Liggeunderlag under sanden..?

Vi har gått til anskaffelse av et 450 liters Juwelkar som nå bli ny bolig for våre Malawiciklider. I vårt gamle hovedkar hadde vi til å begynne med isopor under sanden (biltemasand) for å beskytte mot evt steinras, men den begynte etterhvert å løse seg opp. Tok den tilslutt ut, og det har gått bra. Men det nye karet er større, vi planlegger vesentlig større steinrøys (samt tyngre stein,- vi har brukt lavastein i det gamle karet, det vil vi ikke ha lenger) og lurer derfor på om det kanskje går ann å bruke godt gammeldags liggeunderlag (av den sorte typen) under sanden? Er det noen som har erfaring med dette? Har kjøpt Jacko Foam (den harde typen isopor som blir brukt til bl.a isolering) men i området her har de den ikke i tynnere utgaver enn 3cm, noe som gjør at det vil syns rammekanten på karet.
Er det farlige stoffr i liggeunderlaget (siden det er farget) eller er det helt ufarlig å bruke i akvariumet..?

Håper det er noen som kan hjelpe!

Med det samme: det er en stund siden vi har brukt akvarie-silokon; den tuben vi kjøpte nå sist sto det ingenting om tørketiden; mener å huske det var 12 eller 24 timer, er det noen som kan hjelpe oss med dette også..? Blir liksom litt nybegynner igjen når man skal sette opp kar på nytt.. Men hjelpes så gøy det er!!
Brukte eit som var grått,og laga i norge,der det stod at det ikkje var laga av noko miljøfarligt..... Kosta 99 kr på den lokale sports butikken.
Herdetid på akvariesilikon er 2mm pr. døgn.
Hei!
Tusen takk for kjappe svar! (og uvurderlig hjelp!)
Kjøpte grått liggeunderlag på Europris nå ikveld, det sto at det var miljøvennlig, da inneholder det nok ingen farlige stoffer, og er nok a'la det samme som du har brukt "1år".
Da får vi begynne å innrede her i morgen, og silikonere underlag og bakgrunn, så blir det nok vannfylling iløpet av søndagskvelden eller mandagen.
Jeg har brukt liggeunderlag før uten problemer, så det går nok bra. Jeg festet det ikke med silikon, sanden vil holde det på plass.

Lykke til med akvariet!!
Det finnes ett større antall produsenter av sitteunderlag, og disse bruker neppe identiske prosesser\ kjemiske sammensettinger.
Dette er grunnen til at jeg ikke anbefaler bruken av slike i karet, rett å slett siden en skjelden vet hva en får.

Ting som selges på europris, og som ikke er merket med at det er næringsgodkjent, kommer ikke i nærheten av karene mine.

Ang isopor som løser seg opp: Om en varmebehandler overflata, får man en meget robust flate, som ikke vil smuldre. En varmluftspistol, eller en kraftig hårføner, er det en trenger for å gjøre denne prosessen.

Ang synlig kant: det er bare å la være å legge plata helt ut til glasset

Så med mindre du har en garanti fra produsenten om at det ikke finnes noen vannløselige giftforbindelser i sitteunderlaget, ville i alle fall ikke jeg våget å bruke det
Freon fri
Det sto på sitteunderlaget at det var Norskprodusert, Miljøvennlig og Freon fri. Var innom sportsbutikken på samme senteret og der solgte de akkurat samme liggeunderlaget, men de var utsolgt. Det var ekspeditøren der som tipset meg om det på Europris. Han sa det var samme produsent. Har idag pratet med en på den lokale Zoobutikken som har brukt dette liggeunderlaget i sitt akvarium, så får satse på det går like bra her hos oss
Men det er jo som du sier, Frank, mange produsenter, og de senere årene har det jo kommet liggeunderlag i mange farger også, vet ikke om disse inneholder oppløselige fargestoffer.
Det er suverent å kunne spørre litt her inne, man får alltid svar når man ikke finner svarene i noen tidligere diskusjoner eller innlegg
Har nå lagt underlag, festet bakgrunnen, lagt sand og stein i karet. Lager en egen tråd om dette, og håper det er noen som kan komme med synspunkter om evt endringer vi kan gjøre før vi fyller med vann imorgen kveld
Fortell gjerne hvilket merke det er på underlaget, slik at andre også kan shoppe samme når de trenger det
Dro selvfølgelig av lappen som var klistret på, men skal stikke bort på Europris og sjekke det opp en av de nærmeste dagene!
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap