Varmekabler. for varmt

Har fått varmekabler, biltemasand og ny bakgrunn i selskaps akvarie mitt. Karet har alltid ligget på ca 26 grader, etter jeg fikk varmekabler ligger vannet på ca 27,5 grader . ser at noen fisk jeg har ikke skal ha mer en 25 og 26 grader. Virker som om fisken trives godt, men alikevel litt bekymret. Vil fisken dø eller ta noen skade?
Det er meget uvanlig at kablene har såpass stor varmende effekt at en kan måle dette i vannet.
Hvor mange W er kablene på, og hvor mange liter vann er det snakk om?
Har du varmekolbe ut over kablene? Kontroller at denne ikke kobler inn når tempen er "for høy".
Varmekabelen er på 50 watt. Varmekolben slår ikke inn. Akvariet er på 400 liter
Med 50W varme på såpass mange liter vann, skulle du ikke merke noe som helst økning i tempen.
Jeg finner ikke igjen en formel jeg var borti for lenge siden, som beskrev hvor mye varme en kan forvente av hver W en dytter inn i x antall liter vann.

Forsøk å justere litt ned på varmekolben, se om dete hjelper.
Om ikke, forsøk å koble fra varmekabelen en periode for å se om det faktisk er denne som er overivrig. Om det er kabelen, kan du koble denne over ett tidsur, slik at den ikke kjører fullt så mye som i dag
tror ikke det er varmekolben, har ikke sett den stå på på flere dager, men skal prøve å koble den fra. skal også prøve å koble fra varme kablen hvis ikke temperaturen går ned. har prøvd å kjenne på varmekabelen og den kjennes heller ikke så varm ut. Er selvregulerende så skal ikke stå å varme hele tiden. Skal eventuelt prøve å ha den på tidsur to timer av to timer på osv.

Takk for raske svar og for hjelp!
Må nesten spørre om du har det veldig varmt rommet. I disse tider fyres det jo en del. Vannet i karet blir jo ikke kaldere enn i lufta rundt

Litt forhøyet temperatur i forhold til trivselstemperaturen har vanligvis ingen umiddelbar, negativ effekt på fisken, men på lang sikt kan det, utfra det jeg har lest meg til, muligens føre til redusert immunforsvar og kortere levetid.
Har faktisk sett på det som en mulighet. Har jo ikke 27 grader i rommet, men ser det er en del varmere her en vanlig. Pleier å ligge på ca 21-22 grader. Har faktisk vært helt oppi 25 grader her inne tidligere i dag. Har dempet varmen her inne og den har sunket til 23, mens det nå er 27,9 i akvariet. Har et akvarium til i samme rommet med kampfisk. det har ikke øket noe i temperatur, men så er jo det på 27 grader til vanlig.
Da har du nok funnet årsaken til den økte tempen i karet Jo varmere i rommet, jo varmere i karet.
Håper du har rett Frank. Har senket varmen uten at fruen har merket det. (hun fryser hele vinteren uanseth hvor varmt det er).
Virker som du hadde rett Tante. Har få temperaturen noe ned. ikke helt fornøyd enda, men virker som temperaturen fortsatt synker
Stig Skywalker Bjerknes
Virker som du hadde rett Tante. Har få temperaturen noe ned. ikke helt fornøyd enda, men virker som temperaturen fortsatt synker


Så bra at det var en slik enkel løsning på problemet
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap