For mye lys?

Hei

Jeg har et juwel 110 L akvarie. Jeg har nettopp kjøpt 4 x 24 watt T5 lys amatur.

Blir det for mye lys vis eg eg ska begynne me plante akvarie?
4 ganer 24 w er passe bra den for 110L kar. Men det finnes også planter som trives best i mindre lys og du må også tenke på hvor lenge bør lyset stå på.
eg tenke også å sette sats i første om gang som co2. kor lenge annbefale du at lyse ska stå på?
4-5 timer om morgen så en lang siesta så 4-5 timer om kveld. Sum sirka 8-10 timer hver dag. Dette er min personlig erfaring og det fungerte bra hos meg.
Vet du kor mye watt som e opptimalt per liter?
Hva som er for mye, og for lite av lys, vil variere veldig etter forholdene i karet.
Det viktige er å finne balansen mellom de tre faktorene som spiller en rolle for plantene; lysmengde\ lysets egenskaper, Co2 og micro\ makronæring.

Med 4*24W lys, vil du ha en temmelig høy lysintensitet. Jeg vil da på det varmeste anbefale at plantenæring er noe som tilsettes daglig, primært i form av PMDD (både av tilpassningsegenskaper og pris), og tilførsel av en solid mengde Co2.
Selv hadde jeg garantert gått for ett trykkbassert system, slik at tilførselen er både mer konstant og jevn i forhold til sats.

Å kjøre med to lysintervaller sies av enkelte å være meget ugunstig, da plantene går i hvilemodus for andre runde. Det er om dette stemmer, kun algene som kommer til å kose seg med lyset, og det er i alle fall ikke noe jeg hadde hatt lyst til

Det vil variere en del ut fra hvilke planter en går for, hva som er optimal lysmengde.
Men med 96W T5lys (tilsvarer omlag 140W med T8), har du såpass mye lys at det ikke er mange planter som vil se surt på deg.

Forresten: er det plass til 4 rør med fester i ett såpass "lite" kar?
Frank Angell
Å kjøre med to lysintervaller sies av enkelte å være meget ugunstig, da plantene går i hvilemodus for andre runde. Det er om dette stemmer, kun algene som kommer til å kose seg med lyset, og det er i alle fall ikke noe jeg hadde hatt lyst til ;)


Metoden er vitenskapelig kjent innen gartneribransjen, her har jeg bare tolket videre. Slik som jeg forslo blir det 3 døgn for plantene men bare et døgn for oss mennesker. Dessuten vil alge vokse ikke like fort som 8-10 timer sammenhengende lys.
Ja lys amaturet er 20 cm bredt 80 cm langt og 13 cm høyt med fester. Takker for alle svar. Eg kommer nok til å mase mer
Tilfeldig bekjentskap
© JAG
Reklame for plussmedlemskap