Vår røde juvelciklide er blitt svart som natta...?why?

Plutselig etter en lang tid som en vakker ildrød juvel ciklide så kom dagen der den ble svart som natta. Skjønner ikke hva det kan komme av=(
Den holdt seg for seg selv da den ble helt svart, almentilstanden virket ikke så dårlig i den forstand, bare på en måte utstøtt. Etter noen dager avlivet vi den pga tilstanden ble værre og værre for hver dag, og var en stor taper i matfatet.
Vi har også hatt noen uforklarte dødsfall i karet vårt. Til og med vår vakre store pleco som vi har hatt i mange år har nå forlatt oss.
Nå er det enda en rød juvelciklide begynt å bli svart.

Hva kan dette skyldes and what to do?
Kan du legge med noen bilder hvis du får til?
Hvis det er en hunn og en hann du har så kan det hende de har lagt egg.
Mine Ciklider blir mørkere under egglegging/yngling.
Kan du se om de passer på et territorie?
Når den blir "svart" så skyldes det nok at den lider så den bruker kreftene sine på å bekjempe det istedet for å farge ut. De gjør jo sånt når de har vondt, eller blir redde, og i noen tilfeller aggressive osv.

Har dere gjort noen endringer, små og store, i karet før dette skjedde? Hvilke fisker har dere i karet og hvor stort er det? Har dere testet vannverdiene?
Inaktiv bruker
Har dere ett par av denne cikliden?
eller går den alene...
mine kurv ciklider ble også sorte,men det var en slags lekdrakt
they where ready to make baby,s..
dette var som sagt,,eller er mener jeg kurv ciklidene mine da
bare dro en paralell,,
tror Fredly er inne på noe her...
Vi har 4 stk av dem, hadde 5, men vi så oss som sagt nødt til å hjelpe en til "himmelen" for litt tilbake. Den hadde samme symptom, tilbaketrukken og sky, samt inntrukne finner.
Den hevder ikke revir, og den har ingen andre rundt seg heller, har trukket seg tilbake bak den innvendige bakgrunnen.....
Vi har ikke gjort større forandringer, og vannverdiene har vært, og er på samme nivå som de alltid har vært, stort sett.
Virker å være et par blandt de andre, men dette ser ikke ut til å ha noen særlig innvirkning på den andre som blir "til overs"....og vi har hatt pardannelser og egglegging på disse mange ganger, og tilogmed flere par i samme akvarie, uten at dette med misfarging oppstod. Nei, dette var merkelig du, får følge med og se...
Det at fisken gjemmer seg, betyr med en gang som regel, at noe er galt.
Jeg ville tatt et vannbytte med en gang, og sjekket vann verdier.
Nå mener jeg og huske at denne cikliden er en som er vanskelig og ta knekken på, men det skjer jo.

Så bare følg med på fisken utover du=)
Hvis den bare var misfarga og holdt seg for seg selv så hadde ikke det vært nok for meg til å avlive en slik fisk, bare for å si det. De greier seg jo ukevis uten mat, så det ville nok vært lurt å observere litt.

Det er forskjell på eggleggingsdrakt og når den slår av fargene helt. Vil tro den jobber med å holde det den lider av under kontroll. Det kan jo være en slags parasitt eller gud vet hva. Ville fulgt nøye med på den på avstand.

Hvilke fisker har dere ellers i karet, tror ikke du svarte på det? Du nevnte vel en Pleco også var død. Har dere målt både pH, nitritt, GH osv.?
Jeg har sett mine ciklider, Apistogramma, bli helt grå og nesten svarte i fargen, når de er svært redde og svært stresset. De er knapt til å skjelne arten på, for fargene forsvinner helt og hele fisken blir gråsvart. Dette har skjedd f.eks. ved transport av fiskene i pose, eller om det er et eggleggende par av samme art i akvariet, som kjeppjager og holder de andre unna.
Da antar de jagede en så nøytral og "bortgjemt farge" som mulig, sannsynligvis både for å gjøre seg lite synlige men også for å signalisere "jeg er harmløs, jeg kjenner min underdanige plass så ikke jag meg mer".

De blir stort sett grå av å bli jaget men med svarte flekker her og der. Men jeg har hatt helt kullsvarte Apistogramma i pose en gang også, jeg.

Jeg tror kanskje dine Juvelciklider er i ferd med å etablere et hierarki, og de underdanige trekker seg unna og blir "usynlige" i fargen. De har fått klar beskjed fra sjefsparet kanskje, at "du får ikke lov å ferdes i VÅRT akvarium!"

Dette medfører selvsagt at den mørkfargede fisken svinner bort etterhvert, og dør kanskje av sult, ettersom sjefs-paret ikke tillater den å komme frem for å få i seg nok mat.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap