Pumpekapasitet?

Skal snart få en 720 liter i hus og lurer på om jeg har tilstrekkelig pumpekapasitet. Har en sirkulasjonspumpe(600l/t som jeg har laget til ett innvendig filter av. Denne skal jeg forhåpentlig vis bygge om til et utvendig filter. Jeg har også en Eheim pro 2226. Er dette nok til 720 liter, om jeg bygger en utvendig pumpe?
Eg hadde nok gått for Eheim sin "storpumpe" 2080 eller 2180 med termostat på 500w innebygd.

Vil tro at du da har tilstrekkeleg kapasitet.

Hvilke fisker skal du ha?
Det høres meget skralt ut med dette filtersystemet, både filtreringsmessig og sirkulasjonsmessig.

2226 bør etter min mening\ erfaring ikke brukes i kar over 150L.
Ett powerhead på 600L\t er såpass svakt, at det er en begrenset mengde skikkelig innkjørt filtermasse som kan brukes uten at det er full stopp.
Jeg vil si at løsningen din holder til ett kar på 200-240L maks.

Jeg er helt enig med forslaget til Vidar. En 2080 gjør susen, gjerne kombindert med noe mer dersom det er meget krevende\ grisete fisker du har\ skal ha.

Om 2226 holder sammen med ett heimesnekra utvenig filter er umulig å si, da i alle fall ikke jeg vet mer enn at det skal være ett heimesnekra utvendig filter
Det er volumet i dette, valg av filtermasse og vannsirkulasjon som bestemmer hvor mye kapasitet ett slikt har.
Har selv en Fluval FX5 og en powerhead 802 med blåsvamp på. Dette er det jeg bruker som filter og sirkulasjon i et 660 L diskus karr.
Powerheaden min blåser rundt 1200 L timen(mener jeg) og FX5en noen tusen liter den og. Og i det karret er det diskuser og rimelig liten sirkulasjon-fordi om det på papiret ser voldsomt ut.
Så enig med Frank at filter/sirkulasjons planene dine i 720 L blir for dårlig.

Oppgradere det nå, før du begynner å sette inn mye fisker, da vil du mest sannsynlig unngå masse "problemer" som ofte dukker opp når man har fordårlig pumpe/filtersystem.

Bare et venlig råd.
Ken Myrseth
Powerheaden min blåser rundt 1200 L timen(mener jeg)
802, eller Aquaclear 70 som den nå heter, kan trykke avgårde maksimalt 1500L\t

Kan nevne at jeg kjører samme powerhead i 375litern, sammen med en 2080 som dytter ca tilsvarende. Her syntes jeg at vannbevegelsen kan økes tilbake til det jeg hadde tidligere, med 1500+2500L\t - altså den samme vannbevegelsen Ken har i sitt kar (belastet Fx5 gir 1500L\t), som er en smule større (og flottere).
Takker for svar! Skal da oppgradere filterkapasiteten en del. Er Eheim filter greiest å bestille på dyrebytikk eller over nett?
Kommer ann på hva du mener med greiest Det er med uhyre få unntak masse penger å spare på å kjøpe via nettbutikk.
2080 selges i en større kjede for 5800.-, mens nettbutikkene selger dette filteret for en langt mer behagelig pris
2080 får du for 2870,- her

Dette er billig i forhold til mange lokale butikker tek det dobbelte, slik som frank nevnte, så du får faktisk 2 pumper for prisen av 1 på nett sammenlignet med lokale dyrebutikker.
Kan nevnes at nettbutikkene har minimal provisjon på slike filtre.
Prisen Tropefisk tar, er tilnærmet det en av de store kjedene betaler inn for til seg for filtrene (altså eks mva!).

Må nesten si; all ære til de som er villige til å selge med minimal fortjeneste!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap