Sette sammen ciklider - malawi og jack dempsey
Vi har fått to ciklider, og en takk sendes Erlend D som kunne gi meg noen tips på hva slags fisk vi har fått .
Jack Dempseyen skal flytte til en 325 liter og malawien blir i 160 literen. Så var det noen spørsmål:
- Hva slags ciklider kan vi sette sammen med Jack Dempseyen? Går sikkert an å sette en sånn til sammen med den vi har. Finnes det andre typer som går greit sammen med denne fisken?
- Hvor mange av den størrelsen fisk er det greit å ha i en 325 liter?
- I malawikaret, noen tips på hva vi kan putte sammen med den vi har (se bilde under: identifikasjon av fisk - Hva slags ciklider?)?
Hilsen Unni
Jack Dempseyen skal flytte til en 325 liter og malawien blir i 160 literen. Så var det noen spørsmål:
- Hva slags ciklider kan vi sette sammen med Jack Dempseyen? Går sikkert an å sette en sånn til sammen med den vi har. Finnes det andre typer som går greit sammen med denne fisken?
- Hvor mange av den størrelsen fisk er det greit å ha i en 325 liter?
- I malawikaret, noen tips på hva vi kan putte sammen med den vi har (se bilde under: identifikasjon av fisk - Hva slags ciklider?)?
Hilsen Unni
Postet 30.12.07 kl 00:52
Endret: 30.12.07 kl 01:06
Unni HolmVi har fått to ciklider, og en takk sendes Erlend D som kunne gi meg noen tips på hva slags fisk vi har fått ;-). Jack Dempseyen skal flytte til en 325 liter og malawien blir i 160 literen. Så var det noen spørsmål: [QUOTE=Unni Holm]- Hva slags ciklider kan vi sette sammen med Jack Dempseyen? Går sikkert an å sette en sånn til sammen med den vi har. Finnes det andre typer som går greit sammen med denne fisken?
Vil tro du kan ha større cicklider fra Sentral Amerika sammen med denne cickliden. Hvilke pumper bruker du?
Unni Holm- Hvor mange av den størrelsen fisk er det greit å ha i en 325 liter?
Du kan med god filter kapasitet ha en gruppe på 5 stk med kun jack dempsey. (Disse trenger i følge basen 720 liter og blir veldig store, dessuten er dette en aggresiv cicklide).
Unni Holm- I malawikaret, noen tips på hva vi kan putte sammen med den vi har (se bilde under: identifikasjon av fisk - Hva slags ciklider?)?
Du kan ha andre Malawi arter som er mbuna malawi type.
Se link over malawi arter.
Hilsen Unni
Postet 30.12.07 kl 10:21
Har en utvendig pumpe, Eheim 2026. Kapasitet 950 l/t.
Har kikket litt i fiskebasen og fant disse :
Thorichthys ellioti:
Herotilapia multispinosa:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1749
Aequidens pulcher (fra Sør-Amerika):
Vil noen av disse fungere greit sammen med Jack Dempsey?
Hilsen Unni
Har kikket litt i fiskebasen og fant disse :
Thorichthys ellioti:
Herotilapia multispinosa:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1749
Aequidens pulcher (fra Sør-Amerika):
Vil noen av disse fungere greit sammen med Jack Dempsey?
Hilsen Unni
Postet 30.12.07 kl 11:55
Unni HolmHar en utvendig pumpe, Eheim 2026. Kapasitet 950 l/t.
Bruker du denne 2026 i 375 literen eller i 160 literen? Denne pumpen er perfekt til 160 literen, men bruker du den til 375 literen må du nok skaffe deg et større og bedre filter. Feks dersom du ønsker å overdimensjonere slik at du har filter dersom du skal ha deg et større akvarie senere kan Eheim 2080 være et meget godt alternativ.
Unni HolmHar kikket litt i fiskebasen og fant disse :): Thorichthys ellioti: [URLBLOCK1] Herotilapia multispinosa: [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1749[/URL] Aequidens pulcher (fra Sør-Amerika): [URLBLOCK2]
Dersom du har et overdimensjonert filter i 375 literen ville eg nok ikkje hatt mer en et par av hver av disse cicklidene og en god del røtter og gjemmesteder der de kan lage seg revir.
Unni HolmVil noen av disse fungere greit sammen med Jack Dempsey?
De du har kommet med her skal nok gå sammen med jack dempsey, men maks 1 par av hver inkl. 1 par av jack dempsey. Dette forutsetter som eg skrev lenger oppe at du overdimensjonerer filteret i akvariet.
* Dette er mine personlege meninger, mens andre har andre meninger om hva du kan ha, så eg anbefaler deg å sjå om andre kommer med noen gode forslag. Er jo ikkje noe fasit her egentlig.
Postet 30.12.07 kl 12:50
Postet 30.12.07 kl 12:50
Postet 30.12.07 kl 14:13
Her kan du lese litt om Eheim 2026.
Postet 30.12.07 kl 15:15
Ciklider
Du kan ha alle typer ciklider sammen med jack demspey så sant akvariet er stort nok,dvs fra 250 l og oppover samt du må huske på og ha masse hjemmeplasser til alle ciklidene slik att alle finner sin plass i karet!Det er oppskriften.
Postet 19.07.08 kl 04:34
80%waterDu kan ha alle typer ciklider sammen med jack demspey så sant akvariet er stort nok,dvs fra 250 l og oppover samt du må huske på og ha masse hjemmeplasser til alle ciklidene slik att alle finner sin plass i karet!Det er oppskriften.
Vet ikke om jeg er enig med deg her!
Når det gjelder Jack Dempsey cickliden er denne meget aggresiv, spesielt i lekstiden.
Her er et sitat fra fiskebasen på Jack Dempsey: "Arten kan bare holdes sammen med andre store og robuste arter som kan takle denne ciklidens atferd."
Så en bør vel ikke akkurat holde denne sammen med spesielt små sør-amerikanse cicklider...
Du skriver "kan ha alle typer ciklider sammen med jack demspey" , men jeg er nok ikke enig med deg her... har hatt denne cickliden selv og det gjekk svært dårlig med noen store cicklider faktisk...
Små cicklider fikk skikkelig med "juling" , så min anbefaling er absolutt ikke å ha denne sammen med de små cicklidene!
Postet 19.07.08 kl 12:05
80%waterDu kan ha alle typer ciklider sammen med jack demspey så sant akvariet er stort nok,dvs fra 250 l og oppover samt du må huske på og ha masse hjemmeplasser til alle ciklidene slik att alle finner sin plass i karet!Det er oppskriften.
I tillegg til det Vidar nevner så må det også tas hensyn til vannverdier når fisker skal gå i samme kar. Med ciklider som krever alt fra meget surt til veldig hardt vann så er det nok ikke mulig å holde alle typer ciklider sammen
Postet 19.07.08 kl 23:04