For mye fisk i 30l??

Hei der ute! Har jeg for mye fisk i mitt 30l sekskantete akvarium? Jeg har 4 dverggurami, 5 killi, 4 kampfisk, 10 kileflekk rasbora, 1 sugemalle(liten) og 3 kuhlii ål. Er dette for mye fisk?? Håper på svar.
Jeg vil nok si at du har alt for mange fisk, ville tro at filteret ditt vil slite med å takle all avfall fra fiskene. Men dette er mitt syn på saken da. Ville nok investert i et større akvarie.

I tillegg så er dte ikke bra å ha kampfisk sammen med annen fisk i så trangt akvarie
Plussmedlem
Det er for mange fisk ja. Du bør kvitte deg med guramiane, minst tre av kampfiskane og alle kileflekkane.
Sjansen er stor for at ein av kampfiskane vil gjera denne jobben for deg før eller seinare, dersom du ikkje gjer noko...
alt formye fisk! er ikke mye fisk man kan ha i en 30 liter...
Jeg tror du må ut og handle et nytt og større akvarium for gavekortet du (forhåpentligvis) fikk til jul

Dette var mye fisk stappet inn på liten plass....!
Enig med de andre, du har nok en del fisk.
oops! Hvor mange fisk må jeg kvitte meg med?? Jeg har desverre ikke plass til et akvarie andre steder. Leiligheten min er ganske liten...
Plussmedlem
Fiskegalskap
oops! Hvor mange fisk må jeg kvitte meg med??

Det er ikkje nødvendigvis antallet, men også kva slags fisk som du må kvitte deg med du må tenkje på. Sjå innlegget mitt over.
Men går ikke fiskene mine så godt sammen? De har vært sammen med hverandre 2måneder. Har ikke vært slossing osv.
Du har ikke akvarie med fisk i, du har fisker med akvarie tredd rundt seg :P

Du fikk noen tips lenger oppe i tråden om hvilke du burde kvitte deg med. Det virka fornuftig.
Det er ikke om fiskene går godt sammen eller ikke - selv om det i seg selv er positivt.

Det er først å fremst et spørsmål om rom og vannkvalitet for fiskene, om å ha akvarium og ikke fiskesuppe.
Kileflekkrasbora som du har 10 av blir opp mot 5 cm lange, og anbefalt minste akvarium er 60 liter.
Dvergguramiene blir like store, og du har fire - og det er samme anbefaling.

Det finnes en "enkel regel", som ikke alle liker, og som ikke er helt generell heller, som sier at man skal ha minst 1 liter vann per cm voksen fisk. NB; det er trykk på ordene minst og voksen.
Noen fisk bør ha mere, og det er også minstekrav til minste svømmedistanse for at fiskene skal trives. Alt dette finner du mer om om du slår opp fiskene dine i fiskedatabasen.

Der kan du også søke på fisk som egner seg for et så lite akvarium som 30 liter (du må bruke 40 da 30 ikke ligger inne). Det blir ikke en alt for lang liste. Sjekk om du har plass til et større kar, det blir fort ganske mye mer volum selv om ytre mål ikke økes vesentlig.
Jeg har nå kvittet meg med kulhii ålene om sugemalla... Hjelper dette??
Inaktiv bruker
Det av fisk som kan vere igjenn:
- Ancistrusen om den er under 5 cm.
- Dei 2 siamesiske algespiserene om dei er under 5 cm.
- 1 kampfisk
- Dei 5 nigeria killi og/eller dei 5 kuhli ålene.
Og da er det i grunnen veldig fult med deg.

Tok da utgangskpunkt i denne listen din: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7626

Alt anna må altså ut, spesielt gjelder dette gruamiene og 3 av kampfiskene.

Det finnes i grunnnen mange spennendes små fisker som enn kan ha i så små akvarier, og ikkje minst reker. Men da må du kanskje fjerne alt og ”beynde på ny” med hele oppsettet.

Det er forresten og veldig fult i 70 literen din, dersom denne lista stemmer:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7632

Innholdet som du har i 30 literen din nå, hadde omtrent passa i en 70 liter.

Skulle ha hatt noen større akvarier du. T.d en 100 liter. Kan gjere mye mer med et litt større akvarie.
Fiskegalskap
Jeg har nå kvittet meg med kulhii ålene om sugemalla... Hjelper dette??
I denne fiskesuppa hjelper alt. Men tilsrekkelig hjelp, det er det ikke.

Ville selv hatt maks en kampfiskhan av fiskene dine i karet over tid.
Anbefaler deg i alle fall å høre på hva Holger fortalte.
Jeg har 1 kampfiskhann, og 3 hunner.
Karret er ypperlig for EN kampfisk hann og ikke noe mere.
Kanskje noen små algespisere(f.eks ottoer), men det er vel egentlig for lite til dem og.

Men hør på rådene du fikk av holger(tror jeg det var).
Nesten alt må bort(er jo som en somalier leilighet det-der bor det ofte 25 mennesker på 50 kvm). Og det vil de fleste synes blir litt for trangt.

Så kvitt deg med alt bortsett fra kampfisken.(min mening da).
Hei! Takk for alle råd. Har nå kampfiskene og killiene. Er det fremdeles for mye??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap