Peru altum.

Jeg må legge ut spørsmålet mitt her også.

Hei godt folk, og Godt Nytt År forresten.

Nei da det er ikke altum, men Pt. Scalare sp. Peru, og utseendemessig likner de mer på Altum enn scalare. Skikkelig knekk på nesa, og fine farger.

Jeg lurer på om det er noen her som har ERFARING her med oppdrett av sp. Peru.

Nei da, jeg er ikke så veldig interessert i meninger og synsing om temaet. Bare om noen har egne erfaringer eller spesifikk kunnskap.

Det kommer litt an på om du snakkker om VF eller oppdrett. For en del år siden kjøpte jeg 6 stykker som jeg foret opp. Disse var avkommet etter VF.

Når de nærmer seg kjønnsmoden alder kan man få pardannelser og da må man begynne å følge med fordi de danner revir og vil begynne å kvitte seg med trusler.

Mitt par valgte ut en og en og jeg måtte ta ut offerne etterhvert som mobbingen startet. Når all konkurranse var fjernet valgte de seg ut et område som de helst oppholdt seg i.

Tiden gikk og det ble ingen egglegg før jeg senket ph med torvfiltrering. Etter det jeg kan huske var pH rundt 6.7. Vannbytte ble foretatt med 30 prosent too ganger i uken. Karret var 180 liter. Foring med røde mygg samt levende mygglarver så ut til å hjelpe på viljen til å legge egg. Dessverre så døde hunnen for meg etter første egglegging (som det ikke ble noe av).

Jeg vil nok tro at du må senke pH godt ned på 6 tallet hvis det er VF og at dette ikke er nødvendig hvis du har oppdrett.
Takk skal du ha Geir.
Jeg driver bare med VF Peruer og har for tiden 9 voksne (+ mye annet da). Jeg begynte denne tråden på nettakvariet, men kopierte den hit for å se om det var flere som visste noe.
Litt dumt av meg å kjøre paralelt på to kanaler så jeg får vel fortsette der jeg begynte.
Men først legger jeg ved min andre knute på tråden

"Tusen takk for svar, Donald. Det syns jeg var en veldig interessant link. Mange av innleggene om Peruene forteller at det er visse vanskeligheter. Jeg kan for min del bare bekrefte dette. De er utrolig sære, men veldig interessante. Jeg har hatt mange VF gjennom de siste to årene, og må stadig vekk flytte de rundt i x antal kar fordi de krangler. Akkurat nå er de i fire kar. Jeg har under veis mistet et titall av dem.

Men den største gleden er at jeg nå har fått et Alfa par i en 660, sammen med to andre som de skubber på, men ikke slåss med.

Alfa paret har lagt egg to ganger, og jeg har hatt gleden av å kunne følge hele prosessen.

Det er en masse parametere som forteller meg at dette ikke kan være en vanlig Pt.scalare. Men det får vi overlate til "fagfolket".

Men nå har jeg altså fått et kull som ble frittsvømmende 24. des.
Pr. i natt, nyttårsaften, Godt Nytt År godt folk, har jeg 150 + F1 yngel som spiser greit.

Nå gjenstår å se om det er mulig å fore dem opp."
Reklame for plussmedlemskap