Ny hagedam

Har allerede gravd opp hagen til hagedam og sten legging, men resten av arbeidet får vente til våren. Er en del spørsmål som jeg lurer litt på. Finner faktisk mange gode svar her inne, men er fortsatt litt usikker. Dammen blir ca 2 meter lang. bredden skråner fra ca 1 meter bred til 2 meter bred. Ser ikke ut som jeg kan ha mer en 20-30 cm dypt på grunn av fjellgrunn. orker ikke begyne å sprenge. Skal være en del vann skjult under bakken(usikker på hvor mye) så fisken har et sted å kjøle seg ned varme sommerdager. Skal også prøve å få til en liten fontene.
Hagen skal gjerdes inn.
Det jeg lurer på er må jeg søke kommunen uanseth hvor dypt vannet skal være. hvilken fisk egner seg best i en slik dam, og hvordan pumpe system burde jeg ha. Trenger all hjelp jeg kan få!
Kan hjelpe litt
Når det kommer til fisk har du vell egentlig bare 2 valg.... gulfisk eller Koi resten er forbutd i norge, PGA faren for innføringer av nye arter

Pumper osv kan jeg ikke hjelpe deg med... videre en og fortele at de selger det på webzoo sin hjemeside

MVh
Er vel bare ett av spørsmålene jeg kan svare sikkert på. Det er nemlig bare lov å holde koi og gullfisk i hagedam.

Mener også å huske å ha lest at forskjellige kommuner kan ha forskjellige regelverk rundt dammer, men her er jeg på litt tynn is altså

Får håpe noen andre med mer kunnskap en jeg kommer med innspill etterhvert.

Hei!
Spennede prosjekt du har startet. Jeg for min del har det fortsatt bare i hode. Veldig synd det der med fjell. Jeg tviler sterkt på at du kan holde fisk på en så grunndam. ellers så skjønte jeg ikke på hva du mente med "vann skjult under bakken". Alternativ er å grave et nytt sted (men husk å undersøke grunnen først) og bruker den som du har gravd ut som en filterdam, eller en dam med bare planter og uten fisk.
Du må søke kommunen om tillattelse for å grave dypere enn 20 cm. Slik som du beskrevet så blir dammen ikke så stor (ca. 700 liter). Du trenger ingen spesiell pumpe enn en vanlig filter som du får kjøp på Plantasje eller Bauhaus på Liertoppen.
Hejsa

Her i Danmark er det ved at blive ret udbredt at have, en havedam. Hvis du vil prøve dig med koi, vil jeg helt klart anbefale dig, at kigge på hjemmesiden
Lihn
Hejsa Her i Danmark er det ved at blive ret udbredt at have, en havedam. Hvis du vil prøve dig med koi, vil jeg helt klart anbefale dig, at kigge på hjemmesiden [URLBLOCK1]


(undskyld, fik lige postet lidt for hurtigt..)

Det er nemlig en gratis side, med mange erfarne koi-ejere, som kan hjælpe dig med alt i udstyr og fisk
- godt nok er siden på dansk, men håber det går!

Godt nytår!
Med under bakken så mener jeg den går under terrasen. kun for at fisken skal få et sted å hjemme seg og for at jeg regner med at så grundt vann kan bli veldig varmt på sommeren. blir filter duk under. litt usikker på hvor dyp den blir. klart å grave ca 50 cm med grave maskin. Blir nok lagt filter duk. Skal prøve å ha noe beplanting og lys under vannet. Hadde egentlig bare tenkt noen få fisk, ikke alt for store. Vet ikke hva som egner seg best på grundt vann og ikke blir alt for store. Gullfisk eller Koi.
Stig Skywalker Bjerknes
Med under bakken så mener jeg den går under terrasen. kun for at fisken skal få et sted å hjemme seg og for at jeg regner med at så grundt vann kan bli veldig varmt på sommeren. blir filter duk under. litt usikker på hvor dyp den blir. klart å grave ca 50 cm med grave maskin. Blir nok lagt filter duk. Skal prøve å ha noe beplanting og lys under vannet. Hadde egentlig bare tenkt noen få fisk, ikke alt for store. Vet ikke hva som egner seg best på grundt vann og ikke blir alt for store. Gullfisk eller Koi.


Du kan faktisk legge glass over dammen slik at du ser fisken. Men da blir fiskene stekt med kombinasjon solstråle og glass. Hvis du klarer 50 cm så er det bedre. Lag grotter og huler i bånn med steiner til gjemmested. Det blir stillig med lys. Du kan ha gullfisker i dammen din. En koidam krever minst 5000 liter i volum og koi stiller høyere krav til filter og vedlikehold. Både slittsom og dyrt i innkjøp. Passer på å kjøpe gullfisk av de som ha hagedam. Da er du sikker på at det er fisk som er vant til å gå ute i hagedam. Også må du ha et stort akvarie for å ta fiskene inn om vinter, med mindre du velger å legge varmekabel i dammen.
Jeg vet ikke hva du har tenkt deg, men for å få mer vann og dypere vann kunne du jo bygd opp dammen på kantene. som en slags demning rundt hele dammen. Du må hvertfall ha lykke til med prosjektet.
Takker. mye gode forslag. Har i hvertfall bestemt meg for å ha gullfisk, ikke koi. Tanken med å få dem til å gå under terrasen var jo for at dem skulle få et sted å gjømme seg for sola. men tanken med glass var jo ikke dum. Tygge litt på det. Har også tenkt tanken med å bygge litt opp. Har sendt mail til kommunen med hjelp til lover å regler. Klarte jo selvfølgelig å grave over en kabel som lå under bakken her, ble litt rabalder ut av det. Enda godt jeg jeg er elektrikker og kan litt lover og regler. Kabelen lå ubeskyttet 20 cm under plenen min. skal helst ikke gå dypere under bakken, skal ligge i rør og skal helst ikke gå under kommunale veier, ikke private hager.(400 volts kabel). Så jeg klarte å vri meg unda den regninga. Ble en liten krangel der fordi jeg ikke hadde søkt byggetillatelse, men gikk greit. Så håper dem ikke blir vrange angående tillatelse til å bygge dam.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap