Ancistrus vokter hula

Min ancistrus hann ligger inni den ene hula hele tiden så jeg tror det er egg der inne.. Han pleier alltid komme ut når jeg forer dem, men verken i går eller i dag kom han ut.. Hvor lang tid tar det før eggene klekkes?? og hva tid begynner hannen og spise igjen??
her har vår ancistrus hann ligget i hulen en drøy uke uten å komme ut etter mat. og nå kan vi så vidt se at det spreller i noe smått der inne i hulen
okey, såpass ja.. det blir spennende og følge med fremover=)
spennende ja! her sitter vi og venter på at de første en dag skal komme ut og ta sine første svømmeturer
ja det kan jeg tro.. Tipper vi også kommer til og følge nøye med på hva som skjer framover
Min L144 ancistrus har nå ligget 8-9 dager i hulen, og vi har også sett at det er noen småtisser som beveger seg der inne.
Så nå venter jeg bare på at han skal sleppe dem ut av hulen, for de er så utrolig fine når de er mini maller.
Er jo også veldig spent på hvor mange det er i kullet.
Hannen og yngla kan bli i hulen de i opp til ihvertfall 2 uker, men de bruker å komme ut før.
okey=) blir spennende og følge meg=)
han ligger inni hula og vifter med finnene hele tiden, er det normalt??

noen som vet hvor lang tid det tar før eggene klekkes??
Lissi87
okey=) blir spennende og følge meg=) han ligger inni hula og vifter med finnene hele tiden, er det normalt?? noen som vet hvor lang tid det tar før eggene klekkes??

Det er veldig normalt. Han ligger og vifter for å få friskt vann inn i hula.

Eggene klekker etter noen dager, og yngelen kommer ut etter 1-2 uker. Når han slipper de ut vil avhenge av hva slags fisk du har i karet.

Min han la seg til i hula ca 14/12. 2 uker etterpå var det ingen yngel ute. Etter å ha tatt ut en (syk) sommerfuglciklide 29/12, så kom de ut!
Okey, de går sammen med sebra ciklider og tiger barbe.. Dette er jo to typer fisk som er aggresive så da kan det vel hende at han holder yngelen inni hula lenge?? Sebra ciklidene er ungfisk og alle de som er store nok til og være kjønnsmodne er alle hunner, så det er jo ikke par, og da er de jo mindre aggresive..Jeg får bare følge med framover=) blir spennende=)

Tusen takk til alle som er så behjelpelige med svar=)
Noe jeg har lært er at en ancistrus er for det meste i hulen, med eller uten egg.
Man kan se at den har fått egg ved at den vifter forsiktig med finnene sine.
Okey, min pleier ikke ligge i den hulen han er i nå, han pleier som regel ligge under trestammen og kikke utover i akvariet.. Kongen i akvariet det ja=)
Tror det var 3-4 dager siden jeg så at både hunnen og hannen holdt på å rydde inni og utenfor hula, så svømte begge full fart rundt i akvariet før de til slutt svømte inn i hula, der inne var de en stund så kom hunnen ut igjen, men shanner har vært i hula helt siden da.. Så er ganske sikker på at det er egg der inne ja=)
Så da blir jeg vel "mormor" snart=) Jippi=)
Ancistrusyngel & sebraciklider
Det kommer vel litt ann på hvor store sebraene dine er, og hvor store mallene dine er. Jeg hadde en enslig sebra på ca 7cm som forsynte seg godt av mine mallebebiser.og da var de nesten 1cm.
oi, då må jeg flytte sebraene i et annet akvarie.. Vil jo ikke at bebisene skal bli spist opp..
mine hanner pleier aldri å være i hulen uten at det er egg der.
Samme som min, han pleier heller aldri det..
Woho
I går kveld fikk jeg bekreftet at det er ancistrus babyer i hula=) Lyste inn med en lommelykt og da så jeg masse ancistrus babyer som hang rundt forbi inni hula.. Balli (ancistrus pappa) Vokter fremdeles hula og vil ikke komme ut for å spise.. Han begynner og se litt skral ut, så håper han snart kommer ut for å spise igjen.. Får gi han masse god mat når han bestemmer seg for å komma ut=)
Han kommer ut når yngelen har brukt opp plommesekken sin. Når han endelig slipper ut yngelen, kommer han ut selv også og spiser litt.
Men om du vil være sikker på at han får litt tid å ete seg opp igjen på, bør du fjerne hunnen en stund Ellers er det på'n igjen med det samme.

Hos meg var det slik at jeg plutselig en dag så at det krydde i karet av Ancistrus-yngel. Da visste jeg at han kom ut litt, for da hadde altså hannen sluppet dem ut. Det var et signal, for da kom plutselig hunnene i karet og flokket seg rundt hula. Han gjorde sitt valg, og valgte alltid den albino-hunnen jeg hadde. De brune (som han selv) ble kjeppjaget og fikk ikke komme inn. Så bare noen timer senere, samme dag som forrige kull ble sluppet ut, lå han der og voktet en ny klynge med egg!
Okey
Men da flytter jeg hua i et annet kar, sånn at han får spise seg opp igjen når han kommer ut av hula.. Kan jo ikke ha noe av at han skal dø av sult heller hvis han skal passe egg og yngel hele tiden..

Takk for tipset Mona=)
Forresten, hvis jeg vil dette kullet skal ha flest overlevende, må jeg fore dem med noe spesielt da???
De andre gangene de har hatt yngel har jeg ikke gjort noe ekstra og da har bare 5-6stk vokst opp til voksen alder, hadde vært kjekt med fler som vokste opp=)
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Konrad Wallin
Reklame for plussmedlemskap