Hva gjør man med fisk med dvergvekst? (corydoras)

Jeg har en gjeng på 21 Corydoras sp. Black. Kjøpte dem i slutten av august, og de har vokst bra og lagt på seg... alle unntatt èn.
Denne ene er en dverg. Puslete og tynn, greit nok, men knapt halve størrelsen av de øvrige! Den spiser og farter rundt som de andre, men den ser ikke helt god ut likevel. Sikkert fordi jeg vet hvor stor den burde vært, om den var helt "riktig navla"...:p Den svømmer en anelse rart også egentlig, når jeg tenker meg. Den liksom "hvirvler" veldig med halen når den skal fremover.

Den skilte seg ut allerede fra starten av, så jeg har holdt øye med den.
Den vokser ingenting.

Burde man egentlig bare avlive fisk med dvergvekst?
Men jeg synes jo synd på den da...
"puslingen", liksom. Men man burde vel kanskje fjerne slike, i fall dette er arvelig? Tenk om den skulle finne på å formere seg med de andre, som er av normal str?

På bildet ser man tydelig hvor liten den midt i bildet er, i forhold til sine artsfrender på sidene. Alle er like gamle.
Når den ligger ved siden av en hunn, så er det nesten så han knapt rekker forbi hodet hennes...

[External Image]
Hvis du ikke har lyst til å avlive den, men frykter at defekten er arvelig så er det vel ikke noe problem å flytte den sammen med en annen cory-art. Den vil jo ikke direkte mistrives med det selv om den nok ville foretrukket å bo blant sine egne artsfeller, eller?
Ville tro at den kom til kort i konkurransen om å få befrukte eggene (gitt at det er en hann da) uansett. Om en hoe på den størrelsen produserer egg aner jeg ikke? Jeg liker ikke å avlive fisk som ikke lider. Men så liker jeg ikke å betale skatt heller, og det gjør jeg likevel :/
jeg hadde også en som var mye mindre enn de andre.. Den gang hadde jeg jo null peiling på fisk så jeg tenkte ikke stort over det.. jeg lot den leve og den levde leeenge også før den døde.. Så tror ikke det er noe farlig.. Du får nesten avgjøre det selv om du avliver den eller hva.. Jeg hadde bare latt den levd, men det er jo meg da=)
Jeg tok en serie bilder i går før jeg skrev første innlegget, og når jeg blar gjennom disse finner jeg et hvor det fremkommer hvorfor denne dvergen svømmer en anelse merkelig.
Den har en knekk på haleroten. Det er ikke bildet som skrøner her, den er sånn. Det taler ikke til hans fordel (jeg tror det er en hann), dessverre.

Opprinnelig var det 25 jeg kjøpte av denne arten. I starten under karantene-ukene falt det fra noen få, og jeg medisinerte dem med bl.a. eSHa-2000, da de så ut til å ha en bakteriell sykdom. Etter denne kuren døde det ingen flere, den hadde ønsket effekt.
De som døde, hadde samme haledefekt og puslete vekst som denne overleveren. Jeg husker jeg tenkte at de som døde virket så mye mindre enn de andre.

Jeg gjør ingenting med den foreløbig, siden den spiser med så god appetitt. Så lenge den spiser og holder følge med de andre, tyder det på at den ikke lider på noen måte.

[External Image]
"Haleknekk" kan forekomme av flere grunner, men de to vanligste er for høy temperatur under klekkeprosessen og/eller fôr i oppveksten som ikke har inneholdt nok/for mye eller feil sammensetning av mineraler og vitaminer (i følge min fiskehelsebok). Dette er skader som har skjedd lenge før du kjøpte dem. Hvis fiskene kommer fra samme kull er det desverre en vis fare for at det er noe grad av arvelighet inni bildet. Likevel er sannsynligheten for at akkurat denne fisken skal komme langt med damene er ikke stor. Så jeg ville latt den leve jeg, men husk at fisk med "medfødte skavanker" er mer utsatt for sykdom enn frisk fisk. Det siste punktet gjelder alle typer fisk.
En slik fisk vil i naturen neppe ha de store sjangser til å vokse seg gammel.
Men i ett akvarie, kan den nok leve ett langt og fullverdig liv, selv om den er både liten, og litt krøpling

Jeg hadde ikke avlivet fisken, da det er lite som tyder på at det er smittsom sykdom som er årsaken til deffektene.
Når det gjelder formerning, er det vel ikke alt for stor fare for at denne "får napp" hos det motsatte kjønn, om den i det hele tatt noen gang vil kjønnsmodnes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap