Amtra trop - erfaringer?

Jeg finner Amtra Trop hos Aquamanias. Det står skrevet: "Reduces total hardness, Lowers pH value to 6.5, Stabilises the carbonate hardness at levels of at least 3° dKH thereby preventing a dangerous pH drop "

Slik jeg leser dette sørger dette vidundermiddelet både for å klistre ph'en på 6,5 (uansett utgangspunkt?) og stabiliserer KH på minimum 3 (også uansett utgangspunkt? Om KH er på 7 eller 1 før man tilsetter stoffet?)

Dette høres jo supert ut, men funker det?
Har ikke testet dette produktet selv, men må si at jeg blir uhyre overrasket dersom noe på en flaske skal kunne gi dønn stabile vannverdier av denne sorten.
Til det er det for mange syrer og baser som er i vannet til at det i det hele tatt bør være mulig å påstå:
Konstant pH 6,5, minimum Kh 3.

Bare sett opp mot Co2-formelen, skulle dette nødvendiggjøre ett innhold av Co2 i vannet på minst 28mg\L.

Skeeeeeptisk
Ja, jeg er enig i at dette høres veldig rart ut, men det er jo ganske bastante påstander de kommer med. Konkrete ph og dh-verdier. De fleste andre heksebrygg/vidundermiddel som vi akvarister blir forsøkt prakket på, pleier jo ofte ha litt "rundere" løfter. Produsenten er jo også den samme som produserer eikebarkekstrakten som jeg ser mange skryter av her på forumet, så i utgangspunktet en seriøs produsent?
Jeg har en stor flaske med det middelet, men jeg bruker den ikke pga de merkelige løftene som gis Den ble bare satt vekk, og jeg er ikke istand til å huske om jeg noen gang har prøvd den en gang.

Har ikke noe akvarium jeg kan eksperimentere med den i heller akkurat nå (det bør helst være fiskeløst kar tenker jeg...).



mona o
Jeg har en stor flaske med det middelet, men jeg bruker den ikke pga de merkelige løftene som gis :-) Den ble bare satt vekk, og jeg er ikke istand til å huske om jeg noen gang har prøvd den en gang. Har ikke noe akvarium jeg kan eksperimentere med den i heller akkurat nå (det bør helst være fiskeløst kar tenker jeg...).


Vet denne tråden er gammel, men om det bare er litt hold i påstanden fra produsent er jo dette ett meget intresangt produkt. Har veldig respekt for kunnskapen din Mona O, men jeg er for nysgjerrig til å la denne være uprøvd Venter noen dager med å ha middelet i ett kar ,akkurat skiftet alt vann i karet jeg skal prøve i og vil ha mest mulig riktige verdier før jeg tester (karet er uten fisk for øyeblikket). Gjorde en liten prøve i ei bøtte nå, tilpasset mengden etter Gh og resultatet ser ut til å være eksakt Ph 6,5.. litt overaskende siden blandingsforholdet kun tar hennsyn til start Gh... Skal gjøre ett par forsøk med litt andre vannverdier for å se (skal skifte vann på ett av Malawi karra i dag) . Blir resultatet likt der vil det jo iallefal bety at Trop er veldig enkelt å dosere. Produsenten virker jo seriøs nok (bra nettside blant annet) så ingen grunn til å avfeie produktet helt enda...
Så langt så godt, prøvde i ett lite kar (43 liter) hvor det akkurat nå går to unge sommerfuglciklider. Har testet Ph flere ganger, og hver eneste gang med samme resultat... Virker faktisk som om produktet gjør akkurat det de sier det skal gjøre... Neste test blir i 110 liter'n når den er klar igjen...
Hei. Flott at du holder denne tråden oppdatert.

Jeg lurer på et par ting. Hvilke vannverdier har du i utgangspunktet, altså før tilsetting av dette stoffet?

Endrer stoffet kun ph, eller også gh?

Hva om du overdoserer? Kan du prøve med dobbel, eller trippel dose og se hvilke utslag det har på vannverdiene?
Lite forsøk med en liter vann...

Fra krana: Ph 6.5
Gh 5
Kh 1

Normaldose og dobbeldose ga like resultater(bruker laveste angitte dose som "normal" selv om min Gh er litt lavere enn det,doserer litt mindre enn det i kar, men vanskelig på en liter

Ph 6.5
Gh 0 (1?)
Kh 4

Overdose....(10-15x normal)

Ph 6.5
Gh 0 (1?)
Kh 10


Har ingen plan om å forsøke en overdose av dette til fisk men ser jo ut til att dette produktet er tryggere å feildosere enn noe annet jeg har prøvd. Allerede på dobbel dose ville en fått problemer med en del midler... på 10x hadde en kunn hatt ryggsvømmere....
I første innlegget står det "Om KH er på 7 eller 1 før man tilsetter stoffet?"

Produktet senker ikke Kh, i produktbeskrivelsen står det at det gir "minst" Kh 3..
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap