'n brukte noen shifersteiner og simulerte et lite fossefall. Der la ørreten hans egg. Kan hende du kan få til noe sånt i ditt akvarium også, hvis du tar i bruk den ene enden. Har du dam så bygger du opp utløpet til vannet med noen steiner og vips du har et lite fossefall. Som sagt, bar noe jeg har sett, ikke noe jeg veit noe om.
Jeg har med egne øyne sett ørret gå i fra hagedam og opp tillagede fossefall/elver som renner inn i dammen - om dette er pga. gytetrangen eller av noe annet vet jeg ikke. Men jeg har tilgode å se noen få til yngling i hagedam (akvarie kjenner jeg ikke til). Men sånn rent teoretisk; hvis ørreten har tilhold i en hagedam og har ei renne med vann ned i denne som fisken kan gå i - og denne igjen renner ut i fra en dyp høl eller lignende, der man igjen legger såkalt "gytegrus" - kan det jo faktisk gå ann å få til noe. ikke vet jeg - kunne vært spennende å prøvd. Da er det enklere med abbor
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap