Varmekolbe vs varmekabler?

Det begynner å bli en del tråder, men jeg har ikke så mye erfaring med akvarie enda. Jeg skal sette opp et 720l som nettopp er kommet på plass og kom plutselig til å lure på hva jeg gjør med varmen? Noen som vet hvor mange varmekolber og hvor mange watt de skal være på for å varme 720 liter i den norske vinteren?:P
Over til andre del: jeg har også tenkt på varmekabler, men har ikke peiling på hvor lange eller kraftige de må være. Noen som har erfaringer der?

Takker på forhånd for svar
Begge varmekildene har sitt spesielle formål.
Kolbene skal holde en jevn og god temperatur i vannet, kablene skal sørge for at bunnlaget varmes opp, og derfor være med på å øke sirkulasjonen av vann i bunnlaget, som igjen er med på å forebygge dannelsen av forråtnelsesgasser.

Til karet ditt ville jeg selv hatt 2*250W kolber.
Fordelen med to kolber, er at det ikke er helt krise om den ene skulle finne på å henge seg oppe, og heller ikke full krise om en streiker.
500W er mer en tilstrekkelig til å holde karet ved god temperatur, med mindre du har en innetemp på 16, og ønsker 30 i karet.

Kablene bør det være litt lengde på. Selv ville jeg gått for noe med 10m varmende sløyfe, enten i form av flere korte kabler, eller en lang kabel.
Tusen takk greit å få litt hjelp med slike ting!
Jeg har et karr på 660 L, der bruker jeg 2 kolber, en på 300 w og en på 200 w.
Dette er et diskus karr med 29-30 grader i og det fungerer bra.
Brukte først bare en kolbe på 300 w, det fungerte også bra. Men en morgen våknet jeg opp og kolben hadde "streiket", så tempen hadde falt 3-4 grader på en natt.
Så etter det så satte jeg inn 2 kolber for å ha varme selvom den ene kolben skulle ta kvelden.
Så gå for 2 stk varme kolber du.
Jeg ville valgt en varmekabel på 50-100watt og en varmekolbe på omtrent 300watt.
skal du ha masse planter og det er kaldt i rommet så er det vell bra med varmekabler? og t5 lysrør.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap