Hvordan vite om en eplesnegle er død...

Jeg har en gul eplesnegle som jeg mistemker er død, men jeg vet ikke helt... Den flyter rundt i vannskorpa med hele kroppen inni skallet og har gjort det i over et døgn. Vet at sneglene flyter rundt stadig vekk, men ikke så lenge som denne her... Jeg har også hørt at de lukter pyton når de råtner, men hvor lenge etter de dør er det de begynner å lukte...?

Og et annet spørsmål: hvordan er den mest humane måte å avlive eplesnegler på. Jeg tenker på godt voksne, store snegler...Greit å vite bare.
Det er helt normalt.
Eplesnegler tar seg i blant en flyte-tur. De tror at de kommer til nye beitemarker ved å seile en stund med strømmen Når de synes de har seilt avsted lenge nok, slipper de lufta ut av skallet og synker til bunns igjen.
Lurer på om en eplesnegle har hjerne nok til å se at de fremdeles er på samme sted, eller om de fornøyd tenker; "Ah, se her ja. Her var det mye bedre!"
Jeg ville ikke bekymret meg etter et døgn. Bare la den flyte. Den er ikke død så lenge den flyter! Døde snegler ligger på bunnen, slapt hengende ut av skallet sitt.
Som du sier, er man ikke i tvil om at en snegle er død pga lukten.

Eplesnegler avlives ved frysing eller ved å tømme kokende vann over dem.

Hvis du vil lese mer om eplesneglenes liv og gjøremål, ta en kikk på:
www.applesnail.net

Lukt på den. En død eplesnegle har en uforglemmelig dårlig lukt dersom den er død!!! Lukter den ikke vondt, sett den fint på plass i karet igjen...
Hei
om du vil avlive sneilene dine kan heller eg ta i mot dem syns det er litt dumt og ta live av noen sneiler som fortener å leve lenger hehe
eg kangarantere deg att dei får det fint da eg har nå fått masse planter og mat til mine andre eplesneiler som elsker dette
eg bare miksettn noe grønnsaker og frukt og moste det og så når dei er sultne kryper di oppi boksen som flyter på overflaten..
mn selfølgelig disse er vandt med det og eg skall slippe ner litt fruktmos te dei nykommende om eg får dine hehe
Avliving av snegler med størrelse fungerer best med å fryse de ihjel. Det er såpass mye kroppsmasse, at koking vil ta lengre tid enn hva som er gunstig, i motsetting til at sneglen sovner sakte inn når den fryses.

Alternativet er å mose den med egnet mose-verktøy. Dette er sølete, men uhyre effektivt.
Selv har jeg brukt baksiden av ei øks de gangene jeg avliver store snegler med såpass stygge skader på huset at de uansett ville vandret i løpet av kort tid.
Naturlig nok har jeg gjort dette utendørs, slikt søl passer seg dårlig på kjøkkenbenken syntes jeg
Takk for svar ! Eplesneglen min er i høyeste grad levende Den tok seg bare et døgns flytetur ! Og bare sånn til info til de som evt. tror at jeg skal avlive mine friske fine snegler - det skal jeg ikke. Bare greit å vite hvordan de avlives i tilfelle sykdom e.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap