Bruker et akvarium mye strøm?

Bruker et akvarium mye strøm? Man må jo ha kolbe, lys, filter +++. Vet selvsagt at det kommer ann på størrelse på karet, type og størrelse på filtret osv.
Har vært i en heftig diskusjon med foreldrene mine angående hvor mye strømregningene øker pga akvariumene. De mener at akvariumene øker regningene betraktlig. Har per i dag 3 kar stående.
Ingen stor forksjell hos oss
vi har pr idag 4 kar gående(et 17 l, 63, 75 l og det største på 310 l, med tilsvarende str på pumper og vermakolber). Vi har ikke merket noen stor oppsving i regninga, men er flinke ellers til å spare på strømmen v blant annet å skru av lys på rom, på natten,osv.)

Jeg var også bekymret for akkurat dette når vi starta opp med akvarier i august, men har funnet ut at det ikke har noen stor betydning så skal likeså godt hive opp 3x160l og et 600l i tillegg!
det er jo ikke så voldsomt masse egentlig.

Pumpe: 15W
Varmekolbe: 300W
Lys: 100W

Det er 415W*24timer=9960W/t pr dag som er 9,96kWh om dagen
9,96kWh*365dager =3635,4kWh pr år

Strømprisen er vel rundt 50 øre pr kWh, da ville det lille eksempel akvariet mitt koste borti 1800kr i året. forutsatt at pumpen, varmekolben og lyset går for fullt hele året gjennom, noe det slett ikke gjør.

varmekolben står jo sjeldent og går konstant, lyset har man jo som regel på i rundt 10 timer i døgnet.
tror også jeg tok i litt på lys og pumpe.

Skulle jeg tippe så ville jeg sagt at dette karet kom på rundt 900 i året :P

Edit: Jeg er hverken fysiker, matematiker eller strømguru, men jeg tror dette regnestykket ikke er så galt, om man putter inn korekt antal W man selv bruker...
Tine Zachariassen
vi har pr idag 4 kar gående(et 17 l, 63, 75 l og det største på 310 l, med tilsvarende str på pumper og vermakolber). Vi har ikke merket noen stor oppsving i regninga, men er flinke ellers til å spare på strømmen v blant annet å skru av lys på rom, på natten,osv.) Jeg var også bekymret for akkurat dette når vi starta opp med akvarier i august, men har funnet ut at det ikke har noen stor betydning så skal likeså godt hive opp 3x160l og et 600l i tillegg!

Du vet hvis du går inn og ut av et rom noen ganger daglig er det bedre og la lyset stå på enn og slukke det av og på for hver gang du går inn og ut
Det har jeg lært, men om natten skal man selvførgelig slå av lyset.
MetallicaPelle
Du vet hvis du går inn og ut av et rom noen ganger daglig er det bedre og la lyset stå på enn og slukke det av og på for hver gang du går inn og ut ;) Det har jeg lært, men om natten skal man selvførgelig slå av lyset.
Dette er en gammel myte, som det desverre ikke er noe hold i.
Faktisk skal en tenne en vanlig glødelampe mer enn 1 gang i sekundet for at den skal bruke mer strøm til start, enn drift

Her er en av flere tråder med tema om akvariene øker strømregninga eller ikke.
Frank Angell
[QUOTE=MetallicaPelle]Du vet hvis du går inn og ut av et rom noen ganger daglig er det bedre og la lyset stå på enn og slukke det av og på for hver gang du går inn og ut ;) Det har jeg lært, men om natten skal man selvførgelig slå av lyset.
Dette er en gammel myte, som det desverre ikke er noe hold i.
Faktisk skal en tenne en vanlig glødelampe mer enn 1 gang i sekundet for at den skal bruke mer strøm til start, enn drift

Her er en av flere tråder med tema om akvariene øker strømregninga eller ikke.

jeg har bare lært det jeg, hvis det er feil har jeg lært feil, og det har millioner av mennesker også gjort da
MetallicaPelle
jeg har bare lært det jeg, hvis det er feil har jeg lært feil, og det har millioner av mennesker også gjort da ;-)
Myter har gjerne den egenskapen at folk tror blindt på disse, selv om det motsatte er bevist
Derfor er mange myter mer eller mindre eviglivede, selv om de er aldri så feil. Se f.eks 1cm fisk pr liter vann, som vi ennå sliter med å få vaska ut av huet til massevis av folk

Edit: Kan legge til at med alle karene registrert i profilen min, så har jeg ett forbruk på ca 2600 daler i året, inkl alle avgifter. Bor i en relativt kjølig leilighet på bakkenivå i den delen av landet som normalt sett har mer vinter enn sør for polarsirkelen.
Har også en del kar med mer lys enn hva som karene normalt leveres med.
Når det gjelder denne myten om at det er bedre å la lyset stå på, har våre alles kjære Mythbusters testet denne myten. Og den ble BUSTED
Frank Angell
[QUOTE=MetallicaPelle]jeg har bare lært det jeg, hvis det er feil har jeg lært feil, og det har millioner av mennesker også gjort da ;-)
Myter har gjerne den egenskapen at folk tror blindt på disse, selv om det motsatte er bevist
Derfor er mange myter mer eller mindre eviglivede, selv om de er aldri så feil. Se f.eks 1cm fisk pr liter vann, som vi ennå sliter med å få vaska ut av huet til massevis av folk

Edit: Kan legge til at med alle karene registrert i profilen min, så har jeg ett forbruk på ca 2600 daler i året, inkl alle avgifter. Bor i en relativt kjølig leilighet på bakkenivå i den delen av landet som normalt sett har mer vinter enn sør for polarsirkelen.
Har også en del kar med mer lys enn hva som karene normalt leveres med.

Men frank, det vel ikke riktig at du bruker 2600 kr. i året?
Hvis du bor i en kald leilighet for du vel nytte av varmen fra akvariene?
I vertfall om vinteren
Thomas Agnor
Men frank, det vel ikke riktig at du bruker 2600 kr. i året? Hvis du bor i en kald leilighet for du vel nytte av varmen fra akvariene? I vertfall om vinteren :)

Det er ikke mye varme fra karene hos meg, desverre. Må bruke varme akkurat like mye nå som før jeg fikk karene.

Det eneste jeg merker på inneklimaet, er at luftfuktigheten er skrekkelig høy (65-70Rh eller hva nå betegnelsen enn var).
Så det blir vel avfukter på meg, og ennå større strømregning.

Men for den del; forbruket mitt er såpass lavt, at jeg hver jæ... måned betaler mer i nettleie og nettleie energiledd, enn for kilowattene.
Tenk på det vi sparer ved å ha fisk, da. Jeg i hvertfall får bra og nødvendig avkobling med denne hobbyen. Ellers hadde jeg gjort noe annet som koster enda mer. Har f.eks satt opp en vevstol for å begynne å veve igjen, men garn er blitt så enormt dyrt, så det gikk ikke. Da ble det fisk i stedet på meg.
Shiramor
Tenk på det vi sparer ved å ha fisk, da.
Har forsøkt det også. Laget meg derfor regnskap over alt jeg har brukt, og alt jeg har solgt.
Genitrekk? nææææh.....
Skiter ikke penger, men skiter i at jeg bruker de på hobbyen
Takk for alle svar
Foreldrene mine mener at de karene jeg har i dag drar strøm for mellom 500 og 1000 kr måneden, noe jeg har ment er feil, og det ser jeg jo ikke stemmer som følge av svarene deres. Så da gjelder det å få overbevist foreldrene mine om at de tar feil, så jeg får beholde minst to av karene når 720 literen kommer i hus, siden jeg ikke har så veldig lyst å legge ned/selge de andre karene.
Hvis du regner 4 kar, 300w per kar og 10 timer per døgn og en levert strømpris på 1 kr pr Kwt, vil månedlig pris bli 365,-

(330wx4=1,2 Kwt. 1.2 x 10 x 365 / 12 = 365)
Når har jeg regnet på det etter regnestykket til starbuck, og kommet frem til at det muligens stemmer med 1000 kr måneden, ikke akkurat nå, men det blir det når 720 literen kommer i hus.

720 l
Pumpe: 48 watt
Lys 4 x 39 = 156 watt
Kolbe: 300 watt
Luftpumpe: 20?? watt

283 l
Lys: 3 x 30 = 90 watt
Pumpe 1: 20 watt
Pumpe 2: 35 watt
Kolbe: 300 watt
Luftpumpe: 10 watt

140 l
Lys: 2 x 20 = 40 watt
Pumpe: 20 watt
Kolbe: 100 watt
Luftpumpe: 10 watt

126 l
Lys: 2 x 15 = 30 watt
Pumpe: 20 watt
Kolbe: 75 watt
Luftlpumpe: 10 watt

Samlet 1284 watt.
Årlig strømforbruk i penger (om prisen per kWh er 1kr) 11245 kr.

Kan dette stemme? (Vet ikke helt hvordan jeg skal regne lys og slikt da)
Tid da?
Har dere tatt i tankene at lyset bare er på fks "12 timer" om dagen
eller at termostaten er styrt etter tempraturen i karret og ikke drar konstant fks 300 watt timen?

Jeg tror ikke kostnadene er så mye som det som har blitt regnet frem her.... spessielt ettersom pc'n min drar mindre strøm en ett 300 l akvarie i følge beregningene deres..
Jeg synes egentlig dette var drygt mye jeg også, men vet som sagt ikke helt hvordan jeg skal regne ut det med lys og varmekolbe osv.
Med det forbruker dine foreldre hevdet at karene dine bruker(15-20.000kw\h) skulle dine 4 kar bruke mer strøm enn hva jeg totalt bruker i leiligheta mi, til lys, varme, varmtvann, matlaging, PC, TV, vask av klær etc.
Med andre ord; klin umulig
Det er klin kokkos umulig at karrene dine bruker strøm for 1000,- mnd.
Jeg/vi bor i et relativt stort hus(ca,340 kvm), og etter at jeg/vi satte inn 4 karr i konstant drift her i huset så er det ikke mange 100,-lappene mere i strømregning vi får i mnd, ihvorhold til hva vi hadde.
Vi har 2 x 128 l, 1 stk 180 l og 1 stk 660 l konstant i drift-og her i huset så økte ikke strømregningen noe mere enn 4-500,- i mnd.
Når man skal prøve å regne ut hvor mye et karr koster i strøm pr mnd, så må man faktisk regne ut ifra hvor lenge lyset i karret står på, og ikke minst hvor lenge en varmekolbe står på i døgnet.
Og en varmekolbe står ikke på så mange timene i døgnet(etter at karret har blitt varmet opp til tempen det skal ha).
Ser spesielt på 660 L min at kolben er oftere slått av enn det den er på. Karrene holder bra på varmen etter man har fått opp gradene det skal ha.

Så skal man være pinlig nøyaktig, så må du døgnovervåke karret i 24 timer og ta tiden på kolben hver gang den kobler inn.

Men et akvarium bruker ikke mye strøm-men alt er jo relativt, folk som ikke har fiske dilla synes nok 3-500,- i mnd er mye.
Men det synes ikke jeg.
Hvis akvarier skulle dratt så mye strøm som det sies i et par av regnestykkene her, så ville jeg vært ruinert! Og det er er jeg ikke

Jeg har mellom 15 og 20 akvarier i drift, og likevel bruker vi som husholdning i hele huset ikke mer enn strøm for totalt ca 1300 kr i måneden. Det er altså i snitt, forbruker synker om sommeren og stiger om vinteren pga oppvarming av huset og økt bruk av lamper og lys (som alle gjør, i den mørke og kalde årstiden)

Så, HELE huset vårt bruker strøm for ca 1300 kr i snitt pr mnd. Og jeg har minst 15 akvarier gående.... !
Det sier seg selv at to-tre akvarier da umulig kan dra strøm for bortimot en tusenlapp! Vis dette til foreldrene dine du, så får de se med egne øyne hva akvarister med mange akvarier bruker

Der vi sparer strøm, er på strømslukende ting som vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel. Jeg kjører ikke halvfulle maskiner, de fylles helt før de startes. Og tørketrommelen bruker vi maks et par-tre ganger i måneden, vi tørker heller tøyet ved å henge det opp. Tørketromlere bruker mye strøm! Oppvarming av varmtvann i varmtvannsbereder bruker også mye strøm. Å ta et bad i badekar er dyrt, i forhold til å ta en rask dusj.
Elektrisk oppvarming av en bolig, lys og oppvarming av varmtvann er de 3 tingene som står på toppen av strømkrevende ting i en bolig.

Jeg var faktisk inne på min strømleverandørs nettside akkurat nå for en halvtime siden for å registrere årsforbruket ved strømmåleravlesningen, og da kikket jeg på tabellene for siste års bruk. Logget meg på igjen der nå da jeg skrev dette, for å dobbeltsjekke tallene. Og de stemmer de. Vi har ikke noe spesielt høyt forbruk til å være en familie på 3 med elektrisk oppvarming av boligen. Jeg tror vi har ganske gjennomsnittlig forbruk egentlig. Og det til tross for at så mange akvarier er inkludert i regnestykket.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap