Hvilket temperatur skal det være for å få hann guppy yngle?

Her er karet på rundt 26-27 grader og det er kommet seks-syv guppy yngler, og alle er hunn. Vet noen hvilken temperatur man får hann guppy på?
Jeg har ikke lest noen eksakt vitenskap på det, men det sies at pH har mer å si enn temperatur på kjønnsfordelingen blant guppy.

Det kan stemme bra i mitt tilfele, for jeg har mine guppy i pH under 7 (som er lavere enn "anbefalt"), og det blir født 90-95% hunner...minst!
Siste kull ute nå er 30-40 stk, og de har vokst til littegrann. Det ser ut til å være kun 2 eller 3 hanner blant dem. Jeg ser kjønnsforskjell veldig tidlig på mine ettersom hannene farger ut på kroppen og frem til og med hodet veldig fort (nesten født med farge på kroppen), og hunnene mangler dette.
akkurat. Jeg har rundt 7.2, så det er vel lite sannsynligvis at det kommer noen hanner?
Jeg fikk bare hanner (tror jeg, ikke alle er helt kjønnsmodne enda) på samme temperatur som deg, men min ph lå på akkurat 7.
Hei!

I følge en artikkel i Poecilia-bladet for litt siden, så er kjønnsfordelingen hos guppy påvirket av temperatur. Lav temperatur, skal gi flere hunner. I ditt tilfelle "stemmer" jo dette ikke, da du har ganske så høy temperatur i ditt akvarium. Om pH har innvirkning på kjønnfordelingen er vel heller ikke usannsynlig, men dette kjenner ikke jeg til. Selv har jeg mine guppy i temperaturer på 19-22 grader C om vinteren, og 22-26 grader C om sommeren. PH ligger vel på ca 6,5-7,5.
Den artikkelen stemmer overhodet ikke med mine guppyer heller

Jeg har hatt guppy i 1½ år, og har alltid hatt stort overskudd av hunner i alle kull (og det har jo blitt noen etterhvert...). Temperaturen er ikke lav i mine kar. Heller motsatt, jeg sliter med å få den under 25°C. Den ligger vanligvis på 26°C i de fleste akvariene.
Camole
Her er karet på rundt 26-27 grader og det er kommet seks-syv guppy yngler, og alle er hunn. Vet noen hvilken temperatur man får hann guppy på? :)


Hvor gamle er guppy ungene?
Fra fødselen av ligner hanner og hunner hverandre, men etter 2-6 uker (alt etter type) skjer det virkelig en stor forandring mellom kjønnene. Hannens analfinne begynner å omdannes til et parringsorgan, et såkaldt gonopodium , som kan svinge til siden og framover. Analfinnens 3. 4. og 5. finnestråle vokser sammen og danner enkelt fortalt et lite "rør" Samtidig med at hannen utvikler gonopodium begynner han å få litt farve på kroppen og halefinnen.
Temperatur og Ph har ikke så mye å si som mange tro. De blir begge kjønn som regel.
mona o
Den artikkelen stemmer overhodet ikke med mine guppyer heller:-)


Vel, må bare si at den stemmer ganske så bra med mine guppy... Ett eksempel er mine Bolivia slangeskinnsguppy. Mange av de som har disse, sliter med stort overskudd av hanner. Jeg, som har mine guppy av denne lokasjonen i ca 19 grader C om vinteren, og sjelden mer enn 22 grader C om sommeren, har en mye mer jevn kjønnsfordeling. Men, det meste innen biologi er diskuterbart, så også dette. Uansett kjekt at du får yngel på fiskene du har!
Erik Rune Larsen
Hvor gamle er guppy ungene?


De er rundt 4-6 uker gammel tenker jeg. og alle er sannsynligvis hunner. Men idag har jeg funnet en ny yngel, så vi får bare vente og se om det blir en hann eller ei hunn
Plussmedlem
Det er mest hos primitive bruskfisker (som f.eks. mange haiarter) at kjønn bestemmes ut i fra miljøpåvirkning. Bare i liten grad gjelder dette for guppyer, uten at jeg skal være for skråsikker.
Krypdyr, og da spesielt krokodiller og alligatorer, er kjent for at temperatur er med på å kjønnsbestemme.

En av våre guppyer driver å yngler akkurat nå, btw. Så langt har jeg telt 5, men dette har kunnet pågått en stund uten at vi har lagt merke til det da vi har vært å handlet bil.
jeg fikk et guppy kull på 25-30 stk, og der var 75% hanner. det var ikke mer en 21 grader tror jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap