Sverddrager - kjønnskifte?

Hei,
vi hadde 2 sverddragere (1 stor ho + 1 liten han) i et selskapskar, de ble supplert med 4 nye, 1 han + 3 hoer. Disse var på størrelse med den hannen vi hadde fra før.
Etter ei stund ser det ut til at den nye hannen ble den dominerende, den "gamle" ble mye stående og sture i en krok, har holdt seg en del unna de andre. Han har spist, selv om han ikke har vært fremst i matkøen.
I morges oppdaget vi at vi bare kunne se 1 sverddragerhan, den andre var sporløst forsvunnet.
Ta dette siste bokstavlig. Det er nemlig sporen som er forsvunnet! Satte meg ned og så på akvariet, og fant ut etter telling og dobbelttelling at det fortsatt er 6 sverddragere. 1 med sverd, resten uten.

Har prøvd å søke om det er andre som har opplevd det samme, men får bare feilmeldinger. Finner ikke noe i 2007-innleggene i levendeføderforumet. I fiskebasen står det om seint utviklede hanner, men ikke om hanner som "ombestemmer" seg.

Er det noen som vet noe om dette?
nopp, sverdragere kan ikke skifte kjønn. Er nok bare den andre hannen eller en annen fisk som bokstaveligtalt har spist opp sverdet til den ene hannen deres. Det kommer ut igjen.
Men det er nok ikke bare sverdet som gjør at den er hanne, se på finnen de har rett foran gattåpningen"ræva" der har hannen og hunnen helt forskjellige "finner", den spisse som hannene har er bl.a forplantningsorganet dems.
Hunnene har en "trekantet"finne.
Sverddrager og kjønn
ja, men jeg har problemer med å observere noe gonopodium på noen av de sverdløse.
Det gjør det vanskelig å forstå.
Jeg lurer derfor på om ei ho kan "utgi" seg for å være han, og utvikle sverd.
Jeg skal ikke garantere at den første med sverd hadde gonopodium, jeg så at den hadde sverd, og gikk automatisk ut fra at den var en han.
Kanskje den utvikler kjønnsorgan seinere?
Vi kan vel egentlig ikke utelukke at den er misdannet/tvekjønnet, siden tvekjønnethet og kjønnsmisdannelser faktisk også finnes hos mennesker, selv om det er sjeldent...
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap