Hvordan få til oppdrett på galaxy rasbora?


Har en liten gruppe på 5-6 galaxy som jeg feitet opp og lurer på om jeg skal forsøke å sette i oppdrett. Har en ledig 85 liter og en ledig 19 liter som jeg kan bruke. Hvilket tror dere ville passe best? 19 literen er overgrodd med juletre mose. 85 literen er det ingenting i foreløpig.

Jeg er ikke så teknisk finurlig at jeg klarer å lage fluenetting rist og slikt som jeg leste i en annen tråd. Eller trakt som jeg så Josti hadde laget til dem.

Jeg lurte på om jeg kunne sette fiskene inn i ett kar med masse javamose noen dager og ta dem ut igjen etter at de hadde lekt litt. Eller kanskje jeg skulle bruke klinkekuler i bunnen?

Er det noen som har gode tips og råd tar jeg gjerne i mot.
Jeg tror jeg ville brukt 19 literen. Sett inn det ene kjønnet først, f.eks. hannfiskene, og så hunnfiskene en dag eller to etterpå. Klekker du litt levende artemia til dem i dagene før forsøket, er de kanskje "ekstra velvillig innstilt"? Ha lav vannstand i lekskaret, sånn at eggene har kort avstand å falle før de forsvinner i mosen (da unngår de lettere å bli slukt på veien ned).

Er 19 literen helt dekket av mose? Hvis ikke, men det er tjukt enkelte steder, kan du jo fikle litt med den og dra den litt mere utover i et "fluffy" lag over hele.

Sett gjerne lekskaret i nærheten av et vindu. Mange slike små stimfisker liker å leke i grålysningen - så dagslyset fra vinduet kan hjelpe til å sette dem i gang.
Jeg ville også brukt 19 literen og gjort det Mona sier om mosen. Vannstand ville jeg personlig ikke senket da de svømmer ned i mosen og legger eggene og gjerne holder seg høyere oppe i karet til vanlig. Jeg foretrekker at de holder seg lengst mulig unna der de legger eggene

Skal ikke så mye til å få de i lek,de gjør det som regel av seg selv

Det som er nevnt om å la de leke i grålysningen har jeg ikke erfaring med men det er en teori jeg har veldig god tro på.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap