Smått och stort (side 2)

Hehe.. mine fisk er veldig selektive når det gjelder lekekamerater..hehehe

Kanskje jeg til og med blir "biti" av rovciklider en gang, men jeg er litt pysete. Er til og med litt redd sneglehuslekere fra Tanganyika for jeg har hørt at de kan bite etter deg hvis man stikker fingrene nedi.

Linka
Hehe.. mine fisk er veldig selektive når det gjelder lekekamerater..hehehe Kanskje jeg til og med blir "biti" av rovciklider en gang, men jeg er litt pysete. Er til og med litt redd sneglehuslekere fra Tanganyika for jeg har hørt at de kan bite etter deg hvis man stikker fingrene nedi.


De vill nog inte bli mat.

Ja har du sett det fotot som jag har visat med något tillfälle?

(med Lamprologus Ocellatus honansom biter mig)

Tror ikke jeg har sett det, men det er akkurat det jeg tenker på. En liten fisk med mye temperament.
Linka
Tror ikke jeg har sett det, men det er akkurat det jeg tenker på. En liten fisk med mye temperament.



Måste bara visa det...
En bild säger mera än tusen ord.....
Hihihi.. det er hva jeg snakker om ja. En liten fisk som jeg faktisk er litt småredd. Bet den hardt ??
Linka
Hihihi.. det er hva jeg snakker om ja. En liten fisk som jeg faktisk er litt småredd. Bet den hardt ??


Nej då
man blir mest överaskad.Men denna hona hade småttingar att passa.
Hon försökte flytta en sten som var ca lika stor som en golfboll men det gick inte så bra.Det säger en del om fisken syn på sig själv...tror den är jätte stor..Erlend D Bertelsen som tog fotot tog det helt perfekt

Så från dessa småttingar till rovfiskar ett stort steg.
Men spännande....
Hehehe.. ja de er som små hunder. Vet ikke sin egen størrelse..hehe.
Var du hos Noel her om dagen ?? Var det masse flott der ? Prøver å få igang en fellestur. Skulle gjerne vært der ja.

Ja då det blev dessa


Nyassachromis sp. paparazzi Itungi VF

[URL=http://www.afrika-cichliden.de/index.php?lg=de&css=1&e1=46&art=2&detectflash=false&gat=Nyassachromis# ][/URL]

och Aulonocara stuartgranti Mdoka Deep F1



Klart vi får till en resa dit..lite sammarbete skadar aldrig

Glömde att säga att det var väldigt mycket fint där.
Det är det alltid.




nästa tur blir nog i mars i mitten av mars
Flotte fisker Kjell. Likte spessiellt den Aulonocara stuartgranti Mdoka Deep F1. Nydelige farger.

I mars er en flott måned for jeg har bursdag da.

Har et lite sp. mål. I natt / idag spyttet P. Acei Ngara hunnen min og det er ca 20+ yngel. Skikkelig flotte, MEN det er fire av de som ikke virker ferdige. De har halen krøllet under seg og svømmer nesten ikke. Har du vært borti slikt noen gang ?? Har fjernet og tatt livet av tre for de så skikkelig desformerte ut.


Linka
Flotte fisker Kjell. Likte spessiellt den Aulonocara stuartgranti Mdoka Deep F1. Nydelige farger. I mars er en flott måned for jeg har bursdag da. Har et lite sp. mål. I natt / idag spyttet P. Acei Ngara hunnen min og det er ca 20+ yngel. Skikkelig flotte, MEN det er fire av de som ikke virker ferdige. De har halen krøllet under seg og svømmer nesten ikke. Har du vært borti slikt noen gang ?? Har fjernet og tatt livet av tre for de så skikkelig desformerte ut.


Hejsan Linka
Har inte sett det själv men min kompis som¨är min guro när det gäller malawi.
Säger att det troligen är inavel.Så du behöver nytt blod i gruppen.
Detta med krokiga ryggar är ett tydligt exempel på det.
Men säker kan man ju inte vara.
Vad vet du om de?
Enig med Linka, den Aulonocaraen var vakker!

Har et par små spørsmål til deg, jeg også Det hender nemlig jeg fantaserer om at det muligens er plass til et kar til på stua, og da står det mellom et malawi eller tanganyikakar. Hver gang slår jeg det fra meg av to årsaker. Den ene er at det på sommeren kan bli veldig varmt, har vært opp til 30 grader i karet jeg har, uten annen oppvarming selvfølgelig. Tåler disse ciklidene det? Det andre er at jeg ikke har plass til en skikkelig dypfryser. Har bare en fryseboks over kjøleskapet og den holder ikke til frossenfôret. Hvor viktig er slikt for for disse fiskene? Er det kanskje likså greit at det blir med drømmen så lenge jeg bor her
Det jeg vet er at hannen og hunnen som har fått yngel ikke skal være i "slekt". Har en dominant hanne i gruppen og kan jo ikke helt 100% sikkert si at det er han som har gjordt jobben, men tror det. Han ble kjøpt privat for mange mnder siden. Hunnen ble nylig kjøpt på Dahl`s dyrerike. Så såvidt jeg vet skal de ikke komme fra samme sted. Men man kan jo ikke være sikker da. Nytt blod skal inn i gruppen ja, men skulle kjøpt de et annet sted enn i Norge.

Tante Astrid
Enig med Linka, den Aulonocaraen var vakker! Har et par små spørsmål til deg, jeg også ;) Det hender nemlig jeg fantaserer om at det muligens er plass til et kar til på stua, og da står det mellom et malawi eller tanganyikakar. Hver gang slår jeg det fra meg av to årsaker. Den ene er at det på sommeren kan bli veldig varmt, har vært opp til 30 grader i karet jeg har, uten annen oppvarming selvfølgelig. Tåler disse ciklidene det? Det andre er at jeg ikke har plass til en skikkelig dypfryser. Har bare en fryseboks over kjøleskapet og den holder ikke til frossenfôret. Hvor viktig er slikt for for disse fiskene? Er det kanskje likså greit at det blir med drømmen så lenge jeg bor her ;)


Och välja mellan Malawi och Tanganyika är inte lätt.
Det sliter jag oxå med pluss att jag har en tredje sjö som jag gillar dvs Viktoria sjön.Men nu är det så fiffigt att man kan blanda dessa sjöarsfiskar om man läser på lite och man behöver inte ha dåligt samvete för man blandar för de skall ha ungefär samma vatten.

Det med temperaturen det har jag oxå slitit med när det är på det varmaste.
Har haft runt 30grader jag oxå.Då får jag brottom när jag kommer hemfrån jobbet att byta vatten.Men jag vet de som lägger i flaskor som de haft i frysen.Det skall funka påstås det.De lägger de där på morgonen när de går på jobb.

Temperaturen i Malawisjön är i genomsnitt mellan 23-28 grader men i nov-april kan temperaturen stiga i skyddade vikar ända upp i 30 grader.


Temperaturen i Tanganyikasjön har en genomsnitts temp på 26grader men under torrperioden är den 1-2 grader kallare och under regnperioden 1-2 högre

Syresättningen blir oxå sämmre med stigande temp.
kort sagt det kan ta kål på cikliderna.

Inga bra svar där...
Det är lättare att förklara sådant när man pratar med någon "Live"

I mitt frysfack har fiskarna ett fack och jag ett...nja jag har ett halvt..detta måste jag ta upp med dom..


Linka
Det jeg vet er at hannen og hunnen som har fått yngel ikke skal være i "slekt". Har en dominant hanne i gruppen og kan jo ikke helt 100% sikkert si at det er han som har gjordt jobben, men tror det. Han ble kjøpt privat for mange mnder siden. Hunnen ble nylig kjøpt på Dahl`s dyrerike. Så såvidt jeg vet skal de ikke komme fra samme sted. Men man kan jo ikke være sikker da. Nytt blod skal inn i gruppen ja, men skulle kjøpt de et annet sted enn i Norge.


ps.Acei Ngara det är White tail väll?

DEt kan ju vara så att någon av dom har dåliga gener..men Linka det ger sig vid nästa kull men ta bort de som inte är som de skall.
Kanske du får tag i nya på Nol om klubbarna åker dit

Det er white tail varianten ja. Kan jo være som du sier at det er dårlige gener. Har luket ut nesten alle og jakter på den siste.

Gjett om jeg skal ha noen slike hos Noel ja. Og noen andre godbiter..

Det klør i fingrene mine her jeg sitter.

Linka
Takk for svaret, Kjell! Var nok slik jeg trodde. Kan bli litt på kanten angående temperaturen. Tror jeg bare får drømme videre til jeg havner i en leilighet hvor jeg har mulighet for å gi fiskene skikkelige forhold
Så här ser min rovfisk lista ut 16.01.08
Har fått tag på de Rovmalawi som jag önskar.
Nu får man konsentrera sig på att få de att växa sig stora och friska.
Att mata rovfiskar med pellets är ett bra sätt att få de att växa men man får inte glömma att lägga pelletsen i blöt först .
För dessa fiskar är glupska och skulle de äta pellets som inte har legat iblöt kan det gå "skogen" ( och magensäcken spricker).
Men man skall inte bara mata med pellets för de är ganska feta.
Så jag kombinerar med Spirolina flak och naturligtvis räkmix med vitfisk
(sej) .Jag matar min Rovfiskar 2-3 gånger om dagen nu under uppväxten.
Sedan blir det 1 gång per dag när de kommit upp i den storlek jag önskar.

Men nu till listan.

Nimbochromis Venustus
Aristochromis christyi
Nimbochromis fuscotaeniatus
Fossorochromis rostratus
Dimidiochromis compressiceps
Tyrannochromis nigriventer Kirondo


Men tror jag får ta och flytta på Venustusen den är nog lite för vek i detta sällskap.Den får gå med

Sciaenochromis fryeri "Ahli"
Cyrtocara moorii
Melanochromis chipokae - Chipokae
Copadichromis Borleyi Crocodile Rocks

Tror de får det bättre där.Det är en snäll rovfisk.Många tror bara för att de är i rovfiskgruppen att de inte går ihop med Mbunas men det gör den.
Men det är klart det finns fiskar med olika humör de är lite lik oss människor ..den ena är inte den andra lik.
För även fiskar är individer så man kan aldrig generalisera.


Tyrannochromis nigriventer efter utfodring av räkmix
Så här ser det ut efter utfodring av räkmix i mitt rovfisk kar.
De är otroligt glupska och tar sig rejäla bitar så mycket att de ej kan stänga munnen.Tyrannochromis nigriventer som ni ser på den första bilden är en nykommling i detta kar men har tagit sig väl tillrätta.
Hihi.. det var jo en "munnfull" !!

Stilig fisk forresten.

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap