Fjerne riper i glass

Er det noen som har erfaring med fjerning av riper i glass?
Det jeg lurer på er om det overhode er mulig å få fjernet riper slik at det ikkje er synlige spor etter dei,og om dette er eit dyrt prosjekt.
Jeg fant dette firmaet som reklamerer for slike jobber så da er det sikkert mange andre glassmestere som gjør det samme.
Jeg vet ikke hvordan disse karene gjør jobben, men det er vel ikke uvanlig at riper fjernes med å polere ned glasset i tykkelse.
Noen skal vistnok også sveise inn nytt glass i ripene.

Jeg legger til at jeg ikke har førstehånds kunnskap om dette.
Hva med å gjøre det som firmaet oppfordrer til;
Dersom du IKKE stiller spørsmål, vil du heller IKKE få noe svar.

Send dem en mail, der du spør om hvilke(n) fremgangsmåte det er snakk om.
Spør gjerne også om prosessen svekker glasset, og om det er noen maksimal dypde på ripene før det er for sent å gjøre noe.

Av ren nysgjerrighet; er dette noe som lønner seg, eller er det like greit å bytte glasset først som sist.
For akvarister som bor i nærheten kan det kansje lønne seg om karet er stort.
Her er svaret jeg fikk på forespørselen til firmaet:

Spørsmålet vi må ha svar på er følgende:

Hvor er du lokalisert?

Er ripene dype?

Kan du kjenne ripene når du drar fingeren over.
Henger neglen i igjen?

Fra vi starter med poleringsopperasjonen starter 1ste time og den er på kr.950,-+mva.
Må vi begynne på en ny time er kostnaden kr.750,-+mva.

Håper dette er svar på din henvendelse:


Med vennlig hilsen
Willy Johansen
”glassdoktoren” 32.82.08.07
Med andre ord: det skal ikke være alt for graverende skader før det blir dyrere å pollere vekk ripa, kontra å lempe glasset på fyllinga.

Regnet med at det var poleringsmetoden som ble brukt. Regner med at denne poleringen, som reduserer tykkelsen på glasset, ved dype riper\ furer, vil svekke styrken noe. Eller rettere sagt; er ripa svært dyp, er jo glasset allerede svekket.

Men det er klart, at sitter en der med ett glass til 10 høvdinger, er det vel verdt å få det polert opp kontra å bytte det ut - om en da greier å flytte på det :p
Sliping/polering av glass
Jeg ser det nevnes polering av glass. For mange år siden så jeg et innslag på Nrk, om en kar som drev med stjerne kikkerter(Norge). Han hadde noen saftig store objektiver/kikkerter. Og det spesielle med disse kikkertene, var at de hadde han laget helt selv. Både metallhylser, prismer og linser. Det ble også vist hvordan han slipte/polerte ned dette. Det foregikk maskinellt. Han fikk råglass(optisk) fra en leverandør. Så slipte/polerte han de ned til ønsket størrelse, og form. Dette var ikke noe småtteri. Og man så hvordan glaset ble slipt til ønsket form. Så polert han de etterpå. Glasset ble helt perfekt, og var krystall klart. Så det går an å polere glass. Denne karen, fikk det i hvertfall til. Hvilket slipe/polerings middel han brukte, ble ikke nevnt.
Du kan jo ta kontakt med et bilglass verksted, de sliper/polerer sikkert ut ripene i akvariet ditt.
Hm... riper i glasset på karet
jeg har synlige riper i glasset også på mitt akvarie..
(har bare ett akvarie)

Vil den fremgangsmåten de(firmaet) bruker også innebære at akvarie må tømmes for fisk først???
Noen som vet / har prøvd?
Kan vel nesten garantere at de må tømme karet for fisk først. Vanskelig å jobbe med fullt kar, og spesiellt hvis ripene er på innsiden. Noe de ofte er!
kaharald
For akvarister som bor i nærheten kan det kansje lønne seg om karet er stort. Her er svaret jeg fikk på forespørselen til firmaet: [I]Spørsmålet vi må ha svar på er følgende: Hvor er du lokalisert? Er ripene dype? Kan du kjenne ripene når du drar fingeren over. Henger neglen i igjen? Fra vi starter med poleringsopperasjonen starter 1ste time og den er på kr.950,-+mva. Må vi begynne på en ny time er kostnaden kr.750,-+mva. Håper dette er svar på din henvendelse: Med vennlig hilsen Willy Johansen ”glassdoktoren” 32.82.08.07[/I]


holder nok til steinkjer..

vel når jeg drar neglene over så kjenner jeg ikke noe forskjell..

Tilfeldig bekjentskap
© Helle Aamelfot
Reklame for plussmedlemskap