Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 8)

Mine snegler gjør akkurat det samme. De største går opp i strømmen og slipper seg og får en rundtur rundt i karet . Dette er noe de gjør ute i det fri også for å forflytte seg fra plass til plass, da driver de med strømmen. Noen kan også ligge og flyte i overflata lenge og når de våkner så tror de at de er på en annen plass. Moro å se på dem. Det hender det er ganske sterk strøm i karet og da hører vi at de klasker skikkelig i glasset på kortenden i karet. Så det er et sterkt skall de har. Det øverste bildet er to ivrige flyvesnegler. De to neste er ei grønn diger snegle med 4 ringer i snurren. Den er veldig spiss og det er ikke like enkelt for den å ta seg frem i karet har jeg sett. Det er ei hosnegle. Har en liten gul en som har akkurat samme fenomenet. Kanskje det er en hannsnegle så kanskje det blir spisse eplesnegler utav det til slutt.
Her er Bulle, en av våre to Eplesnegler, på klatretur. Lurer noen ganger på om det er Apesnegler, for disse gutta kan klatre.
her er et bilde jeg sendte til fotokonken men som ikke kom med.
den ser utrolig stolt og fin ut, kjempemorsome dyr...
særlig kult med den lille sandsneglen som sitter under bladet.

[External Image]
Så fint det sneglebildet ditt var Nina Marie. Jeg syns det er på tide at et sneglebilde vinner fotokonken. Så send inn bilder av snegler til neste fotokonkurranse!!!
Her er tre nye bilder fra meg. Det første er av den ene hårsneglen min som spiser alger fra glasset. Det er sjelden man ser kroppen på denne snegla for den holder til under skallet. Så det er bare hvis den går på glasset at du kan se hvordan den ser ut. Ligger også mye nedgravd og i ro på dagtid så den er kanskje mest aktiv på natta.
Det andre bildet er av mine to tigersnegler. De er så fine syns jeg. Ser ut som de er skåret ut av tre. Fargen minner meg om mahogny. De legger egg overalt tom på andre snegler.
Det siste er av noen av mine sandsnegler. Jeg syns de er så fine. Trodde ikke det fantes så mange fargevarianter av sandsnegler. De er over alt i karet.
Satt og kikket på to av mine eplesnegler i dag og så en oppførsel som jeg ikke har sett før. Dette er to snegler som ikke er fullvoksne enda så det var kanskje tenåringsfakter ikke vet jeg. De sto mot hverandre og det så ut som de sto på tå, og løfta skallet så høyt de bare kunne. Har sett at enkelte har gjort dette før men aldri to som står mot hverandre. Så ut som de konkurrerte om hvem som er kjekkest. Mulig det var det også. Er det flere som har observert slik adferd?
Her kommer bilder av noen våre snegler. Alle disse er fra Heidi.

Det øverste er den grønne som speiler seg. Synd med det ripete karet.

Så har vi den ene (største) gule med en liten pestrytter.

Til slutt en stripete som gjør klokest å holde seg i skallet sitt inntil videre.
Nam nam hornblad
Tok flere bilder av ei gul snegle som hadde bokstavelig talt satt seg i javamosedotten som igjen er festet høyt oppe på ei rot.
1. Her va det jammen mæ my deilig hornblad gett. Lukta itj så værst heller.
2. Hallo folkens her e det my go hornblad vess dåkk har løst på.
3. knas knas jammen va den go gitt. Tar litt te....
Har ei snegle som jeg trodde var grønn men det viser seg at den er trefarget. Bakpå er den mer orangegul, midten grønn og frempå mørk grønn. Stilig. Håper det blir flere som farger ut sånn. Det siste bildet er av en av mine nye antennesnegler.
Har klekt en klase nå og der kan jeg skimte mange farger, gleder meg...
Snegler. han eller hun
Har også endelig fått kjøpt meg noen eple snegler av diverse farger og venter enda flere ute i mai en gang. Trodde de var tve kjønna hele bunten men selvfølgelig er de ikke det! Men hvordan kan jeg se forskjell på han og hun?
Hvis du går igjennom det som er skrevet før her, så står det der. Er noe med snurren om jeg ikke husker aldeles feil.
loffa
Har også endelig fått kjøpt meg noen eple snegler av diverse farger og venter enda flere ute i mai en gang. Trodde de var tve kjønna hele bunten men selvfølgelig er de ikke det! Men hvordan kan jeg se forskjell på han og hun?

Jeg tror det er hoa som er mørk i snurren og hannen lys hvis jeg ikke tar feil. Men har opplevd at dette ikke alltid stemmer pga at de kan ha lyse og mørke farger og det ikke er så lett å se forskjell da. Hvis snegla di løfter skallet sitt sånn at du ser inn under snegla så ser du hvis det er hanne en lang "penis" som er festet oppe i skallet på høyre side på snegla. Det er ikke vanskelig å se når de er kjønnsmodne. Hosnegla har ingenting festet der i skallet sitt. På bildet ser du til høyre en liten hvit tapp, det er pusteorganet til snegla. Det du ser på venstre side er den hvite svamplignende penisen den har. Denne snegla var opptatt med ryggvask så det var lett å se det.
Det er ikke så rart at det blir mange forskjellige farger ut av en klase. Det er temmelig mange heftige slosskamper innimellom for har en funnet seg en snegle så skal alle andre hanner også ha denne....stakkars
Utmerket svar, hjertelig takk
Heidi Ingdal
Her kommer flere sneglebilder. Det første er den grønne som har 4 ringer i snurren sin,den har vokst veldig og ser så rar ut når den går avgårde. Det andre er en av mine nyanskaffede sebrasnegle. Det tredje bildet ser ut for å bli en kryssning mellom sebra og eple. Om det blir noe ut av dette blir spennende og se.


Hva heter de blå fiskene på nederste bilde?
Maretard
Hva heter de blå fiskene på nederste bilde?


Det er indiske glassmaller. De er ikke så veldig blå, egentlig.
Har vært så heldig å få tak i marisa posthornsnegler. De blir 6 cm store og de er ikke tvekjønnet. De finns i gult som jeg fikk i posten før påske som døde. Og i denne lyse varianten med brune striper. De er skikkelige planteetere så de får bare stusse litt hos meg for her er det igjenngrodd. De går foreløpig sammen med eplesneglene mine så de skal nok få nok mat så kanskje plantene får være litt i fred noen ganger. Skal prøve å få tatt bedre bilder av dem senere. Disse kom i posten til meg i dag og var med en gang på raid rundt i karet. Første er tatt på glasset. Det andre er den på plantejakt kanskje. Kanskje jeg har noen andre planter vettu enn der den kommer fra...
Det siste er av en av mine sebrasnegler, syns den var så fin der den gikk, ser ut som den har slør hengende på sidene.
Jeg driver og medisinerer det ene karet mitt med esha, burde jeg ta ut sebrasneglen imens??
Tenkte jeg ville legge inn bilder av tre av mine snegler: Den første er en av mine svære lilla eplesnegler, nr. tigersnegla mi, og det siste bildet er av sebrasnegla mi som kom i går

Når det gjelder ditt spørsmål Galemor, så tror jeg at man ofte anbefaler å ta ut snegler og reker ved bruk av mange andre medisiner, men aner ikke hvordan det er med Esha sine medisiner.
Rett meg hvis jeg tar feil
Her er tre bilder av en av mine store gule. De er noen skikkelige klatrefantomer. Denne klatret langt opp i en plante og begynte å gnafse på planten. Tilslutt fikk den tak i et strå fra javamosen trur jeg og den smakte visst veldig godt. Den ser ihvertfall veldig fornøyd ut.
Her er også en grønn eplesnegle. Hva slags c-moment den prøver seg på er ikke godt å si. Ser ut som den prøver å legge seg helt uten å lykkes. Den er ihvertfall komisk og den sea som ligger og ser på ser ikke ut til å skjønne noen ting.
Di som sier snegler er ekle og stygge skulle sett disse bildene, Heidi. Di var helt skjønne. Gleder meg til mottagelsen av snegler ;- )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap