Ineffektiv exit-kur

Heihå

Har hatt prikkesyken i halvanna til to uker i akvariet mitt nå. De eneste som er rammet er en kampfisk og en noe lettere rammet guppy.

Et par dager etter medisineringa begynte fiskene å få litt mindre prikker, men etter dette har prikkene holdt seg noenlunde i samme antall. Noen prikker forsvinner, mens andre kommer tilbake. På kampfisken har prikkene nesten forsvunnet fra selve kroppen, men er ganske mange på sløret.

Har dosert i riktig mengde, med 6 dråper første dagen og 3 hver dag etter det. Karet er på 30 liter.

Hvor lenge kan jeg fortsette medisineringen? Kan det være en idé å kjøre sterkere doser?
Jeg antar at Gh er over 4 i karet, og da skulle kuren hatt effekt nå.
Grunnen til at jeg nevner dette med Gh, er at eSHa 2000 krever dobbel dossering om Gh er lavere.
Det spekuleres derfor i at kanskje også Exit ville vært ennå mer effektiv enn den er, med dobbel dose ved lav Gh.

Siden du ikke har makant forverring, er det tydelig at medisinen i alle fall har noe effekt.
Jeg ville selv derfor økt dosen med 50%, da enkelte parasitter virker som å lett kunne utvilke resistent.
Det skal også finnes en variant av parasitten som er meget resistent, der en må opp i doser en del fisk ikke takler for å så vekk symptomene.

Dersom ikke en utvidet kur på 3 dager med 50% økning av dosen har den effekten den burde ha, ville jeg vurdert temperaturkuren.
Jeg fikk ikke effekt selv av Exit før jeg dobla kuren. Så jeg ville prøvd, den virker til å være nokså skånsom for fiskene uansett.
Takk for svar..
Da prøver jeg meg med dobling på 50%. Regner med snegla må taes ut å haes i saftmugga igjen da?
Inaktiv bruker
Heisann!

Jeg har kjørt mild saltbehandling i tillegg til vanlig dose exit ved to tilfeller, og begge gangene har hvitprikken forsvunnet/avtatt kraftig etter omkring to-tre dager. Gh`n i de karra lå vel på 4, om jeg ikke husker feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap