Agressiv sommerfuglcilide

Hei.
Jeg kjøpte to sommerfuglciklider før jul. Jeg håpet egentlig at de skulle spise sneglene mine, men det gjorde de ikke. De er kanskje ikke store nok heller ennå.
De er utrolig vakre og fascinerende synes jeg. Jeg tror det er en hann og en hunn. Den jeg tror er en hann er større og er ikke rød på magen.
Problemet er at den lille, som jeg tror er en hunn, er skikkelig illsinna. Hun jager på alle fiskene i hele akvariet bortsett fra coryene. Men aller mest går det ut over mannen. Hvis han så mye som beveger seg utenfor planteklyngen i det ene hjørnet, kommer hun som en furie og jager ham inn igjen. Han får jo ikke i seg mat eller noe stakkars. Hadde hun funnet et territorie og forsvart det så hadde det jo vært greit, men hun skal jo eie hele akvariet!
Han ble jo helt stressa, og blekere og blekere. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, så nå har jeg satt henne i "fengsel" i en sånn yngelboks som henger over kanten.
Så får i allefall hannen, (og de andre fiska) slappa av litt.
Men jeg har jo ikke lyst til å gjøre noe vondt mot noen av dem.
Hva burde jeg gjøre? går det an å ha henne der en dag eller to og håpe at hun er litt mer ydmyk når hun kommer ut igjen, eller må jeg belage meg på å levere henne tilbake?
Kan jeg da i tilfelle prøve med en annen?
De stakkarne i butikken er så bleke og forskremte at jeg kommer til å få drit dårlig samvittighet hvis jeg sender henne tilbake, men jeg vil jo ikke at hun skal stresse liv av han/de andre heller.

Mvh Scarlet

Sommerfugler kan, som alle andre ciklider, være temmelig hissige. har dette pågått lenge? Det høres jo litt voldsomt ut, men jeg tror nok det roer seg etter hvert, når de har fått etablert reviret sitt osv..
Har du nok innredning, i form av røtter og planter i karet, slik at det blir naturlige avgrensninger for fiskene?

Har du andre fisker som f.eks. tetra i karet? Damen kan være usikker og lar det gå utover den andre. Jeg har mine bolivianske sommerfuglciklider midlertidig i et lite kar nå, og alt er litt annerledes da. Men det som går igjen med de er at selv om en er sjef og jager så blir ingen "redde" eller satt ut av det.

Når du bare har to og en er såklart sjef så blir det bare jaget på en. Mens jeg har 5 så alt blir fordelt, og når to er par kan jeg bare skille dem fra de andre så trives de bra alene. Det er derfor litt vanskelig å kjøpe to tilfeldige for det er ingen garanti for at de blir par selv om det er hann og hunn. Det spørs også om de er klare til reproduksjon. Hvor store er dine nå?

Kan også si at de ikke spiser snegler, ikke slik som det. De går ikke rundt og plukker sneglene. Når de får smaken på dem (ved at du knuser noen snegler foran dem osv.), så vil de naturlig etter en stund muligens begynne å pirke på de litt større pestsneglene/sandsneglene og prøve å få tak i dem. Men det er ingen sneglespiser i stor skala.
Hei, og takk for svar

Det har vært litt frem og tilbake med dem siden jeg kjøpte de. Først var de skikkelig uvenner. Så fant jeg ut at jeg hadde nitrittforgifting, og måtte skifte vann hver dag en stund. Da fikk de heller ikke mat på ca 4 dager. Da virket alt som det var fryd og gammen. Hun fant seg en plass med en stein som hun jaget alle fra, men det gjorde ikke så mye for da konsentrerte hun seg helt om den plassen. Han begynte å grave et hull i sanden som han voktet på for bare livet, men de var ikke hissige mot hverandre. Men etter ca 4 dager uten mat begynte jeg å få vondt av coryene, for de lå bare og døste, de virket utmattet. Derfor begynte jeg å gi litt mat igjen. Jeg målte vannet, og det var veldig lite nitritt igjen ca 0,2. Men det virker nesten som de blir aggressive av å få mat?
Dagen etter hadde hunnen tatt over hele akvariet, og mannen bare gjemte seg. Det som bekymret meg mest var at han mistet alle fargene nesten på sekundet hver gang hun kom etter ham. Hun fløy rundt med hanekammen oppe konstant. Jeg kan ikke flytte dem noen vei, og kan ikke slippe inn flere. Jeg har bare et lite akvarium på 60 liter. (Det er egentlig ikke mitt engang).

Jeg har en stor klynge med sånne høye planter som vokser hele tiden. Jeg har noen planter utenom, men de vokser ikke så godt, jeg tror det er på grunn av sneglene.

Jeg har en rot, men den eier ancistrusene.

Jeg har litt grus og litt sand, og det virker som hun er mest interresert i å forsvare området med sanden.

Noe annet jeg lurte på om det er noe skikkelig dårlig mat jeg har, for hver gang jeg har gitt de en tablett, så er vannet skikkelig tåkete i flere timer etterpå. Har Nutron staples i både vanlig og grønn fra Prodac. Har også flakfor, men dette går til platyene.

Kjøpte også wardley rekepellets, men de var det ingen som likte, så de kan jeg bare gi vekk...

Kan bekrefte at Nutron staples griser veldig. De ble kastet etter bare et par forsøk her hos meg. Kan anbefale granulatfor til sommerfuglene. Det griser ikke

Hvis du bruker N.staples til mallene så finnes det bedre tabletter der også. Tetra sine er fine og likeledes Hikari`s. Ingen av de er spesielt grisete.
JBL Grana discus er mitt favorittfor til disse små ciklidene. Nesten alle fisker liker det såvidt jeg har sett, så det viser at det er kvalitet. Men ikke alle butikker som har JBL for.

De foretrekker jo helt klart sand så det er ikke så rart hun beskytter den delen. Men hvis du innreder slik at det er klare skiller hvor de ikke ser hverandre så lett ellers, så er det mindre sjangse for at hun "beskytter" nesten hele karet. Men jeg synes personlig 60 liter er litt lite da. Jeg har 5 bolivianere midlertidig i 54 liter nå, og hvis en blir jaget er det ikke mye plass å gjemme seg på.

Tror ikke hunnen "lærer" noe av å være i skammekroken du satt opp. Fiskene har ikke slik intelligens, og ihvertfall ikke før de er fullvoksne.

Med nitritten har de nok blitt svake, det forklarer nok at det blomstra opp igjen når du mata dem. Man kan ofte se at når det er farer i nærheten, eller noe går utover begge fiskene så blir selv de verste fiender på lag med likesinnede. Mine som krangler seg i mellom samler seg alle 5 hvis jeg lusker i karet eller noe annet virker skremmende. Fascinerende oppførsel

Vanskelig å gi deg konkret råd. Det kan være så mye som gjør hunnen mer aggressiv. Men det kan også bare være en grinebiter som ikke er fornøyd med hannen. Men hos meg kan det være slik at hannen jager hunnen han nettopp har lagt egg med, så alt er litt fritt vilt helt til hunnen er klar for egg.

Jeg ville prøvd å plassere røtter og sånt slik midt i karet slik at hunnen holder seg til sin side. At hun ikke ser den andre sånn umiddelbart. Du burde definitivt hatt sand overalt, men det er jo en prosess i seg selv. Er hun noen gang borti ham og skader ham eller er det bare jaging? Hvis det bare er jaging så er det ihvertfall normalt, og du bør bare skille territoriene mer i karet, så blir det kanskje ikke så brutalt.
Hei igjen og takk for alle gode råd

Jeg får prøve å bestille noe ny mat fra nettet tror jeg, for her selger de bare prodac. I allefall i byen.

Det er ikke så store muligheter for ommøblering, men jeg tok en klynge med planter og delte opp slik at det går an å svømme mellom stenglene.

Det ser ikke så pent ut, men det virket som det hjalp på fiskene. Hun er etter han fremdeles, men han gidder ikke å bry seg fullt så mye lenger, og da er ikke hun så ivrig heller.

Det med "skammekroken" var også for å gi de andre litt tiltrengt fred

Er det noen som vet hvorfor jeg får så mye nitritt? Jeg må skifte en god del av vannet hver dag, ellers begynner det å stige igjen. Vannet er også ganske tåkete av små partikler. Slik har det vært siden den grusen jeg kjøpte, som jeg regner med var brukt siden det var levende snegler i den.

Har sett på nettbutikker at de selger noe som heter crystal clear o.l. som skal binde svevestoffer sammen slik at de blir store nok til å henge seg i filteret og vannet skal bli krystallklart av dette.

Er det noen som har erfaring med slike produkter?

Mvh Scarlet.
Hvis du har mye nitritt så har nok det en innvirkning på humøret også. Jeg har som sagt mine fisker nokså trangt skvisa sammen nå, og sjefen der hadde nettopp jaget den minste damen ut av sitt territorie, som var over halve karet. Så snudde han seg, så kommer lille damen tilbake og klyper han i siden for så å fyke av gårde bak de andre 3 bolivianerne med den største etter. Heheh, de lar seg definitivt ikke plages i hjel fort de der.

Men nitritt vil nok dempe slik entusiasme Har du nettopp satt opp karet? Høres ut som du enda er i nitritt syklusen.
Nei, akvariet er gammelt, men når sant skal sies er det bare litt over en måned siden jeg kjøpte nytt filter. Kanskje ikke det er ordentlig innkjørt ennå?
Bør jeg tilsette bakteriekultur?
Det tar ca. 5 uker for nitrittprosessen å bli ferdig, så jeg kan se for meg at vannbytte trengs en stund til. Det er for sent å tilsette noen kulturer, bare han der oppe vet om de fungerer i det hele tatt. Skift masse vann så får du nok kontroll på det snart.

Nytt filter er såklart en helt ny start. Foreslår du leser Akvarieskolen artikkelen nøye. Der står det jo forklart.
Tusen takk for all hjelp.
Jeg får nok holde på med vannskifte en stund til da. Ugh:/
Fant forresten ut at i en vase med planter hadde noen av de sikkert blitt spist på eller hadde løsnet og blitt liggende og råtne i midten. Det forklarer sikkert også noe av grumset.

Jeg fikk fjernet mesteparten av det som var løst, bortsett fra noen små flak som er umulige å få tak i.

Får bare skifte vann ofte, kjøpe noen nye planter, og håpe at det klarner opp.

Igjen, tusen takk for all hjelp.

Mvh Scarlet.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap