T5 belysnign til mitt 540l kar

Står sikkert mange tråder ang t-5 belysning.
håper jeg noen leser
karet er med måla 150x60x60
har bestemt meg for skikkelig t-5 belysnig , men er ussikker på om jeg skal gå får 4x150 eller 8x75
ta-r også imot tips for å få best mulig belysning også når det gjelder valg av lys rør, w osv

innspill er jeg veldig takk for
Først av alt må en nesten tenke på at rørene leverers i en bestemt lengde. I T5 er det disse standard-lengdene:
136mm 4W T5
212mm 6W T5
288mm 8W T5
517mm 13W T5
549mm 14W T5 HE
549mm 24W T5 HO
849mm 21W T5 HE
849mm 39W T5 HO
1149mm 28W T5 HE
1149mm 54W T5 HO
1449mm 35W T5 HE
1449mm 49W T5 HO
1449mm 80W T5 HO

Som du ser, er det forskjell mellom HE og HO, og det er derfor HO en er ute etter.
Til karet ditt, er det plass til 80W. Å sette to rør side ved side, medfører at du må ned i enten 24W+39W, eller 2*24W pr rekke. Begge delene medfører at du får færre W enn med 1*80W pr rekke.

På den andre siden: utvalget av rør er markant bedre i 24, 39 og 54W kontra 80W. Om dette er noe som endrer seg med tiden, er det bare å håpe på.

For å gjøre en lang storry ikke fullt så lang:
Er intensjonen å trykke inn maksimalt anntall W på så liten plass som mulig, går en for 80W.
Er intensjonen å kunne trixe & mixe med rør til en finner den ultimate sammensettingen, ville jeg gått for 39+24W side om side (vekslende, slik at annen hver rekke har 39W på høyre side osv).

Selv har jeg testet ut disse rørene i T5-standard:
Hagens Life-gloII. Min klare favoritt. Finnes i 24, 39 og 54W. Føres av Tropefisk, aquamanias, tropehagen m.fl. Oftest bestillingsvare.
Hagens Power-gloII. En klar andreplass. Fremmer røde farger meget godt, og det kan med mye rødt i karet bli for mye av det gode.
JBL Solar Ultra Natur. Kurant rør, men litt vel kostbart.
Bestilte også D&D dagslys fra webzoo, men fikk levert noe som het Narwa biolight eller noe. Syntes dette lyset fremmet glansen i fisken så overdrevet, at jeg byttet det ut.
Skal ikke gjøre vondt i øya å se på glødebåndstetra

Her er omtale av Hagens rør.
[QUOTE=tOOga]Står sikkert mange tråder ang t-5 belysning.
håper jeg noen leser
karet er med måla 150x60x60
har bestemt meg for skikkelig t-5 belysnig , men er ussikker på om jeg skal gå får 4x150 eller 8x75
ta-r også imot tips for å få best mulig belysning også når det gjelder valg av lys rør, w osv

eg veldig takknemmelig for innspill
hvilken watt ville du ha valg?i røra lengdene er ikke så viktig skal bygges inn i møbel
møbel lengden er på 1800x64x140

å som du skrev i en anna link ang pumper så tror jeg att jeg skal gå for
Eheim Professional 3 2180 thermo så slipper jeg termostat.

men har ikke noe tips ang gode sirkulasjons pumper jeg kan ha i karet mitt ? skal ha 2 kanskje 4 store oscar å an stor L-malle , ingen tips til gode innvendige filtre elle tips?
ingen som har noen eksakt pris på di røra? type nr osv ? har en elektriker i hus an fikser lister å alt som trengs
Stress ned Torgeir Det er lite poeng i å bumpe tråder etter en knapp halvtime. Sånt irriterer mange, og gode svar kan fort utebli av nettopp slikt.
Sier det kun ment som ett vennlig råd!

Ang prisen på rørene jeg foreslo:
Ta en titt i nevnte nettbutikker. Der er prisene oppdatterte og nøyaktige.
Jeg orker ikke å klikke meg inn i de ulike butikkene for å hente prisene for deg

Som du sikkert forstår fra mitt forrige innlegg, ville jeg gått for Life-gloII som rør.
Da er det størrelsene dette leveres i som er aktuelle. Jeg hadde derfor gått for 24+39W pr rad med rør.
Skal en ha flere rader, f.eks 2 eller 4, kan en kjøpe elektronikk som er beregnet for to rør, altså 2*39W+2*24W pr par.
Husk at rørholdere som tåler belastningen er nødvendig. Aquamanias fører slike.

For min egen del valgte jeg å kjøpe innbyggingssett med 2-24/39W (bruk kun en av styrkene, å blande = krasj), dette ble billigere enn å kjøpe rørholdere og skikkelig elektronikk.
hehe ska eg værra ærlige så finne eg f.. ut kor eg slette postane mine eg vill laga ein komplett så jørr d x antall ganger lettere fårr deg å lese hehe
lurer på om jeg skal gå for 8x75 litt billigere å slifte ut istede fårr ett på 150.
eller vill det bli for mye? skal ha blåse sand fra biltema å klippevegg rock bak med en del røtter lurer på amasonas me røtter å noen ekstra røtter å en del flate sten til oscarane.
men skal bygge allt inn i ett komplett møbel å det er bare front ruta som skal vises,så igrunn kan jeg forsåvidt lage bakgrunn i endene så er det bare front ruta som vises,

men viss du har noen lys råd til det som står nå så hadde det vert blinkers
med tanke på lys i W å eventuelt noen i andre farger ?
pumpe velger jeg Eheim Professional 3 2180 me termo virker bra eller ?

ellers ska du ha den att du er en veldig veldig flink motivator glimmrende..!!!
sko vert fler
la en ny link så såtr litt mer i så fårstår du meg får ji f kje sletta innlegga mine slett alle di i dn første bjunne å bli trøtt men helli tinni prosjekte nå samboeren riste på hode off men du vett koss d e hehe
ble mye mas fra min side her nå stressa med at jeg ikke klarte å få slettet di innlegga , ville sammle alle punkta i ett,
men belysning når en kjøper det i butikk er det så veldig dyrt , har en eletriker så får bestillt allt an trenger.
å jeg er ikke helt sikker på hvor mye lys leg skal ha tenkte 8 lys til sammen jeg da , med å ikke ha 150 men dele å ha 2 på 74 dvs 4
oscar har ekstremt flotte farger du nevnte noe me røtt i? ikke ,ye men ja
jir du meg liste på di beste røra du vett om så skal jeg kjøpe di lover

takkk for hjelpen så langt
Tja, er det nå egentlig billigere med å kjøpe f.eks 2*39W kontra 1*80W?
Prisen på D&D dagslys sier:
39W koster 199, 80W koster 252. Med andre ord: det er markant prisforskjell.
Husk at rør er forbruksvare, og rørene bør beregnes å byttes ut hver 12-18 måned.
De er ikke døde da, men har mistet mye av effekten.

Ang lysmengden: Det er planteveksten en skal ha, og typer planter som bestemmer mestparten av hvor mye lys en trenger.
Med oscar i karet, er det vel ikke akkurat ett plantekar som er intensjonen...
Jeg hadde selv gått for 2-3 rader med rør, enten du går for den ene eller den andre W-styrken.
Særlig mer lys resulterer i at det fort kan bli mer grønt i karet enn hva du hadde tenk på.
Har i innlegg 2 fortalt hva jeg foretrekker av de rørene jeg har prøvd ut, og gidder ikke gjenta meg selv

2180 er ett knall filter.
Kjører selv 2080 i 375litern (samme filter, men uten varme). Dette ble opprinnerlig kjøpt for å kjøre det inn til en planlagt 720L, men pengene strakk ikke helt til, med oppstart av 6 andre kar på samme tid...
I ettertid har jeg virkelig sett nytten av ett så godt filter, og 2080 er dermed blitt en permanent del av dette karet.
Så får jeg heller kjøpe nytt dersom banken plutselig skulle finne det for godt å bli venner med meg
Filteret bør absolutt være i stand til å håndtere en 540 selv med to griser ombord (les: Oscar. Les2: Fisken Oscar :p)

Det siste jeg syntes en skal spare penger på er filtreringen. Det var kanskje derfor jeg svidde av tett på 10 laken på pumper\ filtre i år.
Planen er å svi av tre til rett over nyttår, om da jeg får lokka VISA`n ut av skallet det har krøpet inn i
Det er slett ikke uvanlig at filtrene hos meg koster mer enn hva det rene karet kostet. (samme gjelder forøvrig lys. Karene er med andre ord gjerne det billigste i oppsettene mine.)
off eg klupte mastercardet mitt nutter ikke , å som så sant du sier så har jeg oskar så skal jo ikke akuratt ha noen planter,bare noen fine i plast,en eller anna salat plante til di innimellom da
så trenger fårsåvidt ikke den dyreste lys løsningen bare rikelig me lys.
men kan svi av litt ekstra viser en del tegninger osv til samboeren å hu er på gli men noen av di lysa som i linken under som du tenker på eller kunne hvert bra?
har en eletriker kompiss så trenger bare hvite hva jeg må bestille

http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=LysstofroerHQI&gruppe=fersk

kan vise deg link til hvordan jeg tenker meg det oppi karet.
skal ha dette til bakgrunn http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=13563
samme skal jeg lime fast i begge ender.
skal som sakt bygge møbel rundt hele å det er bare 150 så skal vises karet er på 160. så får sjult d fint vill jeg tro. eller ?

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=13563
Torgeir: ikke driv å siter seg selv bare for å få innlegget på toppen av lista hele tiden. At det ikke er kommet svar på en halvtime, betyr ikke annet enn at det ikke er noen som har kunnet\ villet svare på denne tiden.

Ang lyskildene du linker til:
Dette er alle spesielle lyskilder, mesteparten i form av metallhalogen (HQI)
Det er også noen kompactrør der, og slik jeg har forstått deg, er ingen av disse delene aktuelle.
HQI gir ett sinnsykt fokusert\ sterkt lys, men avgir masser, masser av varme. I tillegg er det ikke helt billig verken i innkjøp eller drift.

Akvarieudstyr har etter min mening ingen egnede T5-rør.

Skal du ha bakrunn av denne typen: husk å lime også i bunnen. Det er for sent når karet er fyllt, og ting starter å slippe taket.
stemmer men var så billig å med tanke på at jeg skal ha sand sand å plast planter vill d bli fint tror jeg

men med den pumpen jeg skal ha har du noen tips om jeg trenger noen sirkulasjons pumpe?

det er jo 2 innsug så skal bore en som ligger lavt i andre enden av karet å en som eg litt høyere eller har du noen tips på hva som ville være best?
er så mange muligheter å vanskelig å bestemme seg
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind S
Reklame for plussmedlemskap