Smått och stort (side 7)

Hei Kjell! Har begynt letingen ja Fikk den lokale akvariebutikken til å ringe Imazoo.Men de hadde den ikke.
Hadde bare A.Nubila.Ikke helt det samme.
Ser på fiskelista deres at victoria ciklidene blir dumpa sammen med malawiene.
Dumt det da.Lett at de forsvinner der.
På tide at man får fram disse flotte ciklidene mer fram i lyset.
Mange nydelige arter fra Victoria sjøen.
Må innrømme at jeg har fått disse fiskene på hjernen ))))
Godt at jeg har deg som vet en del.
Man lærer av å spørre.
Har en lista i handen från Tropeimporten A/S!
Den är gammal men där går Astatotilapia latifasciata under namnet
Haplochromis Obliquindens och Haplochromis sp.zebra Obliquindens.

Tittade de även under det namnet?

Vi får hålla kontakten Ronnyman!Kan bli trevligt med lite prat om Viktoriaciklider och fisk från satelitsjöarna runt viktoria här på forumet oxå
Høres bra ut Prøver å utvikle meg som akvarist.Har holdt på i over 4 år.
Så det var på tide å prøve noe nytt.
Og ciklider har en fascinerende personlighet syns jeg
Så mange flotte fisker at man kunne hatt 100 akvarier uten å ha den samme fisken 2 ganger..
Ja du har helt rätt!

Det som är roligt är att lära sig!
Ju mera man lär sig ju roligare är det.
Och precis som du skrev förut fråga andra !Det gör jag oxå!
För det finns alltid de som vet mera och det är ju jätte bra.

Kjempebra Fikk mine første Tanganyika for 2 dager siden.
Starter kanskje litt "feigt".Har nå 7 N.Brichardi og 5 N.Leleupi i et 343 liters akvarie.
Kanskje ikke de mest utfordrende ciklidene.Men en plass må man jo starte
hvis man skal starte med victoriachiklider hvor stort kar må man minst ha for å starte opp? Skal det være mye el lite planter?
Tycker du bör ha ett akvarium på från 180 liter och uppåt.
Du kan ha en del växer i akvariumet tex Anubias Cryptocoryne Vallisneria.och Microsorium den sista är ju bra för den kräver lite ljus.

Fin sand , lite stenar gärna en sten formation ,någon rot

Det beror lite på vilket art man vill ha för det är det som bestämmer akvaries storleken
Tar och nämner de tre arterna som är lättas att få tag på i butikerna.
De är mycket fina de oxå.

Det finns olika sorts miljöer i viktoriasjön.
Det finns klippor där deklipplevande arterna finns ,Mbipi kallas de som lever där(i malawisjön kallas de Mbunas de som lever på liknande sätt)

De vill ha lite grottor, stenar som sticker upp en bit i akvariet någon rot.
en fisk som lever så är tex

Pundamilia Nyererie. se bilderna.
Det finns många varianter av denna och den ser lite olika ut beroende på vilken lokalitet den är ifrån.Visar på fotona 3 st olika .
(använd inte lava sten då fiskarna kan riva sig på dessa.)

Astatotilapia latifasciata kan du ha iett 180 liters och uppåt.Gärna med lite växter.

Astatotilaipa Nubila bör ha ca 280 liter och större
planterna akvariumet med några tåliga växter och sätt ut några rundastenar .

Det finns fisk som lever vid sand/lerbottnar och andra på öppetvatten.

De fiskarna vi oftas kommer i kontakt med är de som lever runt klippor en orsak till detta är återigen Nilabboren som har svårare att få tag i de där.

Detta var lite kort fattat men är det något som jag kan hjälpa dig med så fråga bara så skall jag försöka svara kan jag inte svara så sänder jag frågan vidare och vi får lärt något båda två



Mvh Kjell

Kjell Begby
Tycker du bör ha ett akvarium på från 180 liter och uppåt. Du kan ha en del växer i akvariumet tex Anubias Cryptocoryne Vallisneria.och Microsorium den sista är ju bra för den kräver lite ljus. Fin sand , lite stenar gärna en sten formation ,någon rot Det beror lite på vilket art man vill ha för det är det som bestämmer akvaries storleken Tar och nämner de tre arterna som är lättas att få tag på i butikerna. De är mycket fina de oxå. Det finns olika sorts miljöer i viktoriasjön. Det finns klippor där deklipplevande arterna finns ,Mbipi kallas de som lever där(i malawisjön kallas de Mbunas de som lever på liknande sätt) De vill ha lite grottor, stenar som sticker upp en bit i akvariet någon rot. en fisk som lever så är tex [B]Pundamilia Nyererie[/B]. se bilderna. Det finns många varianter av denna och den ser lite olika ut beroende på vilken lokalitet den är ifrån.Visar på fotona 3 st olika . (använd inte lava sten då fiskarna kan riva sig på dessa.) [B]Astatotilapia latifasciata[/B] kan du ha iett 180 liters och uppåt.Gärna med lite växter. [B]Astatotilaipa Nubila[/B] bör ha ca 280 liter och större planterna akvariumet med några tåliga växter och sätt ut några rundastenar . Det finns fisk som lever vid sand/lerbottnar och andra på öppetvatten. De fiskarna vi oftas kommer i kontakt med är de som lever runt klippor en orsak till detta är återigen Nilabboren som har svårare att få tag i de där. Detta var lite kort fattat men är det något som jag kan hjälpa dig med så fråga bara så skall jag försöka svara kan jag inte svara så sänder jag frågan vidare och vi får lärt något båda två :-) Mvh Kjell
Tusen Takk for svaret og de fiskene der er jo bare helt nydelig. Har jo et kar på 180 l .......hm hm kanskje kanskje . Sikler etter et kar på rundt 300 l da men tiden vil vise....Skal følge med og lære så mye som mulig men navnene er ganske enkelt helt gresk for meg ja.....
Pyxichromis orthostoma
Skall prova att samman fatta det lilla som finns att läsa om Pyxichromis orthostoma .Det finns bara lite fakta på nätet och det står på Engelska.

Pyxichromis orthostoma

Finns i Viktoriasjön och i flodsystemet mot Kyogasjön och i Nawampasasjön
Kyogasjön och Nawampasasjön får under regnperioden när vattennivån stiger får dessa båda sjöar förbindelse med varandra. Därför förekommer många ciklidarter och genom detta så finns det ungefär samma arter i de 2 sist nämnda.De före kommer i litengrad i Viktoriasjön på grund av Nilabboren.Men i Kyogasjön och i Nawampasasjön finns den för Nilabboren har ej lyckats att etablera sig där !Detta på grund av syrehalten i sjöarna som är låg

Pyxichromis orthostoma är en hotad art.
I ett akvarium så blir det inte så färg grann.
Honan är silvrig och hanen har lite rött på kroppen framme vid huvudet och grönaktig på bak kroppen.

De är ju en bakholdjägare som äter småfisk.Tänderna är riktade så att de kan hålla tag i bytet som de fångat .De är fredfulla mot fisk i sin egen storlek.De trivs bra i ett eget akvarium.

Man bör ha fin sand typ Rådasand eller biltemasand.Detta på grund av när de leker så kan äggen lätt skadas när honan plockar upp äggen om sanden inte är fin .

Så här ser "sanningen " ut just nu.Men det kan förändra sig med ökad kunskap och att man hittar mera upplysningar om dessa Fantastiska fiskar...har ni hört mig använda dessa orden förut!...jo säger nog det ibland FANTASTISKA fiskar skall hämta mina vuxna fiskar i växjö i mitten på mars



Men jag tror att med mörk sand och dämpad belysning och rätt foder så blir de mera färg granna

Här är linken igen så får ni se hur de ser ut.





Hei Kjell!De har Victoriazebra på fiskelista i den lokale fiskebutikken.stod under Zebra obliquidens
Får håpe de står der når han skal ta inn fisk igjen...
Det med namn och Viktoria är inte lätt !
För det används olika namn för samma fisk.

Så skoj att du hittade den till slut!
Var priset bra?
Om du har bestämt dig för dessa vackra ciklider så lönar det sig att ha ganska många av de.
Gärna 10+ om man har möjlighet till det.
Koster 30 pr.stk i innkjøp.Hvis jeg kjøper 14 stk.Hvor mange hanner skal jeg ha?
Köper du 14 så blir 7+7 bra det betyder 7hannar och 7 honor blir det inte exakt så gör det ingenting.Det fina med många viktoriaciklider är att man kan ha många hanar.Det gäller inte alla sorter då.

När du får fiskarna kommer de nog att slåss lite men det går över .
Det gör de för att sätta rangordningen och en alfa hanne skall utses.

Du skall inte bli överaskad om de leker efter någon dag om de inte är alldeles för små då.
Inred akvariumet med fin sand och växter och en del sten .Gärna några grottor.
Har Rådasand og grotter.Skal skaffe Vallisniera.Og kalkstein.Syns jeg leste at de spiser det meste?
Hva slags andre Victoriaciklider har du?Finnes jo mange fine
Det är igentligen ingen Viktoriaciklid detta men den kallas viktoria zebra.
Visst är det konstigt den kommer från en sjö som ligger norr om Viktoriasjön som heter Kyogasjön i Uganda, Kyoga flodsystem och Navampasa-sjön.

Men jag brukar vara lite slarvig när jag pratar om viktoriasjön så kommer denna art med av bara farten.

Ta gärna någon rot i akvariumet oxå.

Ja i naturen så äter de insekter så om du kan fånga lite levande foder på sommaren så är det toppen det gillar de flesta fiskar.
Dafnier och mygglarver cyclops vattenskorpioner mm

De gillar oxå räkmix pellets flakfoder.
Så zebra aquidens er ikke utsatt for de abborene de har satt ut i victoriasjøen?
Har just nu följande

Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Paralabidochromis Chilotes Zue island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
Astatotilapia latifasciata

Har beställt:

Pyxichromis orthostoma

skall se på dessa om 2 veckor
Lithochromis rufus
Paralabidochromis sp. "rockkribensis" Makobe island
Platytaeniodus degeni
Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island

Platytaeniodus degeni finns ej längre i sjön

Ronnymann
Så zebra aquidens er ikke utsatt for de abborene de har satt ut i victoriasjøen?


Arten är starkt hotad i sin naturliga miljö
Kjell Begby
[QUOTE=Ronnymann]Så zebra aquidens er ikke utsatt for de abborene de har satt ut i victoriasjøen?


Arten är starkt hotad i sin naturliga miljö

Syns du ikke det er bare sååå trist?



Det fanns före Nilabborens sattes ut i viktoriasjön över 300 arter Haplochromisliknande fiskar av dessa var ca 170 artbeskrivna nu har de flesta av dessa 300 arter försvunnit från viktoriasjön och det är ej slut ännu.

En del arter finns bara numera i akvarium runt i världen.

Måste säga att jag blir lite glad för varje akvarist som startar med Viktoria.
Jag är ganska ny själv och ju mera jag läser och lär mig ju mera intresserad blir jag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap