Pleco upside down

Hoi hoi og god jul alle sammen Plecoene mine har begynt å oppføre seg merkelig i det siste. Det henger opp ned oppe i vannflaten hele tiden. Når jeg går bort til akvariet så svømmer de av gårde igjen. Den ene har noen hvite sår på den ene siden og den enne finnen er helt stiv. Noen som vett hva dette kan komme av? Har flere ganger trodd de var døde. Har sjekket for nitritt, men det er ikke noe nitritt i karet.
Sjekket også pH og gH..pH = 7, gH = 6
Har du noen andre fisker i akvariet da? Det at fisk oppholder seg mye i overflaten kan være ett tegn på lite oksygen.
Kan tyde på dårlig vannkvalitet det.
Bør måle no2 og no3 også.
det at L maller/andre maller er i overflaten tyder på at noe er alvorlig galdt i karret ditt..
Vist det er nitritt du mener med no2 så har jeg målt og det er ikke noe nitritt.
Har ikke no3 måler.

Ja jeg har andre fisk oppi her. Det er andre maller oppi her også og de oppfører seg helt sånn som vanlig. Det hender at praktbotiaene ligger nede på bunnen og slapper litt av, men det er vel normalt
Du har nok bare en proteinhinne på overfalten i akvariet. Dette ser ut som et oljelag på toppen.

Din pleco har funnet ut at dette er et gratis måltid, og spiser dette.

Det er ingne ting å bry seg om, faktisk ganske morrsomt å se på.

E
Hvet hva du mener, men det er ingen hinne på toppen Når den henger der så er den helt stille. Kan henge på samme plassen i flere timer. kan det være mangel på oksygen i vannet eller noe ?
Hadde det vært mangel på oksygen, hadde malle svømt fort opp til overflaten, tatt et gulp, for så å svømt lynraskt ned til bunnen igjen.

Ikke hengt i overflaten som andre fisk.

Jeg tror fortsatt den spiser proteinhinnen, selv om den kansje ikke er like synelig for oss.

Jeg har selv hatt en stor P. pardalis som gjordet dette, etterhvert ble den såpass trygg at jeg kunne berøre fisken.

E
Ja ok men da satser jeg på at det er det som sjer
Tipper det ikke er så alvorlig hvis det er bare en av fiskene som gjør det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap