Prikkesyke? slørhaler

Har totalt 5 slørhaler.
Den ene startet for ca ett halv år siden å "spise luft" og jeg ser noen hvite prikker på halefinnen. Etter en stund startet enda en med å gjøre det samme og har også fått prikker.
Disse to gjør nesten ikke annet enn å "spise luft" mens de andre er nokså store og fine.

Skal ta noen bilder av de to sjuke. Og se på halefinnen.
Håper noen kan hjelpe meg med problemet. =)
At disse fiskene henter luft fra overflaten trenger ikke å bety noe som helst. Det er faktisk ikke uvanlig at de hermer etter hverandre, slik at om en har fått dette for seg, kan andre herme og gjøre det samme.

Det er ekstremt vanskelig å se noe tydelig ut fra bildene, men det dreier seg neppe om noe alvorlig\ spesielt smittsomt dersom dette er noe som har pågått i ett halvårs tid.
Mye mulig det. Men rart at de henter så mye luft at de har problemer med å svømme etterpå og bare flyter ved overflaten.

Var litt vanskelig å ta bilder av fiskane. x)
Bente Evensen
Mye mulig det. Men rart at de henter så mye luft at de har problemer med å svømme etterpå og bare flyter ved overflaten.
Har de kun dette problemet etter å ha henta luft? Om de har det ellers, kan det være at de har en infeksjon i svømmeblæra.
Om det kun er når de har henta luft;
Gullfisk er tarmpustere, og vil da "blåse" seg opp noe når de henter luft.
Gullfisk er ikke verdens glupeste skapninger, og jeg ser ikke bort i fra at de er for dårlig til å beregne volumet av lufta, og hvilken oppdrift denne har :p
Hmm. De to spiser nesten konstant, utenom noen timer på kvelden da er de nedi vannet igjen etter å flyti i toppen en stund.

De andre fiskane er ikke i overflaten utenom når det er mattid
Hei

Ganske vanlig problem med gullfisk, dette
De er kjent for å gulpe i seg luft fra overflata. Det beste du kan gjøre er å fore med synkepellets, dette løste problemet for min del i alle fall.
Ang. de hvite flekkene du har observert - er de konstante, eller kommer og går de? Hvor befinner de seg? (er vanskelig å se på bildet)
Mine gullfisk har også av og til hatt hvite flekker på sporen uten at det har spredt seg eller påvirket fisken synlig - de forsvant etterhvert. Kunne virke som en reaksjon på dårlig vannkvalitet.....
Skal ta å prøve synkepellets jeg. =)
Men de flekkene er konstante og "halen" selve sløret.

Har tatt vann kvalitet en gang før og var ingenting galt den gang. x)
Vannkvaliteten bør følges med på spesielt om man har medisinert med medisiner som kan påvirke filterbakteriene. Om det er lenge siden du har målt, vil jeg anbefale at du måler igjen, og sammenligner med de verdier gullfisker skal ha (se fiskebasen her på akvaforum). Bytter du vann ofte og mye? Du bør bytte ca 20 - 30% en gang i uka. Når du har gullfisker er dette spesielt viktig siden de griser ganske mye
Jeg har hatt et lignende problem med metallpansermallene mine. (Tillater meg derfor å bruke samme tråd). Den første flytte jeg over i et annet kar og tilsatte "Easy-life", prikken forsvant. Når den andre fikk en prikk, tilsatte jeg "Easy-life" direkte i akvariet de går i. Den fikk en prikk til, men begge prikkene forsvant i løpet av et par dager. Det er nå gått ca. en måned, men i kveld oppdaget jeg en ny prikk på halen til en metallpansermalle. Hva bør jeg gjøre?
Ingen andre av fiskene i akvariet får prikker. (praktbotia, SAE, tetra, ancistrus) Jeg bytter ca. 30 % av vannet hver uke,og vannverdiene er fine.
Svar på prikkesyke?
Prikkesyke er det ikke, men mine hadde det samme. Det varte lenge, og etterhvert begynte halene og "dele seg". Slørene ble til tråder, og til slutt døde fisken. En etter en fikk slørhalene mine dette, og døde. Da det var to friske slørhaler igjenn og en syk, tok jeg den syke ut av akvariet. Når den til slutt døde i bollen sin alene, fikk ingen av de andre sykdommen. Min teori er at det kan være en parasitt som snylter til dyret dør, for så å bevege seg til neste. Eneste logiske forklaringen jeg kunne finne. (6 stk døde, de to siste overlevde)

Ps: Jeg har både guramier, neon tetra, gullbarber og diverse bunn fisker, men det var kun slørhalene som led av denne mystiske sykdommen.

Inaktiv bruker
Hei!
Hei jeg har også en slørhale med 4-5 hviteprikke innerst i halen hva kan det være?:S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap