- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Klore pestsnegler
Klore pestsnegler
heisann, nå har jeg stått å skviset snegler i nærmere to timer, har tatt alt ut av karet, modifisert pumpen og vasket den GODT.(den står tørr) så det er kun snegler og sand i karet. kan jeg putte oppi klor eller noe?de er ufattelig mange fremdeles, 100 vis.. må jeg skifte sanden etterpå eller kan den vaskes/kokes ren? (har sefølgelig tenkt å vaske karet og vente en god stund med å ha ny fisk) går drastisk til verks mot sneglene som har formert som ugress, virkelig en invandring......
Postet 28.12.07 kl 23:36
Postet 28.12.07 kl 23:42
Postet 28.12.07 kl 23:43
Postet 28.12.07 kl 23:46
Postet 29.12.07 kl 01:33
Postet 29.12.07 kl 10:41
Du må ikke tenke på å putte sandsnegler og eplesnegler i karet etterpå uten at du har "skrubbet" karet. Jeg har også prøvd å sette nyinnkjøpte planter i en bøtte med vann og litt sneglegift over natten, før jeg skyller dem godt og putter dem i karet. Tror det har hjulpet på sneglebestanden min. Har nesten ikke snegler overhode.
Postet 29.12.07 kl 11:07
Klor er en gass i væskeform, som vil fordampe vekk. Husk at den kun dreper, ikke noe mer.
Dette betyr at du kverker sneglene, og bakteriene som er i karet. De vil deretter ligge der å råtne bort, på lik linje med om en bruker andre giftstoffer til å ta livet av sneglene.
Siden karet likevel er tomt, og filterkulturen ikke ivaretatt, må jo karet startes fra bunnen av.
Jeg hadde selv byttet ut bunnlaget, for å få vekk all forurensingen\fremdeles levende snegler. Du vil jo da slippe å bruke noen form for gift.
Å koke bunnlaget hjelper fint lite, du koker ikke ut næringsstoffene fra døde organismer. I beste fall mørner du dem litt
Her er det derfor to valg en står ovenfor:
Starte karet fra scratch (som du er i god gang med), eller bruke noe som beiter ned bestanden av snegler etterhvert som filteret får gått seg til igjen.
Dette betyr at du kverker sneglene, og bakteriene som er i karet. De vil deretter ligge der å råtne bort, på lik linje med om en bruker andre giftstoffer til å ta livet av sneglene.
Siden karet likevel er tomt, og filterkulturen ikke ivaretatt, må jo karet startes fra bunnen av.
Jeg hadde selv byttet ut bunnlaget, for å få vekk all forurensingen\fremdeles levende snegler. Du vil jo da slippe å bruke noen form for gift.
Å koke bunnlaget hjelper fint lite, du koker ikke ut næringsstoffene fra døde organismer. I beste fall mørner du dem litt
Her er det derfor to valg en står ovenfor:
Starte karet fra scratch (som du er i god gang med), eller bruke noe som beiter ned bestanden av snegler etterhvert som filteret får gått seg til igjen.
Postet 29.12.07 kl 12:43
Postet 29.12.07 kl 14:28
Postet 29.12.07 kl 19:46
Postet 30.12.07 kl 12:27
Postet 31.12.07 kl 10:34
Postet 31.12.07 kl 13:06
Postet 31.12.07 kl 20:12
Postet 15.06.09 kl 21:14
Postet 15.06.09 kl 22:18