Monster akvarium, trenger innspill i forbindelse med bygging (side 2)

Fredrik Tollefsen
skal være akvariet som er monsteret jeg skal bare ha små snille fisker jeg :)
Pøhh! Hva er da poenget :p?
Hos meg trener jeg fiskene til å være noen slabedasker. Må vel nesten føye til at treninga så langt har båret heller så som så med frukt...
Tennårene
lurer på om jeg skal starte opp den gammle 60L igjen.. prøve ut et par ting..
har hvert akvarie løs en god stund nå.. men har fått et sånt skikkelig kick..
tenårene er ikke så veldig åpne for akvarie interessen.. men har altid drømt om et gigantisk akvarie..
kult prosjekt, skal bli gøy og se bilder her etterhvert, dette er vel noe de fleste drømmer og få bygget seg Jeg vet hvertfall at jeg gjør det, men det får bli når jeg eier bolig og ikke leier:P hehe
Limt med eller uten ramme
hva er egentlig forskjellen på om man har en ramme eller ikke? er det noe max når man ikke har ramme? kan man ha tynnere glass hvis man har ramme?
"glass"
Kan du ikke bruke Lexan til glass? Det tåler meget store trykk. Og ikke sprekker det. Skuddsikkert er det også. Avhengig av glass tykkelse og cal på ammunisjon. 10mm lexan, vil fint holde 2m høyt vann. Men vil sikkert bue noe. Avhengig av spennvidde på glasset.
Fredrik Tollefsen
hva er egentlig forskjellen på om man har en ramme eller ikke? er det noe max når man ikke har ramme? kan man ha tynnere glass hvis man har ramme?



Det som er med ramme akvarier er at når trykket presser påglasset så blir glasset bare presset nærmere, mens med ikke-rammekar så kan glasset kanskje løsne fra de andre glassene.
det skjønner jeg også men kan man gå ned eller opp på tykkelsen på glasset i forhold til om du har ramme eller ikke?
Fredrik Tollefsen
det skjønner jeg også men kan man gå ned eller opp på tykkelsen på glasset i forhold til om du har ramme eller ikke?
Tykkelsen går vanligvis ned med rammekar. Bunnen er riktignok samme tykkelse, og noen ganger faktisk tykkere, siden denne "henger" uten støtte.

Aner ikke hvordan dette glasset "Lexan" oppfører seg til sammenligning med vanlig glass.
Men vanlig glass i denne dimensjonen, ville bøyd seg over 6 cm på midten.
Sikkerhetsfaktoren med vanlig 10mm glass ville være nede i 0,18, dvs at gulvet ble vått før en var lei av å vente på at karet fyltes :p

Aner ikke hvordan dette glasset "Lexan" oppfører seg til sammenligning med vanlig glass.
Men vanlig glass i denne dimensjonen, ville bøyd seg over 6 cm på midten.
Sikkerhetsfaktoren med vanlig 10mm glass ville være nede i 0,18, dvs at gulvet ble vått før en var lei av å vente på at karet fyltes :p

Vanlig glass er jo stivt. Lexan er bøyelig. Og kan kaldbøyes(Plexiglass derimot, må varmes). Lexan er ekstremt sterkt/seigt. Vi har armaturer på jobben, utført i Lexan. De kan du slå mot skarpe kanter med full styrke, uten at de sprekker(meget dyre). Innmaten går i stykker først, mens Lexan "glasset" holder(noe vi har testet . De er utført i 15cm dia Lexan rør(4mm tykk Lexan). Har du da et Lexan glass på 10-15mm tykkelse, så stopper du det meste. Å ryke det, kan man bare glemme. Eventuellt, et sylinder akvarie utført i Lexan, vil holde meget høye vannsøyler, uten problemer. Og da samtidig kunne slå på det, uten fare. Det sprekker/ryker bare ikke. En stor flate med Lexan vil nok kansje kunne "bue" litt. Men om du ser så mye til det, er vel avhengig av flere samtidige faktorer. Lexan er også krystall klart. Men er da utsatt for å få riper igjen. Så det må nok behandles varsomt den veien. Hva som egner seg best for alge skrape på det, vet jeg ikke. Men det må nok bli noe mykt. Mikro fiber klut kansje?

Jeg vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om, at det kjempe store sylinder akvariet i det Tyske hotellet, er utført i Lexan.

Ups, det kan høres ut som Lexan er meget bøyelig, noe det ikke er, og i hvertfall ikke i 10-15mm tykkelse. Man må ha egne knekkemaskiner får å få bøyet det.
Fredrik Tollefsen
lurer på om jeg skal starte opp den gammle 60L igjen.. prøve ut et par ting.. har hvert akvarie løs en god stund nå.. men har fått et sånt skikkelig kick.. tenårene er ikke så veldig åpne for akvarie interessen.. men har altid drømt om et gigantisk akvarie..


Det synes jeg du skal gjøre fredrik. etter du er ferdig å fikse bmw`n
Tom tank


Jeg vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om, at det kjempe store sylinder akvariet i det Tyske hotellet, er utført i Lexan.



Det store sylinderakvariumet i tysklan på det hotellet er laget i akryl. Jeg hadde navnet på bedriften for en tid tilbake men har glemt det.
Postene du har svart på er 6-7 år gamle så det spørs om dem svarer tilbake
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap