Eplesnegler dreper?

Er det mulig at eplesnegler dreper fisk som sitter rolig? Kjøpte en golden nugget for et par uker siden som var i flott form i dag morges men den er nå død. Fant ut at den ikke var i live fordi en eplesnegle hadde sugd seg fast i den og tygde i vei. Kan det ha vært sneglen? Veldig stor, lilla eplesnegle.

Jeg byttet ca 30% av vannet i går kveld fordi alle guppyene bare holdt til i overflaten, men dette burde da vel ikke drepe fisk på den måten? Utrolig surt at denne fisken døde, det var den eneste forholdsvis dyre fisken jeg hadde og likte den utrolig godt.. Men nå prøver jeg bare å finne ut hva som skjedde. Det er flere guppyer som har forsvunnet i karet og jeg begynner å få mistanke om at noe spiser fisken. Oversikten over hvilke fisk jeg har står på mitt registrerte akvarium.
Det er overhodet ingen sjanse, no chance what so ever, for at eplesneglen er den skyldige i dette dødsfallet.
Eplesnegler er imidlertid opportunister, og eter raskt døde fisk de får ferten av.

Dette er nok et tilfelle av "Skyt ikke budbringeren". Det er ikke sneglen som har gjort det, selv om det tilfeldigvis var den som satt på fiskeliket da det ble oppdaget at den var død Den er ikke skyldig for det. Alle fisk vil gnafse på en død fisk om de får sjansen.

Siden du i går kveld registrerte at fiskene hang i overflaten, har du sannsynligvis problemer med noen vannverdier. Dette har du forhåpentligvis sjekket...? Nitritt for eksempel, det er det første jeg sjekker når noe skurrer eller ikke ser ut til å stemme helt i et akvarium.

Jeg er helt enig med Mona, det er ikke noen sjangs for at snegla kan drepe en fisk. Kadavere er derimot noe de skjelden takker nei til
Jeg har ikke sjekket vannverdiene, da jeg ikke har utstyr til å gjøre det og dessverre en bankkonto med minus frem til slutten av måneden..
Men jeg leste at guppyer ofte går i overflaten uansett og at det også kunne være oksygenmangel, derfor byttet jeg deler av vannet. Alle bunnfiskene holder seg der de er, kun guppyene og platyene som har holdt seg i overflaten. De holder seg fortsatt mye i overflaten etter vannbyttet, men nå svømmer de også en del i resten av akvariet.

Akvariet har stått som det gjør i over 2 måneder nå så det burde vel ikke være nitritt nå?
Her er et bilde jeg nettopp tok av den døde fisken, det ser ut som noe kan være galt med den. Regner ikke med det er normalt at de får blå flekker i magen når de dør?

Nitritt kan komme når som helst. Skal ikke mere en at du gir litt for mye for hver gang og det blir liggende på bunn og råtne.Ta med noe av akvarie vannet ditt tildin lokale dyre butikk og spør om de kan ta en test av vannet ditt. De gjør dette som regel gratis. Når det gjelder Golden nugget så er det ikke uvanlig at disse dør når de bytter akvarium. etter som jeg har skjønt tåler ikke kroppen dems store forandringer.
Jeg har ikke peiling på Golden Nugget så jeg skal ikke blande meg inn, men det er vel grunner for at denne regnes som "litt vanskelig" og skal ha "god sirkulasjon og filtrering", ifølge fiskebasen. I tillegg til det som Skywalker skriver så tipper jeg at den kan være kresnere på vannverdier og kanskje temperaturforandringer enn mange andre fisk, men det er det sikkert noen malleeksperter her som kan mer om...?

vil nok si at golden nugget er en fisk som er nøysom på vannverdiene. Nitritt og for lite o2 tåler den dårlig. Temperatur derimot har jeg erfaring med at den tåler Veldig godt!!. Denne har jeg hat i kar som alt annet ble kokt ved 42 grader. Nuggeten var i god form etter ett likte vannbytte, slik at temperaturen var nede i 35 grader, før de sank til normalen på 28 i løpet av det neste døgnet ca. Jeg har og hatt denne fisken i ett kar der jeg har hatt kraftige vannbytter der tempen kunne være helt nede i 15-16 grader i noen timer....

Når det gjelder nitritt kan jo det godt komme av en død snegel??? En død snegel er en nitritt bombe og vis snegelen ikke da er tatt ut raskt nok, er det godt mulig at en snegel kan ha skylden selv om det ikke var på den måten du antydet...

Jeg tror årsaken liger i nitritt i vannet.....

Eller muligens ensartet foring.....
Unskyld for at jeg poster, men nå fikk jeg meg en god latter
Det har jeg aldri hørt før, at en eplesnegle dreper :P
Ingen døde snegler, har bare fem og de er alle i god form. Fikk kjøpt vann tester i dag og nitritt var på 1 og nitrat på 50. Så jeg byttet 40-50% av vannet, rensket godt opp i bunnen og renset begge filtersvampene i akvarievann. Filterene var tydeligvis veldig tette så nå er det som om akvariet mitt har gått fra stillestående dam til elv..

Fiskene svømmer rundt som bare det nå og virker som de faktisk liker strømmen i vannet veldig godt, i alle fall de fleste. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke burde fore på en uke?

En av guppyene er jeg redd ikke vil klare seg for han svømmer rundt som en krok og kan ikke bevege halen sin, den er bare klistret sammen Stakkar liten..

Men jeg skal sjekke vannverdiene hver dag så får vi se hvordan det går Alle andre verdier var i alle fall bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap